تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,306 |
تعداد مقالات | 16,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,624,817 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,300,307 |
تدوین و اعتباریابی بستهی آموزشی ذهنیت پویا مبتنی بر نظریهی باورهای هوشی دوئک و بررسی اثربخشی آن بر سرسختی و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان دختر | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 14، دوره 17، شماره 66، شهریور 1401، صفحه 131-140 اصل مقاله (623.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15287 | ||
نویسندگان | ||
عصمت رادمنش1؛ فریبرز درتاج* 2؛ اسماعیل سعدی پور2؛ علی دلاور3؛ حسن اسدزاده2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2عضو هیئت علمی گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
3استاد، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی بستهی آموزشی ذهنیت پویا مبتنی بر نظریهی باورهای هوشی دوئک و بررسی اثربخشی آن بر سرسختی و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان دختر انجام شد. روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه 18 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 تشکیل دادند که از این جامعه آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 36 نفر از دانش آموزان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (هر گروه 18 نفر). دادهها با استفاده از پرسشنامه باورهای هوشی (دوپیرا و مارینه، 2005)، سرسختی تحصیلی (بنشیک و همکاران، 2005) و تعللورزیتحصیلی (دیوید تاکمن و سکستون، 1989) جمعآوری شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای بسته آموزشی ذهنیت پویا را دریافت نمود و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. یافتههای پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. میزان شاخص روایی محتوا برای تمامی هدفها در بسته آموزشی بین 0/9 تا 1 و میزان نسبت روایی محتوا برای تمامی هدفها در پروتکل آموزشی 0/8 تا 1 به دست آمد. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد بین میانگین نمرات سرسختی تحصیلی و تعللورزی تحصیلی آزمودنیها در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیدار وجود دارد (05/0>P). نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان داد بسته آموزشی ذهنیت پویا از روایی محتوایی قابل قبولی برخوردار است و توانایی افزایش سرسختی تحصیلی و کاهش تعلل ورزی تحصیلی را در بین دانش آموزان دختر را دارا میباشد. از این رو درمانگران و مربیان میتوانند علاوه بر روشهای پیشین، برای افزایش سرسختی تحصیلی و کاهش تعللورزی تحصیلی دانشآموزان از بسته تدوینشده حاضر استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنیت پویا؛ روایی محتوایی؛ سرسختی تحصیلی؛ تعلل ورزی تحصیلی | ||
مراجع | ||
ابراهیمی ورزنه، محمدحسین و بیان فر، فاطمه. (۱۳۹۶)، اثر بخشی آموزش باورهای هوشی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم، چهارمین کنفرانس بین المللی روانشناسی علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، گرجستان، شهر تفلیس، آکادمی بین المللی علوم گرجستان.
امیرحسینی، زهرا؛ شیرافکن، علی؛ و رجب پور، مجتبی. (1398). پیشبینی اهمالکاری تحصیلی براساس توان متغیرهای مدیریت زمان، باورهوشی، عزّتنفس در دانشجویان دختر دانشگاه پیامنور شهرستان دامغان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 21(1): 117-128
ایگلمن، دیوید. (1399). مغز پویا. ترجمه قاسمی کیانی مقدم. انشارات مازیار
پاتریک استفن. (1399). ذهنآگاهی برای زندگی روزمره. ترجمه عباس عبداللهی. تهران: انتشارات ارجمند.
حجازی، الهه؛ رستگار، احمد؛ کرمدوست، نوروزعلی؛ و قربانجهرمی، رضا. (1387). باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش اهداف پیشرفت، درگیری شناختی و تلاش (آزمون مدل دوئک). روان شناسی و علوم تربیتی. 38(2): 46-25
خلیلی صدرآباد، مریم. (1397). ارائه مدلی جهت تبیین روابط بین آرایش ذهنی اهداف پیشرفت و تعللورزی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران
درتاج، فریبرز؛کرد نوقابی، رسول؛ و اسدزاده، حسن (1393). آموزش (طراحی، الگوها، روشها). تهران: انتشارات رویه
درستی، حبیبه؛ و زارعی، حیدرعلی. (1398). بررسی رابطه خودتنظیمی و عزتنفس با تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 7(12): 85-69
دشت بزرگی، زهرا (1395). رابطه تعلل ورزی و کمال گرایی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(۱):۴۱-۳۴
دوئک، کارل. (1395). طرز فکر. ترجمه شهلا ثریا صفت. تهران: انتشارات نشر نوین توسعه
زغیبی قناد، سیمین؛ عالیپور بیرگانی، سیروس و شهنی ییلاق، منیجه. (1393). ویژگیهای روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شده سرسختی تحصیلی. دومین کنفرانس ملی و روانشناسی و علوم رفتاری.
