تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,298 |
تعداد مقالات | 15,883 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,116,583 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,887,930 |
طراحی بسته آموزشی مهارتهای زندگی ویژه کودکان و تعیین اثربخشی آن بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 27، دوره 18، شماره 72، اسفند 1402، صفحه 257-265 اصل مقاله (430.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.17345 | ||
نویسندگان | ||
بهار ملک پور شهرکی1؛ رضا احمدی* 2؛ احمد غضنفری3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف طراحی بسته آموزشی مهارتهای زندگی ویژه کودکان و تعیین اثربخشی آن بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش کیفی، تحلیل مضمون به شیوه آتراید-استرلینگ (2001) و روش پژوهش در قسمت کمی، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دوره اول ابتدایی شهرستان شهرکرد در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 12698 نفر تشکیل دادند. نمونه در این پژوهش شامل 109 دانشآموز دوره اول ابتدایی بود که با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه-های آزمایش و گواه جایدهی شدند (56 دانشآموز در گروه آزمایش و 53 دانشآموز در گروه گواه). دانشآموزان حاضر در گروه آزمایش، بسته آموزشی مهارتهای زندگی را طی 10 هفته در 10 جلسه 75 دقیقهای به صورت گروهی دریافت نمودند. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای اجتماعی (گرشام و الیوت، 1999) بود. نتایج نشان داد که بسته آموزشی مهارتهای زندگی ویژه کودکان از نظر متخصصان دارای روایی محتوایی کافی است. همچنین این بسته آموزشی بر مهارتهای اجتماعی (0001>P؛ 65/0=Eta؛ 38/196=F) دانشآموزان دوره ابتدایی تاثیر داشته است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که بسته آموزشی مهارتهای زندگی با آشنایی دانشآموزان با نقاط قوت و ضعف خود، مهارت ارتباط مؤثر و همدلی، مدیریت هیجانات، مهارت حل مسئله و تفکر خلاق میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای زندگی؛ مهارتهای اجتماعی؛ دانشآموزان دوره ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 444 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 272 |