تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,252 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,897 |
اثربخشی طرحواره درمانی بر تحریک پذیری و خودکارآمدی در روابط با همسالان در کودکان دارای اختلال بی نظمی خلق اخلالگر | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 18، دوره 18، شماره 72، اسفند 1402، صفحه 171-180 اصل مقاله (441.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.16764 | ||
نویسندگان | ||
سایه ناز صنیعی آباده1؛ ایلناز سجادیان* 2؛ منصوره بهرامی پور اصفهانی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان، ایران | ||
3استادیار ،گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
اختلال بینظمی خلق اخلالگر با ویژگیهایی مانند خشم و تحریکپذیری شدید و مداوم، علاوه بر ایجاد مشکلات عملکردی در کودکی منجر به کاهش سلامت روان در بزرگسالی میشود. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر تحریکپذیری و خودکارآمدی در روابط با همسالان در کودکان دارای اختلال بینظمی خلق اخلالگر بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل پسران ۸ تا 11 سال دارای اختلال بینظمی خلق اخلالگر شهر اصفهان به همراه مادرانشان بودند که به مراکز تخصصی مشاوره کودک شهر اصفهان مراجعه کردند. از میان آنها 30 کودک به همراه مادرشان به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و سپس در هر گروه (آزمایش و کنترل) 15 نفر به صورت تصادفی قرار گرفتند.گروه آزمایش تحت مداخله طرحواره درمانی طی 10 جلسه 60 دقیقهای با کودکان و 30 دقیقهای با مادران و به صورت هفتهای یکبار قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس اختلال کژتنظیمی خلقی ایذایی(شاه محمدی قهساره و همکاران، ۱۴۰۰)، شاخص واکنشپذیری عاطفی(استرینگرز و همکاران، 2012) و مقیاس خودکارآمدی در تعامل با همسالان(ویلر و لد،۱۹۸2) بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازههای تکراری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت و نتایج نشان داد طرحواره درمانی بر بهبود تحریکپذیری و خودکارآمدی در روابط باهمسالان در کودکان با اختلال بینظمی خلقی اخلالگر تأثیر معناداری دارد(01/0>p). بنابراین میتوان از طرحواره درمانی به عنوان مداخلهای موثر بر تحریک پذیری و افزایش خودکارآمدی در روابط کودکان دارای اختلال بی نظمی خلق اخلاگر بهره گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
طرحواره درمانی؛ تحریکپذیری؛ خودکارآمدی در روابط؛ اختلال بینظمی خلق اخلالگر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 810 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 199 |