تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,491,278 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,218,243 |
رجیو امیلیا: رویکردی پست مدرن به تعلیم و تربیت اوان کودکی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 3، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 40-58 اصل مقاله (982.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52571.3297 | ||
نویسنده | ||
سید امیر قاسم تبار | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین و تفسیر رویکرد رجیو امیلیا بر اساس مفروضهها و باورهای اساسی فلسفه پستمدرن انجام شد. روش پژوهش: برای انجام پژوهش از روش تحلیلی- استنتاجی استفاده شد. حیطه پژوهش حاضر تمامی منابع نوشتاری ملی و بینالمللی در زمینه تعلیم و تربیت پستمدرن و همچنین رویکرد رجیو امیلیا بود که از میان آنها با استفاده از روش نمونهبرداری هدفمند، معتبرترین منابع انتخاب شدند. یافتهها: برای پاسخ به سوال پژوهش، اصول و ویژگیهای اساسی رویکرد رجیو امیلیا بر اساس چهار ویژگی محوری فلسفه پستمدرن، مورد توصیف، تبیین و تفسیر قرار گرفت. ویژگی اول فلسفه پستمدرن (انکار محوریت فاعل شناسا) بر اساس مفهوم «پروجِتِتْسیونه»، و توجه به معلم بهعنوان یک همراه، پرورشدهنده و راهنما و نه یک دانای کل؛ ویژگی دوم فلسفه پستمدرن (توجه به زبان) بر اساس ایده «صد زبان کودکان»؛ ویژگی سوم فلسفه پستمدرن (نفی کلیتگرایی) بر اساس بهچالش کشیده شدن ایده قابلانتقال بودن برنامهدرسی، توجه به شایستگیهای معناسازی کودکان، رد اندیشه یکسانسازی و تفکر دوگانه، و مبتنی بودن بر آموزش و پرورش فراگیر و در نهایت، ویژگی چهارم فلسفه پستمدرن (توجه به عنصر غیریت) بر اساس دو مفهوم «پداگوژی گوش دادن» و «مستندسازی پداگوژیک»، مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفت. نتیجهگیری: تقلید، یا کپی کردن رویکرد رجیو امیلیا نه ممکن است و نه مطلوب. با این حال، شناخت و تحلیل ویژگیها و ارزشهای حاکم بر این رویکرد میتواند درسهای ارزشمندی برای بازسازی و اصلاح تعلیم و تربیت اوان کودکی کشورمان بههمراه داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
رجیو امیلیا؛ لوریس مالاگاتسی؛ تربیت اوان کودکی؛ پست مدرنیسم | ||
مراجع | ||
اسدی، حسن؛ شمشیری، بابک؛ یوسفی، حمیدرضا؛ کریمی، محمدحسن. (1398). ویژگیهای برنامه درسی صلحمحور بر اساس آموزههای فلسفه میانفرهنگی. پژوهشهای برنامه درسی، 9(2): 104-138.
امین خندقی، مقصود؛ قادری، سیدعلی. (1394). برنامه درسی پستمدرن در بوته نقد. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روانشناسی مشهد)، 5(1): 29-5.
باقری، خسرو. (1375). تعلیم و تربیت در منظر پستمدرنیسم. مجله روانشناسی و علومتربیتی، 2(4-1): 84-63.
باقری، خسرو. (1390). رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
خالقی نژاد، سید علی؛ ملکی، حسن؛ حکیم زاده، رضوان. (1394). نقد دیدگاه پستمدرنیسم در برنامهدرسی با شاخصهای مبانی فلسفی تربیت اسلامی. پژوهشهای کیفی در برنامهدرسی, 1(1): 41-60.
فتحی واجارگاه، کوروش. (1392). برنامه درسی به سوی هویتهای جدید: شرحی بر نظریات معاصر برنامهدرسی. تهران: آییژ.
قادری، مصطفی. (1389). نظریه انتقادی تعلیم و تربیت: نقد برنامه درسی مدرنیته و سرمایهداری متاخر. تهران: یادواره کتاب.
مهرمحمدی، محمود. (1391). مفهومشناسی تلفیق در برنامهریزی درسی. دانشنامه ایرانی برنامهدرسی.
وزارت آموزش و پرورش. (1391). سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
یوسفی، ناصر. (1395). رویکردهای آموزشی در کار با کودکان خردسال. تهران: کارگاه کودک.
