تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,319 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,903 |
اثربخشی برنامه آموزش کفایت اجتماعی بر هوش هیجانی، ابراز وجود وخودکارآمدی دانشآموزان دیرآموز | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 15، دوره 18، شماره 72، اسفند 1402، صفحه 145-152 اصل مقاله (725.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.17340 | ||
نویسندگان | ||
مریم زرنقاش1؛ احمد مرادی* 2؛ وجیهه حیدری فرد3 | ||
1هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت، فارس، ایران | ||
2دانشگاه شهید چمران | ||
3گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت | ||
چکیده | ||
دانشآموزان دیرآموز اغلب در شکاف آموزش و پرورش عادی و ویژه قرار میگیرند و فراموش میشوند، در حالیکه بررسی ویژگی-های روانشناختی این گروه از دانشآموزان از ضروریات است. پژوهش حاضر با هدف سنجش تأثیر برنامه آموزش کفایت اجتماعی بر هوش هیجانی، ابراز وجود و خودکارآمدی دانشآموزان دیرآموز انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پس-آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دیرآموز پسر پایه نهم شهر اهواز در سال تحصیلی 1401- 1402 بود. تعداد 50 نفر از این دانشآموزان بهشیوه نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت مداخله برنامه کفایت اجتماعی قرار گرفت. جهت اندازهگیری هوش هیجانی از آزمون هوش هیجانی گلمن (1998)، برای سنجش ابراز وجود گمبریل و ریچی (1975) با پایایی 88/0و بهمنظور ارزیابی خودکارآمدی از پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و مادوکس (1982) با پایایی 79/0 استفاده گردید. نتیجه آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که هوش هیجانی گروههای پژوهش در پسآزمون با یکدیگر تفاوت معناداری ندارند. اما ابراز وجود و خودکارآمدی گروه آزمایش نسبت به گواه بعد از مداخله افزایش یافته است و دو گروه با یکدیگر تفاوت معنادار آماری داشتند (p≤0/05). در نتیجه میتوان از برنامه آموزش کفایت اجتماعی بهعنوان یک روش مداخلهای جهت ارتقاء خودکارآمدی و افزایش ابراز وجود دانشآموزان دیرآموز بهره برد تا آنها بتوانند در جامعه بهعنوان شهروندانی مستقل و کارآمد ظاهر شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
ابراز وجود؛ آموزش کفایت اجتماعی؛ خودکارآمدی؛ دانشآموز دیر آموز؛ هوش هیجانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 387 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 253 |