تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,168 |
تعداد مقالات | 14,297 |
تعداد مشاهده مقاله | 49,665,352 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,995,197 |
اثربخشی مشاوره گروهی ذهنآگاهی مبتنی بر شناختدرمانی بر اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه دوم | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 17، شماره 66، شهریور 1401، صفحه 13-24 اصل مقاله (746.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15289 | ||
نویسندگان | ||
صدیقه احمدی* 1؛ حسین ایلانلو2؛ کیانوش زهراکار3 | ||
1استادیار مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2دانشگاه خوارزمی | ||
3دانشیار مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به عواقب خطرناک و شیوع اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی و پیامدهای آنها در میان نوجوانان و دانش آموزان، هدف از مطالعه حاضر یررسی اثربخشی مشاوره گروهی ذهنآگاهی مبتنی بر شناختدرمانی بر اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان متوسطه دوم بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامیِ دانش آموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان تاکستان در سال تحصیلی 1400_1399 بود. نمونه مورد نظر شامل 30 دانش آموز پسر مقطه متوسطه دوم بود که به روش خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی (PASS) و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (IAQ) استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و اندازه گیری مکرر با نرم افزار 26 SPSS- استفاده شد. نتایج بیانگر این بود مشاوره گروهی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی در کاهش اعتیاد به اینترنت در مراحل پس آزمون و پیگیری موثر بود(P<0.01). همچنین مشاوره گروهی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی در کاهش اهمالکاری تحصیلی در مراحل پس آزمون و پیگیری موثر بود(P<0.01). باتوجه به یافته ها می توان بیان کرد که مشاوره گروهی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی در کاهش اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان متوسطه دوم موثر می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مشاوره گروهی؛ ذهنآگاهی مبتنی بر شناختدرمانی؛ اعتیاد به اینترنت؛ اهمالکاری تحصیلی؛ دانشآموزان متوسطه دوم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 207 |