تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,911 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,182,004 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,960,668 |
یادگیری توالی حرکتی ضمنی در نارساخوانی ادراکی و زبانشناختی: آزمون فرضیه نقص خودکاری | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 11، دوره 17، شماره 66، شهریور 1401، صفحه 101-108 اصل مقاله (528.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15288 | ||
نویسندگان | ||
عیسی حکمتی* 1؛ لیدا محمدپور صدیق2؛ مهدی پروین زاده3 | ||
1دانشگاه مراغه | ||
2مرکز مشاوره دانشگاه تبریز | ||
3گروه روانشناسیُ دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر بررسی خودکاری در زیرمجموعههای نارساخوانی از طریق مقایسهی یادگیری توالی حرکتی ضمنی در نارساخوانهای ادراکی، زبانشناختی و کودکان عادی بود. بدین منظور 20 کودک مبتلا به نارساخوانی ادراکی، 20 کودک مبتلا به نارساخوانی زبانشناختی و 22 کودک عادی از بین مراجعین مراکز اختلالات یادگیری شهر تبریز و مدارس ابتدایی به صورت در دسترس انتخاب و ابزارهای مطالعه بر روی آنها اجرا گردید. ابزارها شامل چک لیست نشانگان نارساخوانی، آزمون هوشی تجدید نظر شده وکسلر کودکان، آزمون خواندن پوراعتماد و تکلیف کامپیوتری زمان واکنش متوالی بود. نتایج نشان داد که بین کودکان نارساخوان ادراکی و زبانشناختی در شاخصهای خطاهای اساسی و خطاهای وقتگیر تفاوت معناداری در سطح 05/0p< وجود داشت. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که در متغیر ترکیبی اثر سرعت (زمان واکنش) و دقت (پاسخ صحیح) تفاوت معناداری (در سطح 05/0p<) بین سه گروه وجود نداشت. همچنین نتایج آزمون بینگروهی نشان داد که در اثر سرعت و دقت یادگیری توالی حرکتی ضمنی تفاوت معناداری در سطح 05/0p< وجود ندارد. یافتههای این مطالعه حاکی از فقدان نقص خودکاری حرکتی در زیرمجموعههای اختلال نارساخوانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
نارساخوانی ادراکی؛ نارساخوانی زبانشناختی؛ یادگیری توالی حرکتی ضمنی؛ نقص خودکاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 287 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 193 |