سعدیپور، اسماعیل. (1305). روانشناسی تربیتی کاربردی. انتشارات ویرایش
شعبانی، حسن. (1392). مهارتهای آموزشی و پرورشی. انتشارات سمت
شهنی ییلاق، منیجه؛ مهرابیزاده هنرمند، مهناز، حقیقی، جمال و سلامتی، عباس. (1385). بررسی میـزان شـیوع تعلل و تاثیر آموزش مدیریت زمان و مدیریت رفتار بر کاهش آن در بین نوجوانان شهر اهواز. پایان نامه دکتری روانشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز.
طاهرزاده قهفرخی، سجاد؛ احمدی، وحید؛ شهبازی، الهام؛ و حیدری، سارا. (1399). پیشبینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس ابعاد کمالگرایی، باورهای هوشی وانمودگرایی در دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر ایلام. مجله پسشرفتهای نوین در روانشناسی، 3(28)، 15-26.
طاهرینسب، الهام. (1391). بررسی رابطه بین سرسختی تحصیلی و تابآوری تحصیلی با عملکرد و انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-91. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
فتحی آذر، اسکندر، بدری گرگری، رحیم؛ و خانی، منیژه (1396)رابطه باورهای ضمنی هوش و جهت گیری اهداف پیشرفت با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 2(37): 88-98
قدم پور، عزت اله؛ رادمهر، پروانه؛ و یوسفوند، لیلا. (1395). تأثیر آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر میزان اشتیاق و سرسختی تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه اول. پژوهشهای تربیتی، 3(33):14-1
قدمپور، عزتاله؛ یوسفوند، مهدی؛ و علوی، زینب. (1397). اثربخشی معنادرمانی بر اشتیاق تحصیلی و سرسختی تحصیلی در دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر خرمآباد. رویش روانشناسی، 7(9): 123- 138.
قرهآغاجی، سعید؛ واحدی، شهرام؛ فتحیآذر، اسکندر و ادیب، یوسف. (1396). اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر خودتنظیمی،ذهنآگاهی و مدیریت زمان بر کاهش تعللورزی و افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه. مطالعات روانشناسی تربیتی، 14(30): 242-275
مقدس بیات، محمد. (1383). روانشناسی اهمالکاری و غلبه بر تعلل ورزیدن: نشر رشد.
نیکبخت، الهام؛ عبدخدائی، محمدسعید و حسنآبادی، حسین (1392). اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 3(2)، 94-81.
هاشمیگرجی، امالبنین؛ اسدزاده، حسن؛ شریفی، طیبه؛ و غضنفری، احمد. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی فراشناخت ولز و مدیریت شناختی رفتاری استرس بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه. اندیشه های نوین تربیتی، 17(2): 229-248.
