تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,539,992 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,244,015 |
به سوی یک اخلاق اگزیستانسیال؛ واکاوی مواجهه کییرکگور با داستان ابراهیم از منظر فلسفه هایدگر | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 16، شماره 40، آبان 1401، صفحه 464-475 اصل مقاله (723.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.53507.3364 | ||
نویسندگان | ||
حسین قسامی* 1؛ محمد اصغری2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2استاد فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش بر آن است تا با کنار هم نهادن آرای کییرکگور در کتاب ترس و لرز و تحلیلهای هایدگر در کتاب هستی و زمان تعریف تازهای از انسان به دست داده، از این رهگذر امکان تبیین اخلاقی نوین را مطرح سازد. کییرکگور با ارجاع به داستان ابراهیم عهد عتیق کنش ایمانی را در برابر اخلاق فضیلتمحور قرار میدهد. به اعتقاد او کنش ایمانی با گسستن قیود اخلاق سنتی از حدود امر کلّی فراتر میرود و با مطالبه فردیت خود گام به کورهراه ایمان میگذارد. رهرو ایمان چونان قهرمانان تراژدی امکان بازگشت به آغوش کلیّت را ندارد. او الیابد کلیت را رها کرده، و به عنوان یک فرد آزادانه تصمیم میگیرد و عمل میکند. از طرف دیگر تحلیلهای هستیشناسانه هایدگر از دازاین نشان میدهد که مقوم انسان نه ماهیتی مثالی، بلکه اگزیستانس یا به عبارتی هستن- توانستن اوست. انسان همان است که میتواند باشد. بنابراین با تطبیق نگاه کییرکگور و هایدگر میتوان اولاً به ضرورت رویکرد هستیگرایی در عوض ماهیتگرایی در رابطه با انسان رسید، و ثانیاً درصدد برآمد تا اخلاق کلنگر سنتی را –که بر مدار تقدّم ماهیت بر هستی انسان تعریف میشود- پس پشت نهاد و به اخلاقی رسید که بر پایه اصالت هستی انسان قوام یافته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ هستی؛ ماهیت؛ ایمان؛ هستن-توانستن؛ کییرکگور؛ هایدگر | ||
مراجع | ||
اصغری، محمد. (1388). رابطه آشتیناپذیر عقل و ایمان در اندیشه سورن کییرکگور، حکمت و فلسفه، ۵(19): 116- 103. اصغری، محمد. (1399). درآمدی بر فلسفههای معاصر غرب، از هوسرل تا رورتی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. اینوود، مایکل. (1395). روزنهای به اندیشه مارتین هایدگر، ترجمه احمدعلی حیدری، تهران: انتشارات علمی. کییرکگور، سورن. (۱۳۹۰). ترس و لرز، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی. هایدگر، مارتین. (۱۳۸۹). هستی و زمان، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی. Asghari, Mohammad. (2009). The Unwholesome Relationship of the Ratio and Faith In the Thought of Kierkegaard, Journal of Wisdom and Philosophy (Hekmat & Falsafeh), 3(19): 103- 116. (In Persian) Asghari, Mohammad. (2020). An Introduction to Contemporary Western Philosophy, From Husserl to Rorty, Tehran: Humanities & Caltural Studies Institude. (In Persian) Aylat-Yaguri, Tamar; Stewart, John. (2013). The Authenticity of Faith in Kierkegaard’s Philpsophy, Cambridge: Cambridge Scholars Pub. Dreyfus, Hubert; Warthall, Mark. (2002). Heidegger Reexamined, London & NewYork: Routledge Pub. Dworkin, Gerald. (1995). Unprincipled Ethics, Midwest Studies in Philosophy, XX. Heidegger, Martin. (2010). Being and Time, translated by Abdolkarim Rashidian, Tehran: Ney Publishing. (In Persian) Inwood, Michael. (2016). Heidegger, Translated by Ahmad Ali Heydari, Tehran: Elmi Publishing. (In Persian) Kierkegaard, Soren. (2011). Fear and Trimbling, translated by Abdolkarim Rashidian, Tehran: Ney Publishing. (In Persian) Mulhall, Stephen. (2005). Heidegger and Being and Time, London & NewYork: Routledge Pub. Pedersen, Christian Hans. (2009). The Concept of Action and Responsibility in Heidegger’s Early Thought, Florida: University of South Florida Press. Seland, Andreas Engh. (2008). An Enquiry into Kierkegaard’s Concept of Faith, Oslo: Oslo University Press. Shakespear, William. (1988). Hamlet, Prince of Denmark, London: Bantam Classic. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 364 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 318 |