تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,339 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,915 |
بررسی پیشایندهای داخلی و خارجی اثرگذار بر ورود موفقیتآمیز به بازارهای صادراتی با رویکرد IPA | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22، تیر 1402، صفحه 93-112 اصل مقاله (882.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2022.49010.1806 | ||
نویسنده | ||
لیلا آندرواژ* | ||
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی. واحد بین المللی خرمشهرTدانشگاه آزاد اسلامی ،خرمشهر،ایران | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر بررسی پیشایندهای داخلی و خارجی مؤثر بر ورود موفقیتآمیز شرکتها به بازار های صادراتی با استفاده از رویکرد IPAجهت سنجش اهمیت – عملکرد است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی – پیمایشی و از نوع تحقیقات آمیخته میباشد. جامعه آماری این پژوهش مدیران عامل، مدیران ارشد و کارشناسان خبرۀ بخش بازرگانی، بازاریابی و صادرات شرکت پتروشیمی مارون در استان خوزستان بوده که تعداد آنها 25 نفر برآورد گردید. برای پاسخگویی به پرسشنامههای تحقیق تعداد 7 نفر از این افراد به روش غیرتصادفی قضاوتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تجزیه و تحلیل IPA از نرمافزار اکسل استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که در میان پیشایندهای داخلی، شرکت مارون باید عملکرد خود را در ارتباط با دو عامل ریسک و تجربه بینالمللی بهبود دهد. همچنین این شرکت باید در میان پیشایندهای خارجی بر سه عامل نوسانات تقاضا، موانع تجاری و ریسک اقتصادی و سیاسی تمرکز نموده و عملکرد خود را در ارتباط با این عوامل بهبود دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
موفقیت ورود به بازار صادراتی؛ پیشایندهای داخلی صادرات؛ پیشایندهای خارجی صادرات؛ تحلیل اهمیت- عملکرد | ||
مراجع | ||
احمدزاده، مصطفی؛ نعامی، عبداالله و هاشمی، سید محمود (1400). ارائه الگوی توسعه بازارهای بینالمللی (نمونه کاوی: محصولات پتروشیمی). مدیریت بازرگانی، (13)2، 384 -411.
برومندکاخکی، احمد و امیرناصر اخوان (1937). "چالشها و الزامیات توسعه مدیریت دانش در شرکت ملی صنایع پتروشیمی افق ایران 1202." فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، شماره 95، 212-117.
حافظی بیرگانی، مهران؛ یوسفی، محمدقلی؛ دقیقی؛ علیرضا و محمدی، تیمور. (1400)، بررسی عوامل موثر بر استفاده از ظرفیت تولیدی در صنایع کارخانهای ایران، فصلنامه اقتصاد مالی، (54)15،266-239
خلیلی، کامران. و آذینفر، کاوه. (1394)، بررسی استراتژیهای بازاریابی بینالمللی و ارائه راهکارهایی برای بهبود صادرات محصولات در صنایع لبنی (مطالعه موردی شرکت لبنی کاله)، اولین همایش بینالمللی نوآوری و تحقیق در هنر و علوم انسانی.
رضوانی، حمیدرضا و گلعلیزاده، فاطمه. (1390)، ارزیابی و تحلیل استراتژیهای ورود محصولات غذایی به بازارهای خارجی، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، (3)1، 218-193.
رمضانی، محمد؛ رجبزاده قطری، علی؛ آذر، عادل و خدیور، آمنه. (1398). بینالمللی شدن صنایع کوچک و متوسط: ابعاد و استراتژیهای جامع کسب و کارهای بینالمللی، (1) 2، 197-177.
سازمان توسعه تجارت ایران، گزارشهای سالیانه صادرات، وب سایت: www.tpo.ir.
شجاعی، محمدرضا؛ محترم، رحیم و آطاهریان، سمانه. (1393)، تاثیر عوامل داخلی شرکت بر عملکرد صادراتی (مطالعه موردی: شرکتهای صادرکننده پسته در تهران)، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، (4)6، 807-791.
