تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,215 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,892 |
ارائه ی مدلی برای طراحی بازی آموزشی دیجیتالی بهمنظور ارتقای تفکر انتقادی دانش آموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 22، دوره 18، شماره 72، اسفند 1402، صفحه 209-216 اصل مقاله (638.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.17342 | ||
نویسندگان | ||
صدف علیزاده درخشی1؛ جواد حاتمی* 2؛ سید مهدی سجادی3؛ اسماعیل عظیمی4 | ||
1دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
4استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تفکر انتقادی روشی برای حل مسائل، مبتنی بر استدلالهای اقناعی، منطقی و عقلانی است که شامل بررسی، ارزیابی و انتخاب پاسخ صحیح برای یک کار معین و رد مستدل سایر راهحلهای جایگزین است و امروزه بر لزوم توجه نظام آموزشی به ارتقای تفکر انتقادی از طرق مختلف توجه ویژهای صورت میگیرد. در این راستا با توجه به روند رو به رشد گرایش به بازیهای دیجیتالی، اهمیت طراحی بازیهای آموزشی به شکل دیجیتالی با رویکرد تقویت تفکر انتقادی بیشتر شده است. بدین منظور در تحقیق حاضر بهمنظور ارتقای تفکر انتقادی به ارائهی یک چهارچوب و مدل بر مبنای نظریه سازندهگرایی اجتماعی جهت طراحی بازی آموزشی دیجیتالی انجامشده است. بر اساس مرور پیشینه تحقیقاتی اجزای اصلی مدل موردنظر، شامل نیازسنجی، تعیین هدف، تحلیل یادگیرنده، مؤلفههای تفکر انتقادی، سطوح اجرای تفکر انتقادی، اصول بازی، عناصر بازی، ژانر بازی، حمایتهای آموزشی، ارزشیابی از کیفیت بازی، ارزشیابی از یادگیرنده و بازخورد و شامل زیرمجموعههای فرعی به دست آمدند که بهمنظور اصلاح و تأیید مدل از روش اعتباریابی درونی استفاده شدهاست. در این مدل از ده نفر از متخصصان بازیهای آموزشی برای اعتباریابی دعوت بهعمل آمد. این اعتباریابی پس از سه دور با ضربب توافقی 84% مورد تایید متخصصین قرار گرفت. همچنین این مدل با بررسی مبسوط چهارچوب نظری به شکل دستهبندیشده و خلاصه شامل اجزای نیازسنجی، تعیین هدف، تحلیل یادگیرنده، مؤلفههای تفکر انتقادی، سطوح اجرای تفکر انتقادی، اصول بازی، عناصر بازی، ژانر بازی، حمایتهای آموزشی، ارزشیابی از کیفیت بازی، ارزشیابی از یادگیرنده و بازخورد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ بازی آموزشی دیجیتالی؛ طراحی آموزشی؛ سازندهگرایی اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 366 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 266 |