تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,539,696 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,243,547 |
پرسش از پایدیای سوبژکتیویته | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 40، آبان 1401، صفحه 16-32 اصل مقاله (762.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52466.3282 | ||
نویسنده | ||
مسعود امید | ||
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
بنیاد جهان ما بر سوبژکتیویته نهاده شده است. در چنین جهانی و از منظر سوبژکتیوتیه، هر چند آدمی سوژه به دنیا نمیآید، ولی سوژه میشود. اما وصول به تراز سوژگی بر عهده پایدیای سوبژکتیویته و افق و گفتمان تربیتی آن است؛ از این طریق است که آدمی سوژگی میآموزد و سوژه بار میآید. با این وصف، این نوشتار به دنبال طرح پرسش و آنگاه تحقیقی در باب سوبژکتیویته تحت عنوان پایدیای سوبژکتیویته است. این پرسش به دلیل نسبت گسترده و عمیق سوبژکتیویته با تاریخ فلسفه و دوره مدرنیته و نیز رابطه آن با نحوه اندیشه و زیست معاصر ما، موضوعی قابل طرح و بحث است. پایدیای سوبژکتیویته به عنوان جریانی با زمینههای یونانی و رنسانسی و مدرن اولا ناظر به امر تعلیم و تربیت است و ثانیا بستری برای تمرین سوژگی در مقام نظر و عمل و در نهایت معطوف به پرورش و پروردن چیزی به نام سوژه است. پایدیای سوبژکتیویته معطوف به تربیت انسان به نحو بی طرف و لابشرط نیست بلکه تربیتی از نوع سوبژکتیو، سوژه گونه یا سوژه مند در باب انسان است. پایدیای سوبژکتیویته به معنای جریان آموزش سوژگی و تمرین سوژگی و تربیت و پرورش سوژه، از ریشههای تاریخی برخوردار است و میتوان زمینهها و ردپای آن را کم و بیش و به انحای مختلف، در یونان و ادوار پس از آن و تا دوره معاصر به نظاره نشست. پرسش از پایدیای سوبژکتیویته، از جهت توصیفی، میتواند ما را در کشف ویژگیها و مولفههای این جریان یاری رساند و از سوی دیگر یعنی از جهت تجویزی و توصیهای، میتواند عناصر و جهات کلیِ تربیتی این جریان را آشکار سازد پایدیای سوبژکتیویته را میتوان به عنوان بنیادی برای تمام فلسفههای تعلیم و تربیت به بحث و نظر گذاشت. | ||
کلیدواژهها | ||
جریان سوژه باوری؛ فراگیری سوبژکتیویته؛ وجه تجویزی سوبژکتیویته؛ عناصر بنیادی؛ وجه تربیتی | ||
مراجع | ||
امید، مسعود. (1398). تاملاتی در باب فلسفه دکارت، تهران: شفیعی. امید، مسعود. (1400). پرسش از سوبژکتیویته سینوی و فارابی، تهران: شفیعی. تانزر، مارک. (1401). درباره اگزیستانسالیسم، ترجمه محسن زارعی، تهران: نشر علم. دکارت، رنه. (1376). اصول فلسفه، ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی، تهران: الهدی. دکارت، رنه. (1381). تاملات در فلسفه اولی، ترجمه احمد احمدی، تهران: سمت. دکارت، رنه. (1397). گفتار در روش (با مقدمه و حواشی ژیلسون)، ترجمه محمد فروغی و اشکان خطیبی، تهران: نشر مرکز. رومان، کریس. (1399). فرهنگ گزیده اندیشه و اندیشمندان، ترجمه رشاد مردوخی، تهران: کتاب سده. ضیمران، محمد. (1390). افلاطون، پایدیا و مدرنیته، تهران: نقش جهانمهر. غزالی، ابوحامد محمد. (1372). احیاء العلوم، ج1، ترجمه مویدالدین محمد خوارزمی، تهران:، علمی و فرهنگی. غزالی، ابوحامد محمد. (1390). المنقذ من الضلال، ترجمه ناصر طباطبایی، تهران: مولی. فارابی، ابونصر. (1364). احصاء العلوم، ترجمه حسین خدیوجم، تهران: علمی و فرهنگی. قائدی، یحیی؛ آقاپور، مریم. (1399). بنیادهای مشاوره فلسفی، تهران: فراروان. کانت، ایمانوئل. (1400). بنیانگذاری برای مابعدالطبیعه اخلاق، ترجمه مسعود حسینی، تهران: نشر نی. کانت، ایمانوئل. (1376). روشن گری چیست؟