صنوبر، ناصر؛ حسینی، سیدصمد و بهزادنیا، پویا. (1398)، تاثیر برنامههای تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی: نقش جذابیتهای بازارهای خارجی و قابلیتهای صادراتی، مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، (3)2، 85-63.
عالی، صمد و تورچیان، علیرضا. (1397)، بررسی مهارتهای صادراتی شرکتها در فرایند بینالمللیشدن، مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، (3)1، 78-59.
فاریابی، محمد؛ رحیمیاقدم، صمد؛ کوششی، محمدرضا و پورآقابالایی، علیرضا. (1398)، تأثیر بازارگرایی و تجربه بینالمللی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بینالمللی، مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، (1)2، 44-23.
کرمپور، عبدالحسن؛ شریفی، کیومرث و صفابخش، شهلا. (1391)، ارائه مدلی برای ارزیابی تأثیر اجزای رویکرد مبتنی بر منابع بر عملکرد صادراتی براساس استراتژی رهبری هزینه در صنعت کانی غیرفلزی، مدیریت بازرگانی، (12)4، 128-113.
محمودی، مهدی و کهنسال، محمدرضا. (1399). بررسی نوسانات نرخ ارز بر صادرات و ارزش افزوده صنایع غذایی ایران (کاربرد الگوی خودرگرسیون برداری ساختاری). مجلس و راهبرد، 54-99، (27)101.
ورهرامی، ویدا و نیاکان، لیلی. (1396). بررسی عوامل ریسک موثر بر سودآوری شرکتهای پتروشیمی منتخب، بیست و چهارمین همایش ملی بیمه و توسعه، تهران، https://civilica.com/doc/825847
Agarwal, S., & Ramaswami, S.N. (1992). Choice of foreign market entry mode: Impact of ownership, location and internalization factors. Journal of International Business Studies, 23(1), 1–27.
Andreu, R., Claver, E. & Quer, D.(2017), Foreign market entry mode choice of hotel companies: Determining factors, International Journal of Hospitality Management, 62, 111–119.
Blomqvist, O. (2019). A Journey for Discovering Key Elements for a Successful Market Entry into Sweden, Degree Programme: Bachelor of Business Administration, Turku.
Brouthers, K.D., Brouthers, L.E., Werner, S., 2002. Industrial sector, perceived environmental uncertainty and entry mode strategy. Journal of Business Research 55 (6), 495–507.
Cazacu, A. M. (2015). Export performance of Central and Eastern European Countries: Macro and Micro Fundamentals. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 514-523.
Decker, R., & Zhao, X. (2004). SMEs’ Choice of Foreign Market Entry Mode: A Normative Approach. International Journal of Business and Economics, 3(3), pp. 181- 200.
Dow, D., & Larimo, J. (2009). Challenging the conceptualization and measurement of distance and international experience in entry mode choice research. Journal of International Marketing, 17(2), 74–98.
Erdil, T. S., & Özdemir, O. (2016). The determinants of relationship between marketing mix strategy and drivers of export performance in foreign markets: An application on Turkish clothing industry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235, 546-556.
Gatignon, H.A., Anderson, E., 1988. The multinational corporation’s degree ofcontrol over foreign subsidiaries: an empirical test of a transaction costexplanation. J. Law Econ. Org. 4 (2), 305–336.
Gubik, A. S. & Karajz, S., (2014). The Choice of Foreign Market Entry Modes: The Role of Resources and Industrial Driving Forces. Entrepreneurial Business and Economics Review, 2(1), 49-63.
Guraniz, J., & Ma, N. (2017). Innovative capability and export performance of Chinese firms. Technovation, 23(9), 737-747.
Han, M. (2006). Developing social capital to achieve superior internationalization: A conceptual model. Journal of International Entrepreneurship, 4(2–3), 99–112.
