تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,306 |
تعداد مقالات | 16,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,624,808 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,300,287 |
تأثیر درمان ذهن آگاهی مثبت محور و درمان شناختی رفتاری برتنظیم هیجانی دانشجویان افسرده دانشکده توانبخشی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 28، دوره 17، شماره 66، شهریور 1401، صفحه 273-285 اصل مقاله (817.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15277 | ||
نویسندگان | ||
مریم السادات موسوی1؛ فاطمه سادات طباطبائی نژاد* 2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر درمانگروهی ذهنآگاهی مثبت محور و درمان گروهی شناختیرفتاریبر افزایش تنظیم شناختی هیجانیدانشجویانافسردهدانشکده توانبخشیدانشگاهجندیشاپوراهواز تدوینگردیده است. اینپژوهش در یک طرحنیمه-آزمایشی، و طی یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی سهگروهی (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) پژوهشیسهمرحلهایبا طرح پیشپسآزمون و پیگیری اجرا گردید. از میان جامعهآماری کلیهی دانشجویان مقطعکارشناسیدانشکده توانبخشیدانشگاه جندیشاپور شهر اهواز (1400-1399)، تعداد 30 نفر از دانشجویان افسرده بر اساس معیارهای ورود به پژوهش به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی و مساوی در دو گروه آزمایش(تحت برنامه درمان گروهی ذهن آگاهی مثبت محور10=n و تحت برنامه درمان گروهی شناختی رفتاری 10=n طی 12 جلسه گروهی) و گروهکنترل(10=n: در این بازه زمانی مداخلهای دریافت نکرد) گمارده شدند. کلیه شرکت کنندگان پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانگارنفسکی و همکاران(۲۰۰۱) را درهر سهگروه قبلوبعدازمداخلهو یک ماه بعد از مداخله تکمیل کردند. نتایج روشآماریتحلیل واریانس مکرر نشان داد که در مقایسه دو گروه درمانی ذهن آگاهی مثبت محور و شناختی رفتاری درمانی در نمرات تنظیم هیجان در پسآزمون و پیگیری در مقایسه با پیشآزمون تفاوت معناداری وجود نداشت و هیچ کدام از درمانها تاثیر معناداری بر این مؤلفه نداشتهاند(0/05<p). همچنین یافتهها نشان داد که دو گروه آزمایش درمان گروهی ذهن آگاهی مثبت محور و شناختی رفتاری درمانی نسبت به گروه کنترل بر افزایشتنظیمشناختیمثبتوکاهش تنظیمشناختی منفی دانشجویان تأثیر معناداری وجود داشت (0/01>p). طبق نتایج این پژوهش، درمان گروهی ذهن آگاهی مثبتمحور و شناختیرفتاریدرمانی روش موثری برای افزایش تنظیم شناختی مثبت و کاهش تنظیم شناختی منفی در درمان افراد مبتلا به افسردگیاست. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان ذهن آگاهی مثبت محور؛ درمان شناختی رفتاری؛ تنظیم هیجانی؛ افسردگی | ||
مراجع | ||
ازخوش، منوچهر (1395)، کاربرد آزمونهای روانی و تشخیص بالینی، تهران: روان.
اسفندیاری، محمدسینا؛ دارابی، جلیل. ( 1395). اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر تنظیم هیجان زنان مطلقه، کنفرانس بین المللی روان شناسی، علوم تربیتی و رفتاری.
اسکندری، آرزو؛ آریاپوران، سعید. (1399). اثربخشی آموزش مبتنی بر مداخلات شناختی رفتاری بر خودافشاگری زناشویی زوجین، مطالعات روان شناختی، 15(2): 143- 127.
امین آبادی، زهرا؛ خداپناهی، محمد کریم؛ دهقانی، محسن. (1390). نقش میانجی تنظیم هیجان شناختی در ادراک نوجوانان از ابعاد سبک های فرزندپروری و موفقیت تحصیلی آنها. مجله علوم رفتاری, 5(2 (مسلسل 16)), 109-117.
