تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,730 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,377 |
ساختارشکنی تعلیم و تربیت دینی در عصر پستمدرن | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 17، شماره 43، مرداد 1402، صفحه 199-210 اصل مقاله (780.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2023.57665.3577 | ||
نویسندگان | ||
ندا محجل* 1؛ محمد اصغری2 | ||
1دانشجوی پسادکترای فلسفه، دانشگاه تبریز، ایران | ||
2استاد گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
در این مقاله سعی داریم نشان دهیم که در عصر پستمدرن با به زیر سوال رفتن مبانی هستیشناختی الهیات و نفی مطلقانگاری و استقبال از کثرتگرایی و نسبیانگاری، تعلیم و تربیت دینی در چارچوبی ضدواقع گرایانه پستمدرن قرار گرفته است. این نوع تعلیم و تربیت با به نفی نگاه عمودی محور در تعلیم و تربیت سنتی و مدرنیته که در آن ارزشهای فراسویی و مطلق مورد پذیرش قرار گرفته، سعی دارد نگاه افقی و بافت محور یا محلی را جایگزین نماید و این همان روش ساختارشکنی این نوع تعلیم و تربیت است که تحتتأثیر اندیشه فیلسوفان پستمدرنی مثل دریدا مطرح کردهاند. این نوع تعلیم و تربیت در قرن 21 به نحو روزافزونی در حال گسترش و رشد است. اما خود این رویکرد نیز با مشکلاتی مواجه است که نمیتواند عمومیت کامل داشته باشد. نفی ذات و ماهیت دین، عدم اذعان به شناخت ذات دین، تاریخی و محلی دانستن تجربه دینی و غیره در این رویکرد حاکی از نارسایی آن در اشاعه کامل آن در سرتاسر جهان است. از اینرو به نظر میرسد که تعلیم و تربیت انتقادی در برابر تعلیم و تربیت دینی پستمدرن بدیلی مناسب باشد تا بتواند هم دانشآموز را با ماهیت و ذات دین آشنا سازد و هم کثرتگرایی و بافتگرایی را در تعلیم و تربیت خودش بپذیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلیم و تربیت؛ دین؛ عصر پست مدرن؛ ساختارشکنی | ||
مراجع | ||
Abedi Ranani, A. & Dinparast, F. (2021). Positive Freedom and Liberalism in Kant's Political Philosophy in Journal of Philosophical Investigations, 15(35), 182-202. https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_ 12875.html?lang=en, https://doi.org.10.22034/jpiut.2021.44117. 2748 Aronowitz, S. (1991). Postmodern Education: Politics, Culture, and Social Criticism, University of Minnesota Press. Asghari, M. (1401). An introduction to contemporary Western philosophies: from Husserl to Rorty, 2nd edition, Research Institute of Humanities and Cultural Studies. (In Persian) Asghari, M. (2015). Has Rorty a moral philosophy? in Journal of Philosophical Investigations, 9(17), 55-74. https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14934.html?lang=en Asghari, M. (2019). The Priority of literature to Philosophy in Richard Rortyin Journal of Philosophical Investigations, 13(28), 207-219. https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9512.html?lang=en Deleuze, Gilles & et al. (2010). May 1968 in France, translated by S. Rashidpour and M. M. Ardabili, Rokhdad Nou. (In Persian) Erricker, C. (2010). Religious Education: A Conceptual and Interdisciplinary Approach for Secondary Level, Taylor & Francis. Ghasemtabar, S. A. (2022). Reggio Emilia: a postmodern approach to early childhood education, in Journal of Philosophical Investigations (Special Issue: Philosophy of Education), 16(39), 40-58 (In Persian). https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_15145.html?lang=en, https://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2022. 52571.3297 Gillies, D. (2023). Critical Rationalism and the Internet in Journal of Philosophical Investigations (JPI) 17(42), 80-90, http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2000.16573, https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_ 16573.html?lang=en Rorty, R. (2013). Philosophy and the mirror of nature, translated by M. Nouri, Alam Publication. (In Persian) Sarap, M. (2012). Introductory guide on poststructuralism and postmodernism, translated by M. R. Tajik, Tehran Publishing House (In Persian) Smith, R. & Wexler, P. (2021). After Postmodernism Education, Politics and Identity, Taylor & Francis, 15(35), 182-202. Wright, A. (1996 [2006]). Postmodernism and Religious Education: A Reply to Liam Gearon Journal of Beliefs & Values, 17(1), 19-25. https://doi.org/10.1080/1361767960170104 Wright, A. (2004). Religion, Education and Post-Modernity, Routledge Falmer. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 390 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 406 |