Harati, G., Behrad. A. & Kahrazeh. S. (2015). A Study of the Factors Affecting Iran's Export in Poland, A Panel Data Analysis", Post-Communist Economies, 25(2), pp. 206-224.
Hollender, L., Zapkau, F. B., & Schwens, C. (2016). SME foreign market entry mode choice and foreign venture performance: The moderating effect of international experience and product adaptation. International Business Review.
Hollensen, S. (2011). Global marketing—a decision-oriented approach (ed. 5th). Harlow, UK: Pearson.
Jalal, A. (2018). Strategic Decision Making: External Factors Influencing Foreign Market Entry. Journal of Higher Education Service Science and Management (JoHESSM), 1(1), 1-9.
Kaimakoudi, E., Polymeros, K., & Batzios, C. (2014). Investigating export performance and competitiveness of Balkan and eastern European fisheries sector. Procedia Economics and Finance, 9, 219-230.
Koch, A.J. (2001). Factors influencing market and entry mode selection: Developing the MENS model. Marketing Intelligence & Planning, 19(5), 351–361.
Lee, J. W., Abosag, I., & Kwak, J. (2012). The role of networking and commitment in foreign market entry process: Multinational corporations in the Chinese automobile industry. International Business Review, 21(1), 27-39.
Lin, W.-T. (2012). Family ownership and internationalization processes: Internationalization pace, internationalization scope, and internationalization rhythm. European Management Journal, 30(1), 47–56.
Moalla, E., & Mayrhofer, U. (2019). How does distance affect market entry mode choice? Evidence from French companies. European Management Journal.1-11.
Monteiro, A.P., Soares, A.M., Rua, O.L. (2019). Linking intangible resources and entrepreneurial orientation toexport performance: The mediating effect of dynamic capabilities. Journal of Innovation & Knowledge, 4(3), 179-187.
Morschett, D., Schramm-Klein, H., & Swoboda, B. (2010). Decades of research on market entry modes: What do we really know about external antecedents of entry mode choice? Journal of International Management, 16(1), 60–77.
O’Cass, A., Ngo, L. V., & Heirati, N. (2012). Examining market entry mode strategies via resource-based and institutional influences: Empirical evidence from a region-within-country economy context. Australasian Marketing Journal (AMJ), 20(3), 224-233.
Ratten, V., Dana, L.-P., Han, M., & Welpe, I. (2007). Internationalisation of SMEs: European comparative studies. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 4(3), 361–379.
Sanchez-Peinado, E., Pla-Barber, L., & Hébert, L. (2007). Strategic variables that influence entry mode choice in service firms. Journal of International Marketing, 15(1), 67–91.
Shimizu, K., & Hitt, M.A. (2004). Strategic flexibility: Organizational preparedness to reverse ineffective strategic decisions. The Academy of Management Executive, (1993–2005), 18(4),44–59.
Swoboda, B., Elsner, S., & Olejnik, E. (2015). How do past mode choices influence subsequent entry? A study on the boundary conditions of preferred entry modes of retail firms. International Business Review, 24(3), 506-517.
Tan, Q. & Sousa, C. M. P. (2015) 'Leveraging marketing capabilities into competitive advantage and export performance.' International marketing review. 32 (1). pp. 78-102.
Thangamani, T., Kamaraj, M. (2019). Analysis Of export problems in international market for Indian electrical equipment industry at power distribution sector. Journal of Business Studies, 4(1), 62-78
Ulrich, A. M. D., Boyd, B., & Hollensen, S. (2012). Financial performance of entry mode decisions: effects of control in an internationalization context. International Journal of Business and Management, 7(24), 12-28.
Ulrich, A. M. D., Hollensen, S., & Boyd, B. (2014). Entry mode strategies into the Brazil, Russia, India and China (BRIC) markets. Global Business Review, 15(3), 423-445.
Wrona, T., & Trapczynski, P. (2012). Re-explaining international entry modes—Interaction and moderating effects on entry modes of pharmaceutical companies in to transition economies. European Management Journal, 30(4),295–315.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 354 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 291 |