Amin Khandaghi, M.; Ghaderi, S. (2015). A Critical Approach to Postmoderne Curriculum. Foundations of Education, 5(1): 5-29. (in persian) https://doi.org/10.22067/FE.V5I1.28345 Asadi, H.; Shamshiri, B.; Yousefi, H. R.; Karimi, M. H. (2020). Features of a Peace-Axis Curriculum based on the Teaching of Intercultural Philosophy. Curriculum Research, 9(2): 104-138. (in persian) https://doi.org/10.22099/JCR.2019.5231 Bagheri, K. (1996). Education in Post modernism. Journal of Psychological and Educational Science, 2(1-4): 63-84. (in persian) Bagheri, K. (2011). Research Approaches and Methods in Philosophy of Education. Tehran: Institute for Cultural and Social Studies. (in persian) Berger, P. L.; Luckmann, T. (1966). The Social Construction of Reality. Nueva York. Buain, O.; Pholphirul, P. (2022). Early childhood education and child development outcomes in developing countries: empirical evidence from Thailand. International Journal of Early Years Education, 30(2): 369-386. https://doi.org/10.1080/09669760.2020.1733937 Cadwell, L. B. (2003). Bringing Learning to Life: The Reggio approach to early childhood education. Teachers College Press. Carr, W. (1993). Professing Education in a Postmodern Age. Journal of Philosophy of Education, 31(2): 309-327. https://doi.org/10.1111/1467-9752.00058 Clark, P. (2014). Reconceptualizing Early Childhood Care and Education: Critical questions, new imaginaries and social activism: A reader. Teachers College Record. Dahlberg, G.; Moss, P. (2021). Introduction: Our Reggio Emilia. In: Rinaldi, C. (2021). In dialogue with Reggio Emilia: Listening, researching and learning. Routledge. pp. XIV- xxxii. Dahlberg, G. (1995). Everything is a beginning and everything is dangerous: Some reflections on the Reggio Emilia experience. Paper given at an international seminar Nostalgio del Futuro in honour of Loris Malaguzzi, Milan. Dahlberg, G.; Moss, P.; Pence, A. (2007). Beyond Quality in Early Childhood Education and Care: languages of evaluation (2nd Ed.). London: Falmer Press. Dewey, J. (1938/1959). Experience and Education. New York: Macmillan. Edwards, C. (1998). The role of the teacher. in: Edwards, C, Gandini, L, Forman, G (eds) The Hundred Languages of Children: The Reggio Emilia Approach Advanced Reflections. pp. 178-198. New York: Ablex Publishing Corporation. Edwards, C.; Gandini, L.; Forman, G. (eds) (1998). The Hundred Languages of Children: The Reggio Emilia Approach Advanced Reflections. pp.113–126. New York: Ablex Publishing Corporation. Elkind, D. (1995). School and family in the postmodern world. Phi Delta Kappan, 77(1): 8. Fathi Vajargah, K. (2013). Curriculum towards new identities: A description of contemporary theories of curriculum. Tehran: Aeij Publication. (in persian) Filippini, T. (1990). The Reggio Emilia Approach. Paper Presented at the Annual Meeting of the National Association for the Education of Young Children, Washington, DC. Gardner, H. (1998). Foreword: complementary perspectives on Reggio Emilia. in: Edwards, C, Gandini, L, Forman, G (eds) The Hundred Languages of Children: The Reggio Emilia Approach Advanced Reflections. New York: Ablex Publishing Corporation, pp. xv-xviii. Ghaderi, M. (2010). Critical theory of education: criticism of modernity and late capitalism curriculum. Tehran: Yadavare Ketab. (in persian) Gilman, S. (2007). Including the child with special needs: Learning from Reggio Emilia. Theory into Practice, 46(1): 23-31. Gilmore, J. H.; Knickmeyer, R. C.; Gao, W. (2018). Imaging structural and functional brain development in early childhood. Nature Reviews Neuroscience, 19(3): 123-137. https://doi.org/10.1038/nrn.2018.1 Hall, S.; Gieben, B. (eds) (1992). Formations of Modernity. Cambridge: Polity Press in association with Open University. Hewett, V. M. (2001). Examining the Reggio Emilia approach to early childhood education. Early childhood education journal, 29(2): 95-100. https://doi.org/10.1023/A:1012520828095 Katz, L. G.; Chard, S. G. (1989). Engaging children's minds. Ablex Publishing Corporation. Khaleghinezhad, S.; Maleki, H.; hakimzadeh, R. (2015). Critique of postmodern viewpoint in curriculum based on philosophical foundations of Islamic education. Qualitative Research in Curriculum, 1(1): 41-60. (in persian) https://dx.doi.org/10.22054/qric.2015.1847 Krnjaja, Ž.; Breneselović, D. P. (2013). Quality Early Childhood Education Curriculum Framework in Postmodern Perspective. in: Despotović, M., & Hebib, E (eds) Contemporary Issues of Education Quality, PP. 13-29 Lather, P. (1991). Getting smart: feminist research and pedagogy with/in the postmodern. Journal of Leisure Research, 24(4): 394. https://dx.doi.org/10.22054/qric.2015.1847 Malaguzzi, L. (1993). For an education based on relationships. Young children, 49(1): 