تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,281 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,214,116 |
تخمین ضرایب آیرودینامیکی ایرفویل غشائی با روش فازی و شبکههای عصبی و ارزیابی این روشها با آزمون تجربی | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
دوره 52، شماره 4 - شماره پیاپی 101، بهمن 1401، صفحه 231-238 اصل مقاله (414.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2021.42661.2781 | ||
نویسندگان | ||
شبنم هادی پور گودرزی1؛ اسفندیار اختیاری* 2 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی نساجی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2دانشیار، دانشکده مهندسی نساجی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
معمولا ضرایب آیرودینامیکی به روشهای عددی و تجربی محاسبه میشود که منجر به صرف وقت، هزینه بالاو وابستگی به پوشش ایرفویل میگردد. نوآوری در این پژوهش تخمین ضرایب آیرودینامیکی ایرفویل با پوشش پارچه به روشهای فازی، شبکه عصبی و سیستم فازی-عصبی میباشد، تا روشی کمهزینه و زود بازده در طراحی بهینه و تخمین ضرایب آیرودینامیکی ایرفویلهای وسایل نقلیه دارای بال غشائی تعیین شود. در مدلها سرعت زیرصوت درنظر گرفته شد. دو فاکتور عدد رینولدز و زاویهحمله بعنوان ورودی و مقادیر ضرایب برآ و پسا بعنوان خروجی فرض شدند. تخمینها بر روی دادههای ایرفویل ناکا2418 صورت گرفته و خطای نهایی هر یک از روشها محاسبه و با هم مقایسه شد. میزان خطای مدلها با میانگین مربعات خطا برای ضرایب برآ و پسا در مدل فازی به ترتیب برابر 8023/0و4-10×3451/4، در مدل فازی-عصبی برابر 2-10×97/6 و3-10×7/6و در مدل شبکه عصبی برابر 3-10×2/1و6-10×5767/7 میباشد که حاکی از برازش خوب مدلها بود. از بین آنها، مدل شبکه عصبی همخوانی بهتری با دادهها نشان داد. جهت راستی آزمایی مدلسازیها از دادههای ضریب برآ حاصل از آزمون تجربی استفاده شد که موید برازش مناسب مدلها بود. | ||
کلیدواژهها | ||
ضرایب آیرودینامیکی؛ ایرفویل غشائی؛ شبکه عصبی مصنوعی؛ سیستم فازی-عصبی وفقی؛ سیستم استنتاج فازی؛ آزمون تجربی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 164 |