باقری نیا، حسن؛ یمینی، محمد؛ جوادی علمی، لیلا؛ نورادی طیبه. (1394). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر حضور ذهن بر بهبود تنظیم شناختی هیجان در اختلال افسردگی اساسی. ارمغان دانش.; ۲۰ (۳) :۲۱۹-۲۱۰
خانجانی، مهدی. (1396). اثربخشی رواندرمانی مثبتنگر بر رضایت از زندگی، خوشبینی و عواطف مثبت در دانشجویان، مطالعات روان شناسی بالینی، 7(27): 137- 159
داوودی، روژین؛ منشئی، غلامرضا؛ گل پرور، محسن. (1398). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری, درمان هیجان مدار و درمان ذهن آگاهی نوجوانان دختر دارای علائم بیموبایلهراسی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت، ۸ (۴) :۱۶-۲۵
رضااردبیلی، مریم؛ بنیسی، پریناز. (1399). افسردگی و اضطراب و ارتباط آن با شاخص های امنیت شغلی و رضایت از زندگی در کارکنان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، رویکردی نو در علوم تربیتی، 2(1): 37- 47.
رضائی، سجاد؛ آرامجو، حامد؛ رمضانی، عباسعلی؛ حاجیپور، رضا؛ ناصری، محسن. (1395). بررسی استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، فصلنامه افق توسعه آموزش پزشکی، 11(11): 14- 5.
زنجانی، زهرا؛ مقبلی هنزائی، معصومه؛ محسن آبادی، حمید. (1397). رابطه بین افسردگی, تحمل پریشانی و مشکل در تنظیم هیجان با اعتیاد به استفاده از تلفن همراه در دانشجویان دانشگاه کاشان. فیض, 22(4 ), 411-420.
سلطانیزاده، محمد؛ کاظمی، حمید؛ دارابی، ندا؛ قدرتیپور، سپیده. (1400). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تنظیم هیجان و تحمل پریشانی در آتشنشانان شهر اصفهان، پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 12(2): 83-100.
شاه نظری، مهدی؛ حائری، هایده. (1395). تاثیر گروه درمانی شناختی- رفتاری بر نشخوار ذهنی و اضطراب بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی), 7(1 ), 155-167.
شوشتری، آزاده؛ رضایی، علیمحمد؛ طاهری، الهام. (1395). اثربخشی گروه درمانی شناختی-رفتاری بر تنظیم هیجانی، باورهای فراشناختی و نشخوار فکری زنان مطلقه، اصول بهداشت روانی، 18(6): 328- 321.
صادقی، فریده؛ ابوالقاسمی، عباس؛ کاظمی، رضا؛ نریمانی، محمد. (1398). اثربخشی درمان شناختی رفتاری مثبت نگر بر جهت مداری زندگی زنان دارای سندرم خستگی مزمن، روان شناسی بالینی، (42(پیاپی 42): 37-23.
طباطبایینژاد، فاطمه سادات؛ گلپرور، محسن؛ آقایی، اصغر. (1397). مقایسه اثربخشی درمان ذهنآگاهی مثبت محور, شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی و مهارتهای ارتباطی دانش آموزان دختر افسرده. پژوهشنامه مددکاری اجتماعی, 7(3 (پیاپی 25) ), 5-16.
عظیمی، مریم؛ مرادی، علیرضا؛ حسنی، جعفر. (1396). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری ( اجرای حضوری و اینترنتی) بر راهبردهای تنظیم هیجانی افراد با همبودی بیخوابی و افسردگی . پژوهش در سلامت روانشناختی; ۱۱ (۱) :۶۱-۴۹.
فتاحی، نبی؛ کاظمی، سلطانعلی؛ بقولی، سلطانعلی؛ کورشنیا، مریم. (1400). مقایسه اثربخشی دو درمان شناختی رفتاری کلاسیک و کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر راهبردهای تنظیم هیجان بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ شهر شیراز. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی.; ۲۰ (۱۰۱) :۸۰۳-۷۹۵
فتی، نجمه؛ کیانی، مسعود. (1396). الگوی رابطه فرسودگی تحصیلی با تجارب شخصی و آموزشی و راهبرد های اجتنابی دانشجویان: نقش واسطه ای درگیری تحصیلی، آموزش و ارزشیابی، 12(48): 82- 92.
