تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,435 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,028 |
ارائه مدل بهبود عملکردصادراتی شرکتهای صنایع غذایی در استان کرمانشاه با محوریت استراتژی لجستیک | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 19، مهر 1401، صفحه 137-155 اصل مقاله (519.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2022.51820.1896 | ||
نویسندگان | ||
یوسف جلیلیان* 1؛ سید ابولقاسم میرا2؛ نادر سیدکلالی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش سیاستگذاری بازرگانی، پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران، جزیره کیش، ایران. | ||
2گروه مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
باوجود افزایش شمار شرکتهای صادرات صنایع غذایی در استان کرمانشاه ایران، نیازمندیهای اساسی این شرکتها بهطور کامل مورد توجه قرار نگرفته و دستاندرکاران فضای کسبوکار پرریسکی را شاهد هستند. در این راستا ضرورت ارائه مدلی برای بهبود عملکرد صادراتی شرکتها با تأکید بر نقش جهتگیری استراتژیک لجستیک احساس میشود. در این پژوهش با استفاده از از نظریه دادهبنیان، رفتار استراتژیک لجستیک شرکتهای صادرکننده مواد غذایی استان کرمانشاه مطالعه شده است. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان و مدیران ارشد شرکتهای صادرکننده مواد غذایی استان است. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی استفاده شده است. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق گردآوری شدهاند و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافتهاند. برای تجزیهوتحلیل دادهها، با انجام کدگذاری باز تعداد 76 مفهوم استخراج شده است. در مرحله کدگذاری محوری، این مفاهیم در قالب 16 مقوله دستهبندی شدهاند. در انتها، بر اساس مدل پارادیمی نظریه دادهبنیان، مقولهها در قالب 6 بعد عوامل علی (چالشهای عمومی صادراتی، کیفیت لجستیک برای کالاهای صادراتی و عملکرد توسعهای شرکتها)، پدیده محوری (توانمندیهای استان در زمینه صادرات مواد غذایی)، عوامل مداخلهگر (هزینههای ارتقاء لجستیک کالاهای صادراتی، سبک مدیریت در شرکتهای صادراتی، ویژگیهای ساختاری شرکتها و منابع انسانی)، شرایط زمینهای (نقش حاکمیت و ارتباطات و بازاریابی)، استراتژیها (استراتژیهای زیرساختی، استراتژیهای حمایتی، استراتژیهای تحول دیجیتال و استراتژیهای عملیاتی) و پیامدها (نتایج مطلوب مستقیم و نتایج مطلوب غیرمستقیم) دستهبندی شدهاند. . | ||
کلیدواژهها | ||
صادرات؛ عملکرد صادراتی؛ استراتژی؛ لجستیک | ||
مراجع | ||
اسمعیلزاده مرنه، زینب. نوروزی قورمک، هدیه. محسنی زنوزی، سید جمال الدین (1396). مقایسه تاثیر استراتژی جایگزینی واردات و استراتژی توسعه درونزا بر توسعه پایدار منطقهای (مطالعه موردی استانهای کرمانشاه، کردستان، همدان، اردبیل، زنجان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی). اولین همایش بینالمللی برنامهریزی اقتصادی، توسعه پایدار و متوازن منطقه ای: رویکردها و کاربردها، دانشگاه کردستان، سنندج.
آزادبشمن، بهروز (1399). تاثیر قابلیتهای مدیریت زنجیره تامین و لجستیک بر عملکرد عملیاتی و مالی سازمان بنادر و کشتیرانی بندر انزلی، پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد، حسابداری و بانکداری.
بانپرور، صهبا و موسوی کاشی، زهره (1400). تأثیر سازگاری، ارتباطات و همکاری بر تعهد و اعتماد و نقش آنها در عملکرد صادرات. مدیریت کسب و کار، 13(52)، 85-65.
حیدریه، سید عبداله و لایق آهنی، کریم. (1397). عوامل موثر بر صادرات نوآورانه و تاثیر آن بر عملکرد صادراتی، چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت،کارآفرینی و توسعه اقتصادی، تاکستان.
رضایی، رضا (1396). تأثیرپذیری عملکرد صادراتی از استراتژیهای بازاریابی بینالملل. کاوشهای مدیریت بازرگانی، 9(17)، 80-55.
زارعی، عظیم. موتمنی، علیرضا. فیض، داود. کردنائیچ، اسداله و فارسی زاده، حسین. (1395). نقش رفتار کارآفرینیگرایی صادراتی در ارتقای عملکرد صادراتی بنگاهها با تبیین نقش میانجی کسب مزیت رقابتی، پژوهشهای مدیریت عمومی، 9 (34)، 193-169.
طیبی، محمدرضا. مظلومی، نادر (1388). ارائه مدلی به منظور تجزیهوتحلیل، گزینش و اجرای استراتژی زنجیره تأمین کسبوکار. علوم مدیریت ایران. 4(16)، 60-45.
