تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,463 |
شناسایی ابعاد بین المللیسازی کسبوکارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی در بازارهای نوظهور خاورمیانه | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، تیر 1403، صفحه 23-40 اصل مقاله (792.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2023.58016.2098 | ||
نویسندگان | ||
محمد اسدنژاد1؛ مهران رضوانی* 2؛ کمال سخدری3 | ||
1دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران | ||
2دانشیار گروه مدیریت سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، گروه کارآفرینی سازمانی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بینالمللیسازی کسب وکارهای کوچک و متوسط، بعنوان یکی از اهداف اصلی کسب وکارها، عامل موفقیت کارآفرینان به شمار میرود. این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد بینالمللیسازی کسبوکارهای کوچک و متوسط در بازارهای نوظهور انجام شده است. پژوهش حاضر ذیل پارادایم تفسیرگرایی، با رویکرد کیفی و استراتژی مطاله موردی چندگانه، سعی به فهم و یافتن چگونگی بینالمللیسازی کسب وکارهای کوچک و متوسط در بازارهای نوظهور دارد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته، از چهار کارآفرین موفق بینالمللی در بازارهای نوظهور بواسطه پیشینه آنها در راهاندازی کسب وکارهای مختلف در صنایع غذایی، سواد آکادمیک و همچنین میزان تسلط و شناخت ایشان از بازارهای نوظهور، جمعآوری شده است. با تحلیل محتوای مصاحبهها و استخراج کدها، ابعاد و مولفههای مدل بینالمللیسازی کسبوکارهای کوچک و متوسط در بازارهای نوظهور شناسایی و استخراج شدند. فرایندکدگذاری دادهها از طریق نرمافزار مکس کیو دی نسخه 2020 صورت گرفت. بر اساس نتایج تحلیل دادهها، چهارده بعد اصلی مدل بینالمللیسازی کسبوکارهای کوچک و متوسط در بازارهای نوظهور شامل هوشیاری کارآفرینانه، تجارب زیسته کارآفرین، ویژگیهای شخیصتی کارآفرین بینالمللی، گرایش کارآفرینانه، چشم انداز، قابلیتهای پویا، نوآوری در اجزای مدل کسب و کار و استراتژیهای کسب وکار، برندسازی، مزیت رقابتی، بازاریابی، ارزشهای حاکم بر بازار هدف، محیط نهادی و پویایی محیط کسب وکار است. | ||
کلیدواژهها | ||
بینالمللیسازی؛ بازاهای نوظهور؛ قابلیتهای پویا؛ کسبوکارهای کوچک و متوسط؛ مطالعه موردی چندگانه | ||
مراجع | ||
اسگندری، کریم، بهلولی، نادر، اسکندرزاده فرد، توحید. (1400). طراحی مدل ارتقاء ظرفیت کسب و کارهای خوشه ای برای حضور در بازارهای بین المللی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی. 4 (2). 62-43.
کاظمی، محمد. (1395). نقشهای رهبری رئیس هیأت مدیرهی شرکتهای تابعهی یـک گـروه-شرکت در اثربخشی کارکردهـای کنتـرل و خـدمت. تهـران: دانشـکده مـدیریت دانشـگاه صنعتی شریف. استاد راهنما: دکتر سیدمحمود علوی.
کلابی، امیرمحمد. (1401). مدل بینالمللی سازی شرکتهای دانشبنیان با تبیین نقش گرایش کارآفرینانه، نوسازی استراتژیک، قابلیتهای پویا و توسعه سرمایه انسانی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی. 5 (4).90-71.
معقولی حسنجانی، علیرضا، ماکوئی، احمد، بنیادی نایینی، علی. (1402). طراحی الگوی پویای بینالمللی شدن شرکتهای دانشبنیان کوچک و متوسط (مطالعه موردی: صنعت داروهای گیاهی). نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی. 6 (2). 22-1.
هداوند، داود، نادری، نادر، رضایی، بیژن. (1401). طراحی مدل توسعه کسبوکارهای کوچک و متوسط با تاکید بر نقش اقتصاد مقاومتی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی. 5 (4). 158-137.
