تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,272 |
تعداد مقالات | 15,714 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,817,253 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,660,030 |
تأثیر قابلیتهای به اشتراکگذاری دانش دیجیتال، پلتفرم دیجیتال و کسبوکار دیجیتال بر نوآوری مدل کسبوکار و بینالمللیسازی شرکتهای دانشبنیان | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 25، فروردین 1403، صفحه 109-129 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2023.58729.2125 | ||
نویسندگان | ||
محمد علی شاه حسینی1؛ صادق قادری کنگاوری2؛ رسول نصرت پناه* 3 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دکتری سیاستگذاری بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی تأثیر قابلیتهای به اشتراکگذاری دانش دیجیتال، پلتفرم دیجیتال و کسبوکار دیجیتال بر بینالمللیسازی با تبیین نقش میانجی نوآوری مدل کسبوکار است. تحقیق حاضر از نظر مخاطب هدف مطالعهای کاربردی بوده و ماهیت و روش آن توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکتهای دانشبنیان کوچک و متوسط استان تهران به تعداد 4400 شرکت بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 351 نفر تعیین شد. دادهها از طریق روش نمونهگیری تصادفی و با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد 33 سوالی با پیمایش آنلاین گردآوری شد. تجزیه و تحلیلها دادهها در بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی به ترتیب با نرمافزارهای SPSS 26 و Smart PLS 3 انجام شد. تمامی فرضیههای پژوهش به استثنای تأثیر قابلیت به اشتراکگذاری دانش دیجیتال بر بینالمللیسازی، در سطح اطمینان 99% تأیید شدند. این یافتهها از لحاظ نظری به تحقیق پیرامون اثرات انواع قابلیتهای دیجیتال در شرکتهای کوچک و متوسط کمک میکند و ادبیات این حوزه را غنی میسازد، همچنین مفاهیم مدیریتی مهمی را برای سیاستگذاران به خصوص مدیران شرکتهای کوچک و متوسط فراهم میکند تا به این شرکتها در راستای اجرای استراتژیهای دیجیتال و ورود به بازارهای فرا مرزی کمک کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
قابلیتهای دیجیتال؛ نوآوری؛ تحول دیجیتال؛ بینالمللیسازی؛ شرکتهای دانشبنیان | ||
مراجع | ||
بهزادنیا، پویا؛ صنوبر، ناصر و حسینی، سید صمد. (1398). تاثیر برنامههای تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی: نقش جذابیتهای بازارهای خارجی و قابلیتهای صادراتی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 2(3)، 85-63.
حجتی، نگار. (1402). بررسی تاثیر گرایش کارآفرینی، قابلیت شبکه، نوآوری مدل کسبوکار و قوانین و مقررات دولتی بر عملکرد بینالمللی شرکتها (مورد مطالعه: شرکتهای کوچک و متوسط در ایران). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور اصفهان، مرکز خوانسار.
صالحی، کمیل. (1401). تأثیر جهتگیری کارآفرینانه بر عملکرد بینالمللی شرکتهای دارویی کوچک و متوسط از طریق نوآوری مدل کسبوکار. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد.
عباسی اسفنجانی، حسین. (1401). تأثیر قابلیتهای نوآوری محصول، هوشمندی بازار، قیمتگذاری و ارتباطات بازاریابی بر مزیت رقابتی و عملکرد بینالمللی کسبوکارهای کوچک و متوسطِ استان هرمزگان. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 5(4)، 178-159.
کلابی، امیرمحمد. (1401). مدل بینالمللیسازی شرکتهای دانشبنیان با تبیین نقش گرایش کارآفرینانه، نوسازی استراتژیک، قابلیتهای پویا و توسعه سرمایه انسانی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 5(4)، 90-71.
ناطق، محمد (1385). نقش خوشهسازی در افزایش رقابتپذیری بنگاههای کوچک و متوسط با محوریت توسعه بازاریابی. تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
نجفی، ستاره. (1401). بررسی عوامل موثر بر عملکرد بینالمللی شرکتهای کوچک و متوسط با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر فرهنگ نوآوری. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد واحد رشت.
