تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,022 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,492,692 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,219,187 |
مقایسه اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی و خنثی بر نشخوار فکری در افراد مبتلا به اختلال وسواسی جبری | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 20، دوره 18، شماره 69، خرداد 1402، صفحه 177-184 اصل مقاله (455 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16243 | ||
نویسندگان | ||
فرحناز غفاری1؛ بهرامعلی قنبری هاشم آبادی* 2؛ معصومه اسلامی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران. | ||
چکیده | ||
افزایش ترس از آلودگی که در پی انتشار ویروس کرونا در جهان اتفاق افتاده است تهدیدی برای سلامت روان افراد مبتلا به اختلال وسواسی جبری ایجاد کرده است. هدف پژوهش جاری بررسی اثر آموزش حافظه کاری هیجانی و خنثی بر بهبود نشخوار فکری در مبتلایان به اختلال وسواسی جبری بود. جهت نیل به هدف پژوهش گروه نمونه شامل 42 نفر از افراد مبتلا به اختلال وسواسی جبری با توجه به کسب نمره برش 91 در پرسشنامه اختلال وسواسی جبری ونکوور و مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات روانی محور Ӏ به روش در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در سه گروه مساوی جایدهی شدند. پیش آزمون و پس آزمون شامل پرسشنامه نشخوار فکری نولن-هوکسما بود و مداخلات مورد استفاده شامل آموزش حافظهکاری هیجانی برای گروه اول و آموزش حافظهکاری خنثی برای گروه دوم بود که هر کدام به مدت 20 جلسه اجرا شدند و گروه کنترل نیز هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نتایج تحلیل آنکوا حاکی از اثربخشی معنادار آموزش حافظه کاری هیجانی و خنثی بر نشخوار فکری افراد مبتلا به اختلال وسواسی جبری بود (01/0>P). همچنین آموزش حافظهکاری هیجانی نسبت به آموزش حافظه کاری خنثی به طور معنادار اثربخشی بیشتری بر بهبودی نشخوار فکری داشت (05/0>P). و تحلیل مانکوا نشان داد آموزشهای حافظهکاری بر زیرمقیاس بازتاب اثر معنادار (01/0>P) و بر زیرمقیاس های درفکر فرورفتن و افسردگی اثربخش نبوده است. با توجه به یافته ها میتوان نتیجهگیری کرد که پردازشهای هیجانی حافظهکاری بیشتر از پردازشهای خنثی در شکل گیری نشخوار فکری دارای نقش هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش حافظه کاری؛ محرکهای هیجانی؛ نشخوار فکری؛ اختلال وسواسی جبری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 377 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 262 |