9-12. Malaguzzi, L. (1998). History, Ideas, and Basic Philosophy: An Interview with Lella Gandini. In: Edwards, C, Gandini, L, Forman, G (eds) (1998). The Hundred Languages of Children: The Reggio Emilia Approach Advanced Reflections. pp.49–97. New York: Ablex Publishing Corporation, Mehromhammadi, M. (2012). The concept of integration in curriculum planning. Iranian encyclopedia of curriculum. (in persian) Ministry of Education. (2012). National curriculum document of the Islamic Republic of Iran. Tehran: Educational Research and Planning Organization. (in persian) Moss, P. (2002). Time to say farewell to early childhood? Contemporary Issues in Early Childhood, 3(3): 435-438. https://doi.org/10.2304%2Fciec.2002.3.3.9 Murphy, R.; Ridgway, A.; Cunneen, M.; Horgan, M. (2015). Reggio Emilia. in The Routledge International Handbook of Philosophies and Theories of Early Childhood Education and Care, (pp. 306-315). Routledge. National Association for the Education of Young Children. (2020). Gloossary. From: https://www.naeyc.org/resources/position-statements/dap/glossary#:~:text=early%20childhood%E 2%80%94The%20first%20period,from%20birth%20through%20age%208. Osgood, J. (2015). Postmodernist Theorizing in ECEC: Making the familiar strange in pursuit of social justice. in The Routledge international handbook of philosophies and theories of early childhood education and care (pp. 157-164). Routledge. Pacini-Ketchabaw, V.; Pence, A. (2005). Contextualizing the reconceptualist movement in Canadian early childhood education. in V. Pacini-Ketchabaw & A. Pence (Eds.), Canadian early childhood education: Broadening and deeping discussions of guality (pp. 5-20). Ottawa, ON: Canadian Child Care Federation. http://dx.doi.org/10.18357/jcs.v38i1.15441 Rinaldi, C. (1998). Projected curriculum constructed through documentation progettazione: An interview with Lella Gandini. in: Edwards, C, Gandini, L, Forman, G (eds) The Hundred Languages of Children: The Reggio Emilia Approach Advanced Reflections. pp.113–126. New York: Ablex Publishing Corporation. Rinaldi, C. (2021). In dialogue with Reggio Emilia: Listening, researching and learning. Routledge. Rinaldi, K. (1998). Proiected curriculum and documentation. in: Edwards, C, Gandini, L, Forman, G (eds). The Hundred Languages of Children: The Reggio Emilia Approach Advanced Reflections. New York: Ablex Publishing Corporation, pp.113–125. Smith, C. (1998). Children with “special rights” in the preprimary schools and infant-toddler centers of Reggio Emilia. The hundred languages of children: The Reggio Emilia approach-advanced reflections, 2:199-214. https://doi.org/10.1023/A:1022022107610 Smyth, W. (2001). Critical Politics of Teacher's Work: An Australian Perspective. Soto, L. D.; Swadener, B. B. (2002). Toward liberatory early childhood theory, research and praxis: Decolonizing a field. Contemporary issues in early childhood, 3(1): 38-66. https://doi.org/10.2304%2Fciec.2002.3.1.8 Soto, L. D. (2000). An early childhood dreamspace of social justice and equity, in L. D. Soto (ed.) The Politics of Early Childhood Education (pp. 197–208). New York: Peter Lang. Spiteri, J. (2020). Early Childhood Education for Sustainability. in: Leal Filho, W., Azul, A., Brandli, L., Özuyar, P., Wall, T. (eds) Quality Education. Encyclopedia of the UN Sustainable Development Goals. pp. 1-12. Springer, Cham. Sumsion, J. (2005). Putting postmodern theories into practice in early childhood teacher education. in Practical transformations and transformational practices: Globalization, postmodernism, and early childhood education. Emerald Group Publishing Limited. Usher, R.; Edwards, R. (1994). Postmodernism and Education. London: Routledge. Vecchi, V. (2010). Art and creativity in Reggio Emilia: Exploring the role and potential of ateliers in early childhood education. Routledge. Yelland, N. (2005). Critical issues in early childhood education. McGraw-Hill Education (UK). Yelland, N.; Kilderry, A. (2005 a). Against the tide: new ways in early childhood education. in N. Yelland (ed.) Critical issues in early childhood education. (pp. 1–13). McGraw-Hill Education (UK). Yelland, N.; Kilderry, A. (2005 b). Postmodernism, passion and potential for future childhoods. in N. Yelland (ed.) Critical Issues in Early Childhood Education. (pp. 243–248). McGraw-Hill Education (UK). Yelland, N.; Kilderry, A. (2005). Postmodernism, passion and potential for future childhoods. in: Critical Issues in Early Childhood. pp. 243-248. Yelland, Nicola, ed. Open University Press, Maidenhead, Berks., UK. Yousefi, N. (2016). Educational Approaches in Working with Young Children. Tehran: Children's Workshop. (in persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,302 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,565 |