تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,269 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,952,165 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,622,771 |
رابطه بین سواد رسانهای با مهارت حل مسئله و تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه تبریز | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 آذر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2023.58950.1101 | ||
نویسندگان | ||
علی ایمانزاده* 1؛ حسین دهقانزاده2؛ حدیث نوری3؛ سید محسن حسین زاده4 | ||
1دانشگاه تبریز | ||
2هیئت علمی | ||
3معلم دوره ابتدائی | ||
4کارشناسی ارشد بهسازی منابع انسانی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین سواد رسانه ای با مهارت های حل مسئله و تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه تبریز است. روش تحقیق پیمایشی، بر اساس هدف تحقیق، کاربردی از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعـة آمـاری ایـن پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 99-98 را تشکیل می دهند که تعداد کل آن ها 17181 نفر می باشد که از بین آن ها 380 نفر از طریق فرمول کوکران انتخاب شده اند. در پژوهش از روش نمونهگیـری خوشـهای تصـادفـی استفاده شده است. از ابزار حل مسئله هپنر و پیترسون (1982)، سواد رسانه ایپاتر (1391)؛ و از مقیاس تفکر انتقادی کالیفرنیا (فاسیونه و فاسیونه، 1992) استفاده شده است. اطلاعات از طریق نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شده است. بر اساس نتایج تحقیق، بین سواد رسانه ای با متغیرهای مهارت های حل مسئله، تفکر انتقادی و سن رابطه معنی داری وجود دارد. بین جنس و سواد رسانه ای تفاوت معنی داری وجود دارد و میزان سواد رسانه ای در بیین دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر است. بین رشته تحصیلی، وضعیت تاهل و محل سکونت تفاوت معنی داری وجود ندارد. براساس تحلیل رگرسیون، ضریب همبستگی چندگانه بین متغیرها 523/0 برآورد شده است، مقدار ضریب تبیین برابر با 389/0 و ضریب تبیین تصحیح شده 355/0 می باشد. بدین معنا که 5/35 درصد از کل تغییرات متغیر سواد رسانه ای به وسیله 5 متغیر باقی مانده در مدل رگرسیونی که شامل متغیرهای جنس، سن، وضعیت تاهل، تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله می باشد، تبیین می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد رسانه ای؛ مهارت حل مسئله؛ تفکر انتقادی؛ دانشجویان دانشگاه تبریز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 455 |