تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,165 |
تعداد مقالات | 14,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 49,661,667 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,993,415 |
تشخیص آسیب در اتصالات پیچی دکلهای انتقال نیرو به کمک یکی از روش های یادگیری ماشین: بسته بندی درختی | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 تیر 1402 اصل مقاله (569.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ceej.2023.55924.2241 | ||
نویسندگان | ||
تورج تقی خانی ![]() | ||
دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه امیرکبیر | ||
چکیده | ||
خرابی دکلهای مشبک فلزی به عنوان یکی از واحدهای سازه ای مهم در خطوط انتقال نیروی برق فشار قوی بر اثر عوامل محیطی هرساله مشکلات عدیده ای را برای انتقال برق توسط این زیرساختهای شهری مهم ایجاد می کند. در سالهای اخیر پایش برخط عملکرد سازه ها با نظارت بر تغییرات پاسخ دینامیکی آنها از طریق نصب حسگر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. لیکن شناسایی محل خرابی در سازه هایی مانند دکلهای مشبک فلزی که اجزای متعددی دارند مشکلاتی را به همراه داشته که ضرورت به کارگیری تکنیکهایی با قابلیت حجم پردازش بالا را اجتناب ناپذیر میکند. یکی از راه حلها، بهره گیری از روشهای مبتنی بر یادگیری ماشین است که مورد توجه محققین مختلف قرار گرفته است. در این مقاله تلاش میگردد که با بهره گیری از یکی از الگوریتمهای طبقه بندی در یادگیری ماشین محل، نوع و میزان خرابی در اتصالات پیچی در این سازه ها شناسایی گردد. از این رو ابتدا یکی از دکلهای رایج خطوط انتقال در کشور مدلسازی و تحت بار باد تحلیل دینامیکی می شود. سپس اتصالات مختلف آن در تراز پایه-های دکل با استفاده از نرمافزار مدلسازی میگردد.در ادامه مجموعهای از اشکال مختلف آسیب در اتصالات شبیهسازی و شکلهای مودی و فرکانسهای طبیعی در این شرایط برای آموزش الگوریتم طبقه بندی استخراج میگردد. از پایگاه دادهای بدست آمده جهت شناسایی آسیب در سناریو های مختلف استفاده میگردد. نتایج این تحقیق تاکید بر موثر بودن روش انتخابی در شناسایی محل انواع خرابی تعربف شده در اتصالات پایه دکل ها و میزان آن دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: دکلهای انتقال نیرو؛ اتصالات وصلهای؛ پایش سلامت سازهای؛ فرکانسهای طبیعی؛ شکلهای مودی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 153 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 57 |