فری، مایکل. (1397). شناخت درمانی گروهی. ترجمه علی صاحبی، حسن حمیدپور و زهرا اندروز. مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی.
قره داغی، علی؛ شفیع آبادی، عبدالله؛ حسین رشیدی، بتول؛ فرح بخش، کیومرث؛ اسمعیلی، معصومه. (1393). مقایسه اثر بخشی درمان شناختی رفتاری با روان درمانی بین فردی بر کاهش میزان افسردگی دوران بارداری و افزایش رضایت زناشویی در مراجعان باردار، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی،8(31): 117- 139.
کیان زاد، سپیده؛ نشاط دوست، حمیدطاهر؛ مهرابی، حسینعلی؛ موسوی، سیدغفور. (1400). اثربخشی درمان شناختی رفتاری مختصر بر افسردگی، افکارخودکشی و تنظیم شناختی هیجان در زنان اقدام کننده به خودکشی، علوم روانشناخی، 20(106): 1772- 1786.
موسوی، عطیه سادات؛ پارسا قرابائی، زهرا؛ سیاوش، بهاره؛ شریفی زاوشتی، مریم. (1398). اثر بخشی درمان ذهن اگاهی بر دشواری در تنظیم هیجان و همجوشی شناختی بیماران دیابتی نوع دو، مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی)، 88
مؤمنی، فرشته. (1395). اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر افسردگی، اضطراب و مشکلات تنظیم هیجانی دختران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی ساکن در خوابگاه های دانشجویی، تحقیقات علوم رفتاری، 14 (1 (پیاپی 43): 71- 64.
نوفرستی، اعظم؛ روشن، رسول؛ فتی، لادن؛ حسنآبادی، حمیدرضا؛ پسندیده، عباس؛ شعیری، محمدرضا. (1394). اثربخشی روان درمانی مثبتگرا بر شادکامی و بهزیستی روانشناختی افراد دارای نشانههای افسردگی: مطالعه تک آزمودنی با چند خط پایه. پژوهشنامه روانشناسی مثبت, 1(1 (پیاپی 1)), 1-18.
یکه فلاح، محمد؛ حسینخانی، محمد؛ محمدی، نیلوفر. (1394). جهتگیری مذهبی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سازگاری اجتماعی، مجموعه مقالات پنجمین کنگره انجمن روانشناسی ایران.
Cebolla, A. Enrique, D. Alvear, J. Soler, and J. (2017). García-Campayo. Contemplative positive psychology: introducing mindfulness into positive psychology. Papeles del psicólogo, vol. 38, pp. 12-18. Cojocaru C, Popa C, Suciu N, Péter O, Schenk A, Muresan S. (2021). Efficacy of cognitive-behavioral therapy for treating major depressive disorder comorbid with chronic disease. amm [Internet].;67(1). Fredrickson, B. L. (2014).The value of positive emotions.American Scientist.; 91(4), 330-33. Frey M. (2005). A Practical Guide to Group Cognitive Therap., Tehran:: Roshd Publication;. Garland, L. Hanley, A. W. Goldin. P. R. Gross J. J. (2017). Testing the mindfulness-to-meaning theory: evidence for mindful positive emotion regulation from a reanalysis of longitudinal data. PLOS one, vol. 12, p. e0187727. Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30(8), 1311–1327. Gratz KL, Roemer L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment; 26(1): 41-54. Gross JJ, Muñoz RF. (2004). Emotion regulation and mental health. Clinical Psychology: Science and Practice; 2(2): 151-64. Gross, J.J. (2015). The extended process model of emotion regulation: Elaborations, applications, and future directions. Psychological Inquiry, 26, 130-137. Hussain H, Dubicka B, Wilkinson P. (2018). Recent developments in the treatment of major depressive disorder in children and adolescents. Evid Based Ment Health; 21(3):101-6. Ivtzan I, Nienmiec RM, Briscoe CA. (2016). Study investigating the effects of Mindfulness-Based Strengths Practice (MBSP) on wellbeing. Int J wellbeing. 