تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,911 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,182,048 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,960,686 |
تدوین و اعتباریابی بستهی آموزشی ذهنیت پویا مبتنی بر نظریهی باورهای هوشی دوئک و بررسی اثربخشی آن بر سرسختی و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان دختر | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 14، دوره 17، شماره 66، شهریور 1401، صفحه 131-140 اصل مقاله (623.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15287 | ||
نویسندگان | ||
عصمت رادمنش1؛ فریبرز درتاج* 2؛ اسماعیل سعدی پور2؛ علی دلاور3؛ حسن اسدزاده2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2عضو هیئت علمی گروه روان شناسی تربیتی، دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
3استاد گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی بستهی آموزشی ذهنیت پویا مبتنی بر نظریهی باورهای هوشی و بررسی اثربخشی آن بر سرسختی و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان صورت گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. ابتدا بستهی آموزشی ذهنیت پویا با استفاده از مطالعات کتابخانهای تدوین میزان نسبت روایی محتوا وشاخص روایی محتواآن توسط متخصصین تعیین شد. برای اجرای این پژوهش ابتدا از بین 24 مدرسه متوسطه آموزش و پرورش منطقه 18 شهر تهران یک مدرسه به صورت تصادفی ساده انتخاب وبرای تعداد 200 نفر ازآنها پرسشنامه باورهای هوشی اجراو از بین آنها 36 نفر از کسانی که باورهای هوشی ثابت داشتند به عنوان تعداد نمونه انتخاب وسپس پرسشنامه های سرسختی تحصیلی و تعلل ورزی تحصیلی به عنوان پیش آزمون توسط شرکت کنندهها تکمیل و از بین آنها کسانی که کمترین سرسختی تحصیلی و بیشترین تعلل ورزی را داشتند انتخاب و در دو گروه 18 نفره کنترل و آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایشی در 8 جلسهی 90 دقیقهای بسته آموزشی ذهنیت پویا را دریافت نمود و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد یافتههای پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. میزان شاخص روایی محتوا برای تمامی هدف ها در بسته آموزشی بین9/0تا1،ومیزان نسبت روایی محتوا برای تمامی هدف ها در پروتکل آموزشی 8/0تا 1 به دست آمد. یافتهها نشان داد بسته ی آموزشی ذهنیت پویا توانایی افزایش سرسختی تحصیلی و کاهش تعلل ورزی تحصیلی را در بین دانش آموزان دختر را دارا میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنیت پویا؛ روایی محتوایی؛ سرسختی تحصیلی؛ تعلل ورزی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 464 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 498 |