تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,538,795 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,242,523 |
نسبت میان روش سقراطی و دوستداری دانایی (فیلوسوفیا) | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 11، دوره 16، شماره 40، آبان 1401، صفحه 181-195 اصل مقاله (737.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52220.3263 | ||
نویسنده | ||
کاظم هانی | ||
دکترای فلسفه غرب دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
روش سقراطی که به روش ابطالی معروف است روشی است که در محاورات اولیه افلاطون؛ یعنی محاورات سقراطی به کار برده میشود. این روش پاسخی به ادعای سوفسطائیان راجع به تعلیم فضیلت بود. سقراط با به کار بردن این روش درصدد بود تا نادانی آنان را آشکار کند. او از طریق پرسش و پاسخ سعی میکرد دیگران را به این امر آگاه کند که جستوجوی معرفت و فضیلت در یک فرایند دیالکتیکی و در نسبت با دیگران قابل تحقق است. روش سقراطی صرفاً یک روش گفتگوی ساده نیست، بلکه این روش به تناهی فهم بشری و در نتیجه به ماهیت تفکر فلسفی اشاره دارد. در نظر سقراط فلسفه بهمعنای دوستداری دانایی است و ادعای داناییِ مطلق توهمی بیش نیست. سقراط از طریق پرسش و پاسخ سعی دارد ادعای دانایی دیگران را به چالش بکشد و آنان را در مسیر جستجوی دانایی قرار دهد. بنابراین روش سقراطی میتواند نقشی اساسی را در تعلیم و تربیت ایفا کند. ما در تفکر سقراط شاهد درهمتنیدگی عناصری هستیم که همه آنها در نسبت با یکدیگر معنا پیدا میکنند. آموزه تذکار (یادآوری)، روش ابطالی، هنرِ دیالکتیکی، پرسش و پاسخ و... از جمله این عناصر هستند. در این نوشتار سعی خواهیم کرد ضمن توجه به این عناصر، ماهیت روش سقراطی را مورد بررسی قرار دهیم. | ||
کلیدواژهها | ||
سقراط؛ روش ابطالی؛ دیالکتیک؛ محاوره؛ دیگری | ||
مراجع | ||
افلاطون. (1380). دوره کامل آثار افلاطون. ترجمه محمدحسن لطفی، 4 جلد، چاپ سوم، تهران: انتشارات خوارزمی. پاتوچکا، یان. (1378). سقراط: آگاهی از جهل. ترجمه محمود عبادیان، چاپ اول، تهران: هرمس. تیلور، کریستوفر چارلز ویستن. (1392). تاریخ فلسفه غرب: از آغاز تا افلاطون. ترجمه حسن فتحی، جلد 1، چاپ اول، تهران: حکمت. درتاج، فریبرز؛ خانی، محمدحسین. (1396). روانشناسی یادگیری. چاپ پنجم، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. سلزاک، تامس الکساندر. (1395). خوانش افلاطون. ترجمه عباس جمالی، چاپ اول، تهران: نگاه معاصر. شعبانی، حسن. (1394). مهارتهای آموزشی و پرورشی. جلد اول، تهران: انتشارات سمت. فتحی، حسن. (1382). دیالکتیک در فلسفه افلاطون، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، شماره 186: 22-1. کاپلستون، فردریک. (1380). تاریخ فلسفه. جلد اول، ترجمه جلالالدین مجتبوی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. کسنوفون. (1394). خاطرات سقراطی. ترجمه محمدحسن لطفی، چاپ سوم، تهران: انتشارات خوارزمی. کیرکگور، سورن. (1395). مفهوم آیرونی با ارجاع مدام به سقراط. ترجمه صالح نجفی، چاپ اول، تهران: نشر مرکز. گئورک گادامر، هانس. (1384). آموزه قرن: یک گفتگوی فلسفی با ریکاردو دوتوری. ترجمه محمود عبادیان، چاپ چهارم، تهران: اختران. گئورک گادامر، هانس. (1392). آغاز فلسفه. ترجمه عزتالله فولادوند، چاپ پنجم، تهران: هرمس. هایدگر، مارتین. (1388). چه باشد آنچه خوانندش تفکر؟ ترجمه سیاوش جمادی، چاپ اول، تهران: انتشارات ققنوس. یگر، ورنر ویلهم. (1376). پایدیا. ترجمه محمدحسن لطفی، 3 جلد، چاپ اول، تهران: انتشارات خوارزمی. Copleston, Fredrick. (2001). A History of Philosophy, V. 1, translated by Jalal-al-din Mojtabavi, Tehran: Elmi – Farhangi Publication. (In persian). Doortaj, Faryborz; Khani, MohammadHossein. (2017). Learning Psychology, Tehran: University of Allameh Tabataba’I Press. (In persian). Fathi, Hassan. (2003). Dialectic in Plato’s philosophy, Journal of Faculty of Literature and Human Sciences University of Tabriz, No. 186: 1-22. (In persian). Gadamer, Hans-Georg. (2005). A Century Of Philosophy/ Hans-Georg Gadamer in Conversation With Ricarrdo Dottori, Translated by Mahmoud Ebadian, Tehran: Akhtaran. (In persian). Gadamer, Hans-Georg. (2013). The Beginning of Philosophy, Translated by Ezzatollah Fouladvand, Tehran: Hermes. (In persian). Gadamer, Hans-Georg. (1980). Dialogue and Dialectic: Eight Hermeneutical Studies on Plato, Translated and with an introduction by p. Christopher smith, New haven and London: Yale University Press. Gadamer, Hans-Georg. (1986). The Idea of the Good in Platonic-Aristotelian Philosophy, Translated by P. C. smith, New Haven: Yale university press. Gadamer, Hans-Georg. (2004). Truth and Method, Translated by Joel Weinsheimer and Donald G. Marshall, London: Continuum. Heidegger, Martin. (2009). What is Called Thinking? Translated by Siavash Jammadi, Tehran: ghoghnoos. (In persian). Jaeger, Werner. (1997). Paideia, Translated by MohammadHassan Lotfi, Tehran: khwarazmi. (In persian ). Kierkegaard, Soren. (2016). On the Concept of Irony With Continual Reference to Socrates, Translated by Saleh Najafi, Tehran: Markaz Publication. (In persian). Lawn, Chris and Keane, Niall. (2001). The Gadamer Dictionary, London: Continuum. Patocka, Jan. (1999). Socrates, Translated by Mahmoud Ebadian, Tehran: Hermes. (In persian). Plato. (2001). Plato: Complete Works, Translated by Mohammad Hassan Lotfi, Tehran: Khwarazmi. (In persian). Selzak, Thomas Alexander. (2016). Reading Plato, Translated by Abbas Jamali, Tehran: Negahe Moaser. (In persian). Shabani, Hassan. (2015). Instructional Skills, Vol. 1, Tehran: Samt. (In persian). Taylor, Christopher Charles Whiston. (2013). Routledge History of Philosophy, Vol. I, From the Beginning to Plato, Translated by Hassan Fathi, Tehran: Hekmat. (In persian). Wilberding, Erick. (2019). Socratic Methods in the Classroom: Encouraging Critical Thinking and Problem Solving through Dialogue: Prufrock Press Inc. Xenophon. (2015). The Memorable Thought of Socrates, Translated by MohammadHassan Lotfi, Tehran: Khwarazmi. (In persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 368 |