6(2):1-13. Janssen M, Heerkens Y, Kuijer W, van der Heijden B, Engels J (2018) Effects of Mindfulness-Based Stress Reduction on employees’ mental health: A systematic review. PLoS ONE 13(1): e0191332. Kabat-Zinn J, Hanh TN. (2013). Full Catastrophe Living (Revised Edition): Using the Wisdom of Your Body and Mind to Face Stress, Pain, and Illness. New York: Bantam; Kaunhoven RJ, Dorjee D. (2017). How does mindfulness modulate self-regulation in pre-adolescent children? An integrative neurocognitive review. Neuroscience Biobehavioral Reviews.;74:163-84. Kuyken W, Byford S, Taylor RS, Watkins E, Holden E, White K, et al. (2016). Mindfulness-based cognitive therapy to prevent relapse in recurrent depression. J Consult Clin Psychol.; 76(6): 966-78. Li Z, Li B, Song X, Zhang D. (2017). Dietary zinc and iron intake and risk of depression: A meta-analysis. Psychiatry Res; 251(3): 41-7. Liu, Z., Qiao, D., Xu, Y,. Zhao, W,. Yang,Y,. Wen, D,. et al . (2021). The Efficacy of Computerized Cognitive Behavioral Therapy for Depressive and Anxiety Symptoms in Patients With COVID-19: Randomized Controlled Trial. Randomized Controlled Trial. Originally published in the Journal of Medical Internet Research (https://www.jmir.org). 14;23(5):e26883. McConville, J., McAleer, R., & Hahne, A. (2017). Mindfulness Training for Health Profession Students—The Effect of Mindfulness Training on Psychological Well-Being, Learning and Clinical Performance of Health Professional Students: A Systematic Review of Randomized and Nonrandomized Controlled Trials. Explore (The Journal of Science & Healing), 13(1), 26-45. Oei TP, Dingle G (2008). The effectiveness of group cognitive behaviour therapy for unipolar depressive disorders, J Affect Disord107, (1- 3):5- 21. Olden, K., Hernandez, N., Wrenn, G., & Belton, A. (2018). Resilience: protective factors for depression and post traumatic stress disorder among African American women? Health, Culture and Society. 9, 12-29 Ong. C. L. (2013). (Dissertation) Towards positive education: a mindful school model, Philadelphia, University of Pennsylvania,. Rashid, T., & Seligman, M. E. P. (2013). Positive psychotherapy: A treatment manual. New York: Oxford University Press Renna, M. E., Quintero, J. M., Fresco, D. M., & Mennin, D. S. (2017). Emotion regulation therapy: a mechanism-targeted treatment for disorders of distress. Frontiers in Psychology, 8, 98. Seligman, M. E. P., (2012). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-Being. New York: Free Press Sheppes, G., Suri, G., & Gross, J.J. (2016). Emotion regulation and psychopathology. Annual Review of Clinical Psychology, 11, 379-405. Szczygie D, Buczny J, Bazinska R. (2013). Emotion regulation and emotional information processing: the moderating effect of emotional awareness. Pers Individ Dif.;52(3):433-7. Tanni, K. T., Zainudin, Z. N., Hassan, S. A., & Yusop, Y. M. (2021). The Relationship between Wang X, Xie X, Wang Y, Wang P, Lei L. (2017). Partner phubbing and depression among married Chinese adults: The roles of relationship satisfaction and relationship length. Personal Individ Differ. 110: 12-7. Waters L, Barsky A, Ridd A, Allen K. Contemplative education: A systematic, evidence-based review of the effect of meditation interventions in schools. Educ Psychol Rev. 2015; 27(1):103-34. Wetherall, K., Robb, K. A., & O'Connor, R. C. (2019). Social rank theory of depression: A systematic review of self-perceptions of social rank and their relationship with depressive symptoms and suicide risk. Journal of affective disorders, 246, 300-319. Wimsatt LA, Schwenk TL, Sen A. (2015). Predictors of depression stigma in medical students: potential targets for prevention and education. Am J Prev Med;49(5):703-714. World Health Organization. Depression [Online]. [cited (2016) Apr]; Available from: URL:http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs369/en | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 250 |