تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,307 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,902 |
مدل علّی یادگیری خودتنظیمی در دانشجویان بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و باورهای انگیزشی: نقش میانجی سرمایه روانشناختی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 28، دوره 18، شماره 72، اسفند 1402، صفحه 267-277 اصل مقاله (522.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.17335 | ||
نویسندگان | ||
بهرام ملکی* ؛ سید عدنان حسینی | ||
استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه طراحی مدل یادگیری خودتنظیمی در دانشجویان بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و باورهای انگیزشی با نقش میانجی سرمایۀ روانشناختی بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها همبستگی، از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری شامل داﻧشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه فرهنگیان استان کردستان (2011 نفر) در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از میان آنها 300 دانشجو (138 زن و 162 مرد) به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی (MSLQ)، پرسشنامۀ خودتنظیمی تحصیلی (ASRQ)، پرسشنامۀ سرمایۀ روانشناختی (PCQ) و مقیاس خودکارآمدی دانشجویان (MJSES) جمعآوری شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و از طریق نرمافزارهای SPSS و AMOS نسخۀ 21 انجام شد. نتایج نشان داد که مدل با دادههای پژوهش برازش دارد. با توجه به یافتهها، متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی، باورهای انگیزشی و سرمایۀ روانشناختی بر یادگیری خودتنظیمی اثر مستقیم و معنادار (01/0>P) دارند. همچنین خودکارآمدی تحصیلی و باورهای انگیزشی از طریق سرمایۀ روانشناختی بر یادگیری خودتنظیمی در دانشجویان اثر غیرمستقیم و معنادار (05/0>P) دارند. بنابراین ابعاد سرمایۀ روانشناختی با ایجاد بستر برای پاسخهای انطباقی، میتواند رابطۀ خودکارآمدی و باورهای انگیزشی با خودتنظیمی در یادگیری را از مسیرهای مختلف بهبود بخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای انگیزشی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ سرمایه روانشناختی؛ یادگیری خودتنظیمی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 443 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 209 |