Ahlstrom, D., et al. (2007). "Venture capital in China: Past, present, and future." Asia Pacific Journal of Management, 24(3): 247-268.
Bosma, N. and J. Levie (2010). "Global entrepreneurship monitor 2009." Executive Report, Babson Park, MA, USA: Babson College, Santiago, Chile: Universidad del Desarrollo, Reykjavík, Iceland: Háskólinn Reykjavík University, London, UK: Global Entrepreneurship Research Association.
Bretherton, P. and I. Chaston (2005). "Resource dependency and SME strategy: an empirical study." Journal of Small Business and Enterprise Development.
Cardoza, G. and G. Fornes (2011). "The internationalisation of SMEs from China: The case of Ningxia Hui autonomous region." Asia Pacific Journal of Management, 28(4): 737-759.
Chen Lou & Shupei Yuan (2019) Influencer Marketing: How Message Value and Credibility Affect Consumer Trust of Branded Content on Social Media, Journal of Interactive Advertising, 19:1, 58-73, DOI: 10.1080/15252019.2018.1533501
Chiao, Y.-C., et al. (2006). "Performance, internationalization, and firm-specific advantages of SMEs in a newly-industrialized economy." Small Business Economics, 26(5): 475-492.
Deng, P. (2009). "Why do Chinese firms tend to acquire strategic assets in international expansion?" Journal of world business, 44(1): 74-84.
Deng, P. and S. Zhang (2018). "Institutional quality and internationalization of emerging market firms: Focusing on Chinese SMEs." Journal of Business Research, 92: 279-289.
Dunning, J. H. (2015). The eclectic paradigm of international production: a restatement and some possible extensions. The Eclectic Paradigm, Springer, 50-84.
Greene, F. and K. Mole (2006). "Defining and measuring the small business." Enterprise and small business, 7-29.
Kibler, E. (2012). "New venture creation in different environments: Towards a multilayered institutional approach to entrepreneurship."
Knight, G. A. and S. T. Cavusgil (2005). "A taxonomy of born-global firms." MIR: Management International Review, 15-35.
Kraus, S., Kanbach, D.K., Krysta, P.M., Steinhoff, M.M. and Tomini, N. (2022), "Facebook and the creation of the metaverse: radical business model innovation or incremental transformation?", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 28 No. 9, pp. 52-77. https://doi.org/10.1108/IJEBR-12-2021-0984
Liang, X., et al. (2014). "Chinese private firms and internationalization: Effects of family involvement in management and family ownership." Family Business Review, 27(2): 126-141.
Luo, Y. and R. L. Tung (2007). International expansion of emerging market enterprises: A springboard perspective, Springer.
Luo, Y. and R. L. Tung (2018). "A general theory of springboard MNEs." Journal of International Business Studies, 49(2): 129-152.
Mathews, J. A. (2006). "Dragon multinationals: New players in 21 st century globalization." Asia Pacific Journal of Management, 23(1): 5-27.
Matlay, H., et al. (2006). "SME internationalization research: past, present, and future." Journal of Small Business and Enterprise Development.
Musteen, M., et al. (2014). "Do international networks and foreign market knowledge facilitate SME internationalization? Evidence from the Czech Republic." Entrepreneurship theory and practice, 38(4): 749-774.
Ramamurti, R. and J. Hillemann (2018). "What is “Chinese” about Chinese multinationals?" Journal of International Business Studies, 49(1): 34-48.
Rialp, A., et al. (2005). "The phenomenon of early internationalizing firms: what do we know after a decade (1993–2003) of scientific inquiry?" International business review, 14(2): 147-166.
Shi, W. S., et al. (2017). "Institutional fragility and outward foreign direct investment from China." Journal of International Business Studies, 48(4): 452-476.
Torres-Ortega, R., et al. (2015). "How to measure born-global firms’ orientation towards international markets?" Revista Española de Investigación de Marketing ESIC, 19(2): 107-123.
Wu, B. and P. Deng (2020). "Internationalization of SMEs from emerging markets: An institutional escape perspective." Journal of Business Research, 108: 337-350.
Zucchella, A., et al. (2007). "The drivers of the early internationalization of the firm." Journal of world business, 42(3): 268-280.
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 323 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 155 |