Abdi Zarrin, S., Gracia, E., & Paixao, M. P. (2020). Prediction of academic procrastination by fear of failure and self-regulation. Educational Sciences. Theory and Practice, 20(3): 34 – 43 Amani, M., & Arbabi, M. M. (2020). The Mediating Role of Academic SelfRegulation in the Relationship between Parenting Dimensions and Academic Procrastination, Int. J. School Health, 7(2): 21-29 Badri Gargari, R., & Hoseyni Asl, F. (2010). Predicting Motivational Orientation Domination Objective: The Role of Perceptions of Classroom Structure, Journal of Psychology, University of Tabriz, 5(11): 39-50. (In Persian). Baybee, R.W. (2009). The BSCS 5E instructional model and 21st century skills, Colorado Springs, CO: BSCS. Benishek, L. A., Lopez, F. G., Mecham, S. D., Shipon, W., & Feldman, J. M. R. (2005). Development and evaluation of the Revised Academic Hardiness Scale. Journal of Career Assessment, 13, 59-76. Chen, Z., Zhang, R., Xu, T., Yang, Y., Wang, J., & Feng, T. (2020). Emotional attitudes towards procrastination in people: A large-scale sentiment-focused crawling analysis. Computers in Human Behavior, 106391. Dai. D. Y., Moon. S. M., & Feldhusen, J. F. (1998) Achievement Motivation and Gifted Students, Asocial Cognitive Prospective, Educational Psychologist, 33(2), 45-63. Dupeyrat, C. & Marian, C. (2005). (Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement and achievement: A test of Dweck’s model with returning to school adults). Contemporary Educational psychology. 30, 43-59. Dweck, C. (2000). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Second edition, New York, NY: Psychology Press. Dweck, C. (2006). Mindset: The new psychology of success. New York: Random House. Dweck, C. (2007b). Boosting achievement with messages that motivate. Education Canada, 47(2), 10-16. Dweck, C. (2010). Mind-sets and equitable education. Principal Leadership, 10(5), 26-29. Ferrari, J. R. (l991). A preference for a favorable public impression by procrastinators: Selecting among cognitive and social tasks. Personality & Individual Differences, 12, 1233-1237 Golaynezhad, M. (2017). Study of the relationship between hardiness and academic achievement of highschool students in Gorgan. 2nd National Conference on New Approaches to Education and Research, Mahmoud Abad, Mahmoudabad Education & Education Faculty, Mahmoudabad. 1-10. Gort, C., Marcusson-Clavertz, D., & Kuehner, C. (2021). Procrastination, Affective State, Rumination, and Sleep Quality: Investigating Reciprocal Effects with Ambulatory Assessment. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 39(1): 58-85. Häfner, A., Oberst, V., & Stock, A. (2014). Avoiding procrastination through time management: An experimental study. Educational Studies, 40(3), 352-360. Klingner, J. K., Artiles, A. J., & Méndez Barletta, L. (2006). English language learners who struggle with reading: Language acquisition or LD? Journal of Learning Disabilities, 39(2), 108-128. Liao, R. X., & Liu, Y. H. (2016). The impact of structural empowerment and psychological capital on competence among Chinese baccalaureate nursing students: A questionnaire survey. Nurse education today, 36, 31-36. Maulidia, J., & Usman, O. (2019). Effect of Self-Efficacy, Learning Motivation, Fear of Failure and Parent’s Social Support towards Academic Procrastination. Available at SSRN: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3510145. Oznur Atas, Akdemir (2019). Academic Procrastination Behaviors of Preservice Teachers in Turkish Context. World Journal of Education, 9(2): 13-21. Peterson, C., Seligman, M. (2010). Explanations as risk factor for depression: theory and evidence. Psychological Review, 90(8), 57-64. Pintrich, P.R., & Schunk, D. (2002). Motivation in education: Theory, research and application (2nd ed), Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall. Quispe-Bendezú, L. E., Araujo-Castillo, R. L., García-Tejada, J. E., García-Tejada, Y., Sprock, A. S., & Villalba-Condori, K. O. (2020). Relationship between Academic Procrastination and Attributions of Achievement Motivation. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(1), 188-205 Tuckman, B., & Schouwenburg, H. C. (2004). Behavioral Interventions for Reducing Procrastination among University Students. In H. C. Schouwenburg, C. H. Lay, T. A. Pychyl, & J. R. Ferrari (Eds.), Counselling the Procrastinator in Academic Settings. Washington DC: American Psychological Association. Tuckman, B.W. (1991). The development and concurrent validity of the procrastination scale. Edu Psychol Measur. 51(2): 473-480. Van Eerde, W. (2003). A meta-analytically derived nomological network of procrastination. Personality and individual differences, 35, 1401-1418 Waltz, C.F., Strickland, O.L., & Lenz, E.R. (2010). Measurement in nursing and health research. 4 th Editon. Springer Publishing Company: New York. Weigold, I. K., Weigold, A., Kim, S., Drakeford, N. M., & Dykema, S. A. (2016). Assessment of the psychometric properties of the revised academic hardiness scale in college student samples. Psychological Assessment, 28(10), 1207-1219. Yeager, D. S. & Walton, G. M. (2011). Social-psychological interventions in education: They’re not magic. Review of Educational Research, 81(2), 267–301. Zhou, M (2018). Gender differences in procrastination: The role of personality traits. Curr Psychol, 39, 1445–1453 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 486 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 523 |