نوروزی، حسین؛ رشنوادی، یعقوب؛ نصرتپناه، رسول و بیگی، شاهرخ. (1400). بررسی تأثیر مدیریت دانش، نوآوری مدیریت و قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکتهای صادراتی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 4(4)، 88-69.
نوروزی، حسین؛ نصرتپناه، رسول و بارانی، صمد. (1401). تأثیر رهبری دیجیتال بر عملکرد شرکتها در محیطهای پویا: نقش قابلیتهای پویا، نوآوری مدل کسبوکار و مزیت رقابتی پایدار. مدیریت بازرگانی، 14(3)، 474-445.
Adomako, S., Opoku, R. A., & Frimpong, K. (2017). The moderating influence of competitive intensity on the relationship between CEOs' regulatory foci and SME internationalization. Journal of International Management, 23(3), 268-278.
Anwar, M., Shah, S. Z. A., & Khan, S. Z. (2018). The role of personality in SMEs internationalization: Empirical evidence. Review of International Business and Strategy, 28(2), 258-282.
Asemokha, A., Musona, J., Torkkeli, L., & Saarenketo, S. (2019). Business model innovation and entrepreneurial orientation relationships in SMEs: Implications for international performance. Journal of International Entrepreneurship, 17(3), 425-453.
Autio, E., Mudambi, R., & Yoo, Y. (2021). Digitalization and globalization in a turbulent world: Centrifugal and centripetal forces. Global Strategy Journal, 11(1), 3-16.
Bouwman, H., Nikou, S., & de Reuver, M. (2019). Digitalization, business models, and SMEs: How do business model innovation practices improve performance of digitalizing SMEs. Telecommunications Policy, 43(9), 101828.
Bughin, J., & Van Zeebroeck, N. (2017). The best response to digital disruption. MIT Sloan management review. 58(4), 80-86.
Cavallo, A., Ghezzi, A., & Ruales Guzman, B. V. (2020). Driving internationalization through business model innovation: Evidences from an AgTech company. Multinational Business Review, 28(2), 201-220.
Cenamor, J., Parida, V., & Wincent, J. (2019). How entrepreneurial SMEs compete through digital platforms: The roles of digital platform capability, network capability and ambidexterity. Journal of Business Research, 100(1), 196-206.
Colovic, A. (2022). Leadership and business model innovation in late internationalizing SMEs. Long Range Planning, 55(1), 102083.
Costa, E., Soares, A. L., & de Sousa, J. P. (2020). Industrial business associations improving the internationalisation of SMEs with digital platforms: A design science research approach. International Journal of Information Management, 53, 102070.
Denicolai, S., Zucchella, A., & Magnani, G. (2021). Internationalization, digitalization, and sustainability: Are SMEs ready? A survey on synergies and substituting effects among growth paths. Technological Forecasting and Social Change, 166, 120650.
Evers, N., Ojala, A., Sousa, C. M., & Criado-Rialp, A. (2023). Unraveling business model innovation in firm internationalization: A systematic literature review and future research agenda. Journal of Business Research, 158, 113659.
Feliciano-Cestero, M. M., Ameen, N., Kotabe, M., Paul, J., & Signoret, M. (2023). Is digital transformation threatened? A systematic literature review of the factors influencing firms’ digital transformation and internationalization. Journal of Business Research, 157, 113546.
Gao, Y., Yang, X., & Li, S. (2022). Government Supports, Digital Capability, and Organizational Resilience Capacity during COVID-19: The Moderation Role of Organizational Unlearning. Sustainability, 14(15), 9520.
Gatautis, R. (2017). The rise of the platforms: Business model innovation perspectives. Engineering Economics, 28(5), 585-591.
Hernández-Linares, R., Kellermanns, F. W., & López-Fernández, M. C. (2021). Dynamic capabilities and SME performance: The moderating effect of market orientation. Journal of Small Business Management, 59(1), 162-195.
