تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,298 |
تعداد مقالات | 15,883 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,116,580 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,887,930 |
اثربخشی آموزش شفقت به خود بر اسناد شخصی و بهزیستی هیجانی مادران دارای کودکان استثنایی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 18، شماره 72، اسفند 1402، صفحه 1-9 اصل مقاله (648.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.16553 | ||
نویسندگان | ||
زهرا احمدی کاظم آبادی1؛ فریبرز درتاج* 2؛ حسن احدی3؛ صادق نصری4؛ فاطمه قائمی5 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
3استاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
4دانشیار، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران. | ||
5دانشیار، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر اسناد شخصی و بهزیستی هیجانی مادران دارای کودکان استثنایی بود. روش پژوهش حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل مادران دارای کودک استثنائی بود که کودک آنها در یکی از مدارس استثنائی شهر رفسنجان در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول آموزش بودند که تعداد آنان در مجموع 320 نفر بود. در این مطالعه 37 مادر دارای کودک استثنایی به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. مادران حاضر در گروه آزمایش به مدت 12 هفته تحت آموزش شفقت به خود (12 جلسه) قرار گرفتند. پرسشنامههای مورد استفاده در این مطالعه شامل پرسشنامه اسناد شخصی (راتر، 1992) و پرسشنامه بهزیستی ذهنی (کییز و ماگیار-مو، 2003) بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش شفقت به خود بر اسناد شخصی (0001>P؛ 54/0=Eta؛ 02/42=F) و بهزیستی هیجانی (0001>P؛ 56/0=Eta؛ 32/42=F) مادران دارای کودکان استثنایی تأثیر معناداری داشته است. بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش حاضر، آموزش شفقت به خود با تمرکز بر تصویرسازی شفقت نسبت به خود و دیگران، استفاده از درماندگی خلاق، تصریح اهداف ارزشمند، تقویت رفتارهای شفقتآمیز و توسعه رفتارهای هوشمندانه، میتواند به عنوان روشی موثر در جهت بهبود اسناد شخصی و بهزیستی هیجانی مادران دارای کودکان استثنایی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شفقت به خود؛ اسناد شخصی؛ بهزیستی هیجانی؛ کودکان استثنایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 706 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 547 |