کاکویی، مهتا. آذری قلیچی، مهناز (۱۳۹۸). ارائه مدل طراحی شبکه لجستیک مستقیم و معکوس با در نظر گرفتن هزینه گارانتی برای محصول باز تولید شده. فصلنامه چشمانداز حسابداری و مدیریت، 2(9)، 62-77.
کریمی علویجه، محمدرضا. تاک، پریسا. (1398). تحلیل آمادگی صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط (مورد مطالعه: شرکتهای تولیدی استان کرمانشاه)، چشمانداز مدیریت بازرگانی، 18(39)، 100-83.
مصلح، عبدالمجید. بحرینیزاده، منیجه. کریمی قهفرخی، سمیرا (1395). تأثیر ابعاد جهتگیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکتهای صادراتی استان بوشهر. تحقیقات بازاریابی نوین، 6(4)، 140-125.
Barakat, M., Haikal, G., Ali, A., Eid, A. (2018). Enhancing Exports through Managing Logistics Performance: Evidence from Middle East and African Countries. Journal of Research in Business, Economics and Management, 11(2), 2131-2141.
Beysenbaev, R., Dus Y. (2020). Proposals for improving the Logistics Performance Index. The Asian Journal of Shipping and Logistics. 36(1), 34-42.
Bowersox, D. J., & Daugherty, P. J. (1987). Emerging patterns of logistical organization. Journal of Business Logistics, 8(1), 46-60.
Brewer, S. H., & Rosenzweig, J. (1961). Rhochrematics and organizational adjustments. California Management Review, 3(3), 52-71.
Clinton, S. R., & Closs, D. J. (1997). Logistics strategy: does it exist? Journal of Business logistics, 18(1), 19-44.
Contractor FJ. (2022). The world economy will need even more globalization in the post-pandemic 2021 decade. Journal of International Business Studies, 53, 156–171.
De La O, G., & Matis, T. (2014). Supply Chain Strategies for the International Interoceanic Mazatlan-Houston Logistic Corridor. Journal of applied research and technology, 12(4), 666-673.
Edeh, J. N., Obodoechi, D. N., & Ramos-Hidalgo, E. (2020). Effects of innovation strategies on export performance: New empirical evidence from developing market firms. Technological Forecasting and Social Change, 158, 120-167.
Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine.
McGinnis, M. A., Kara, A., & Wolfe, L. I. (2016). An empirically derived framework of logistics management strategy. Journal of Transportation Management, 27(1), 5.
McGinnis, M. A., & Kohn, J. W. (2002). Logistics strategy—revisited. Journal of Business Logistics, 23(2), 1-17.
Michael, P. E. (1985). Competitive advantage: creating and sustaining superior performance. New York: Free Press.
Navarro-García A, Arenas-Gaitán J, Rondán-Cataluña F. (2014). External environment and the moderating role of export market orientation. Journal of Business Research. 67(5), 740-745.
Papadas, K. K., Avlonitis, G. J., Carrigan, M., & Piha, L. (2019). The interplay of strategic and internal green marketing orientation on competitive advantage. Journal of Business Research, 104, 632-643.
Radicic, D., Djalilov, K. (2019). The impact of technological and non-technological innovations on export intensity in SMEs. Journal of Small Business and Enterprise Development, 26(4), 612-638.
Ramírez-Solis, E. R., Llonch-Andreu, J., & Malpica-Romero, A. D. (2022). How beneficial are relational capital and technology orientation for innovation? Evidence from Mexican SMEs. International Journal of Innovation Studies, 6(1), 1-10.
Robertson, C., Chetty, S., (2000). A Contingency-based approach to understanding export performance, International Business Review, 9(2), 211–235.
Rothaermel., F. T. (2017). Strategic Management. McGraw-Hill Education.
Seyedkalali, N. (2022). Entrepreneurial orientation in family firms: the effects of long-term orientation. International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 28(7), 1732-1750.
Seyedkalali, N., & Heidari, A. (2016). How was competitive advantage sustained in management consultancies during change: the role of dynamic capabilities. Journal of Organizational Change Management, 29(5), 661-685.
Seyedkalali, N., & Heidari, A. (2021). Promoting continuous streams of innovation: evidence from professional service providers. International Journal of Knowledge-Based Development, 12(1), 3-16.
Sharipbekova, K., & Raimbekov, Z. (2018). Influence of Logistics Efficiency on Economic Growth of the CIS Countries. European Research Studies Journal, 21(2), 678-690.
Spanos, G. (2016). Organization and export performance. Economics Letters. 146(1): 130-134.
Spillan, J. E., Mintu-Wimsatt, A., & Kara, A. (2018). Role of logistics strategy, coordination and customer service commitment on Chinese manufacturing firm competitiveness. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics. 30(5), 1365-1378.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
Wang, C., Le, A. (2018). Application in International Market Selection for the Export of Goods: A Case Study in Vietnam, Sustainability, 10(12), 1-24.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 422 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 301 |