Homburg, C., Wielgos, D., & Kühnl, C. (2019). Digital business capability and its effect on firm performance. In AMA Educators' Proceedings (Vol. 30, pp. ICM-2). American Marketing Association; Curran.
Jiang, H., Yang, J., & Gai, J. (2023). How digital platform capability affects the innovation performance of SMEs—Evidence from China. Technology in Society, 72, 102187.
Jin, H., & Hurd, F. (2018). Exploring the impact of digital platforms on SME internationalization: New Zealand SMEs use of the Alibaba platform for Chinese market entry. Journal of Asia-Pacific Business, 19(2), 72-95.
Jin, H., & Hurd, F. (2018). Exploring the impact of digital platforms on SME internationalization: New Zealand SMEs use of the Alibaba platform for Chinese market entry. Journal of Asia-Pacific Business, 19(2), 72-95.
Lee, J. C., Shiue, Y. C., & Chen, C. Y. (2016). Examining the impacts of organizational culture and top management support of knowledge sharing on the success of software process improvement. Computers in Human Behavior, 54(1), 462-474.
Mazzucchelli, A., Chierici, R., Abbate, T., & Fontana, S. (2019). Exploring the micro foundations of innovation capabilities. Evidence from a cross-border R&D partnership. Technological Forecasting and Social Change, 146, 242-252.
Mihardjo, L., Sasmoko, S., Alamsjah, F., & Elidjen, E. (2019). Digital Capabilities role in developing business model innovation and customer experience orientation in industry 4.0. Management Science Letters, 9(11), 1749-1762.
Mostaghel, R., Oghazi, P., Parida, V., & Sohrabpour, V. (2022). Digitalization driven retail business model innovation: Evaluation of past and avenues for future research trends. Journal of Business Research, 146, 134-145.
Pergelova, A., Manolova, T., Simeonova‐Ganeva, R., & Yordanova, D. (2019). Democratizing entrepreneurship? Digital technologies and the internationalization of female‐led SMEs. Journal of Small Business Management, 57(1), 14-39.
Pla-Barber, J., Villar, C., & Ghauri, P. (2020). The internationalization of SMEs: Building models for long-term development. BRQ Business Research Quarterly, 23(2), 88-90.
Rachinger, M., Rauter, R., Müller, C., Vorraber, W., & Schirgi, E. (2018). Digitalization and its influence on business model innovation. Journal of Manufacturing Technology Management, 30(8), 1143-1160.
Reim, W., Yli-Viitala, P., Arrasvuori, J., & Parida, V. (2022). Tackling business model challenges in SME internationalization through digitalization. Journal of Innovation & Knowledge, 7(3), 100199.
Sarstedt, M., Ringle, C. M., & Hair, J. F. (2021). Partial least squares structural equation modeling. In Handbook of market research (pp. 587-632). Cham: Springer International Publishing.
Tonnessen, o., Dhir, A., & Flåten, B. T. (2021). Digital knowledge sharing and creative performance: Work from home during the COVID-19 pandemic. Technological Forecasting and Social Change, 170, 120866.
Ukko, J., Nasiri, M., Saunila, M., & Rantala, T. (2019). Sustainability strategy as a moderator in the relationship between digital business strategy and financial performance. Journal of Cleaner Production, 236, 117626.
Veile, J. W., Schmidt, M. C., & Voigt, K. I. (2022). Toward a new era of cooperation: How industrial digital platforms transform business models in Industry 4.0. Journal of Business Research, 143(1), 387-405.
Wielgos, D. M., Homburg, C., & Kuehnl, C. (2021). Digital business capability: its impact on firm and customer performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 49(4), 762-789.
Xie, X., Han, Y., Anderson, A., & Ribeiro-Navarrete, S. (2022). Digital platforms and SMEs’ business model innovation: Exploring the mediating mechanisms of capability reconfiguration. International Journal of Information Management, 65(1), 102-123.
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 687 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 291 |