، سیروس آرین پور، تهران: آگاه. لاهو، ران. (1399). به درآمدن از غار افلاطون، ترجمه علی علوی نیا، تهران: فراروان. لیپمن، متیو. (1395). مارک، ترجمه یحیی قائدی و معصومه رمضانی، تهران: دانشگاه خوارزمی. کُپنهِوِر، براین؛ اسمیت، چارلز. (1396). فلسفه در عصر رنسانس، ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، تهران: روزنه. گُنزالس، آنا مارتا. (1399). فرهنگ، آموزش و نظریه اجتماعی در اندیشه کانت، ترجمه زهره سعیدی و رضا ماحوزی، تهران: کرگدن. ناجی، سعید؛ رُسنانی، هاشم. (1399). گفتکوهایی درباره فلسفه برای کودکان و نوجوانان، حمیدرضا حیدری، تهران: نشر نی. هال، دونالد ای. (1396). سوژگی، هادی شاهی، تهران: کتاب پارسه. یگر، ورنر. (1376). پایدیا، ج1و2و3، محمد لطفی، تهران: خوارزمی. ینمی دوزی سرخابی، محمد. (1400). پداگوژی دانشگاهی، تهران: موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی. Copenhauer and Smith, Brian and Charles. (2016). Philosophy in the Renaissance Era, translated by Mohammad Saeed Hanai Kashani, Tehran: Rozeneh. {In Persian} Descartes, Rene. (1997). Principles of Philosophy, translated by Manouchehr Saneyi Dareh Beidi, Tehran: Alhadi. {In Persian} Descartes, Rene. (2002). Reflections on first Philosophy, translated by Ahmad Ahmadi, Tehran: Samt co. {In Persian} Descartes, Rene. (2017). Discourse on Method (with an introduction and footnotes by on), translated by Mohammad Foroughi and Ashkan Khatibi, Tehran: publishing Markaz. {In Persian} Farabi, AbuNasr. (1985). Ihsa al-Uloom, translated by Hossein KhadivJam, Tehran: scientific and cultural. {In Persian} Ghazali, AbuHamed Mohammad. (1993). Ahya Al-Uloom, Vol. 1, translated by Mohyeddin Mohammad Kharazmi, Tehran: Scientific and Cultural. {In Persian} Ghazali, AbuHamed Mohammad. (2011). Al-Niqdh Man Al-Dalal, translated by Naser Tabatabai, Tehran: Mola. {In Persian} Gonzalez, Ana Marta. (2019). Culture, Education and Social Theory in Kant's Thought, translated by Zohra Saeedi; Reza Mahouzi, Tehran: Kargadan. {In Persian} Hall, Donald E. (2016). Subjectivity, translated by Hadi Shahi, Tehran: Ketab Parse. {In Persian} Kant, Immanuel. (1997). What is Enlightenment? Translated by Sirous Arianpour, Tehran: Aghaz. {In Persian} Kant, Immanuel. (2021). Foundation for the metaphysics of ethics, translated by Massoud Hosseini, Tehran: Ney Publishing. {In Persian} Laho, Ran. (2019). To get out of Plato's cave, translated by Ali Alavinia, Tehran: Faravan. {In Persian} Lipman, M. (1984). The cultivation of Reasoning through philosophy Educational Leadership, Vol. 42. No, 9. Omid, Masoud. (2021). Questioning the subjectivity of Sinavi and Farabi, Tehran: Shafi'i. {In Persian} Omid, Masoud. (2018). Reflections on Descartes' Philosophy, Tehran: Shafi'i. {In Persian} Roman, Chris. (2019). Anthology of thoughts and thinkers, Rashad Mardokhi, Tehran: Sede Ketab. {In Persian} Tanzer, Mark. (2022). About existentialism, translated by Mohsen Zarei, Tehran: Alam Publishing. {In Persian} Yager, Werner. (1997). Paidia, Vol. 1, 2, 3, translated by MohammadHassan Lotfi, Tehran: Kharazmi. {In Persian} Zimran, Mohammad. (2018). Plato, Paideia and Modernity, Tehran: Naqsh JahanMehr. {In Persian} | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 300 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 321 |