تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,263 |
تعداد مقالات | 15,571 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,594,370 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,526,852 |
بررسی اثربخشی اصلاح هم نوسانی از طریق نوروفیدبک بر بهبود خواندن کودکان مبتلا به نارساخوانی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 17، شماره 66، شهریور 1401، صفحه 53-60 اصل مقاله (456.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15285 | ||
نویسندگان | ||
عباس بخشی پور1؛ مجید محمود علیلو2؛ محمدعلی نظری3؛ الناز موسی نژاد جدی* 4 | ||
1استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
2استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
3دانشگاه تبریز | ||
4دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: نارساخوانی یکی از اختلالات شایع دوران کودکی است. برخلاف نظریه غالب نقص واجشناختی، مطالعات جدید نشان می-دهند که بازنمایی واجشناختی در کودکان نارساخوان سالم است اما توانایی دسترسی به آن آسیب دیده است. بدکارکردی ارتباط پیشانی-گیجگاهی به عنوان اساس عصبی این آسیب تعبیر میشود. اصلاح هم نوسانی از طریق نوروفیدبک امکان کنترل ارادی بر شبکههای کارکردی مغز را فراهم میکند. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر اصلاح ارتباط کارکردی بین مناطق مغزی درگیر در خواندن در بهبود مهارت خواندن کودکان مبتلا به نارساخوانی است. مواد و روشها: در طرح تک آزمودنی حاضر چهار کودک 7-9 ساله مبتلا به نارساخوانی 20 جلسه 30 دقیقهای درمان نوروفیدبک دریافت کردند. پروتکل درمانی اصلاح هم نوسانی مناطق پیشانی-گیجگاهی-پاریتال بود. یافتهها: بررسی نتایج پژوهش بهبودی در نمرات خواندن و همچنین نرمالسازی مقادیر هم نوسانی را بعد از اتمام درمان نشان داد. نتیجهگیری: این تغییرات نشان میدهد که نارساخوانی یک اختلال در شبکه مغزی است و اصلاح هم نوسانی از طریق نوروفیدبک میتواند به اصلاح این آشفتگی کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
نارساخوانی؛ هم نوسانی؛ ارتباط کارکردی؛ نوروفیدبک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 221 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 202 |