تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,538,248 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,242,056 |
اثربخشی تلفیقی آموزش ذهن آگاهی و نوروفیدبک بر بهبود اضطراب کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-کمبود توجه (ADHD) در دوران بحران کووید-19 | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 16، دوره 17، شماره 66، شهریور 1401، صفحه 151-158 اصل مقاله (516.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15275 | ||
نویسندگان | ||
حسنا رفعت1؛ مختار عارفی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. | ||
چکیده | ||
اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، یکی از اختلالات روانی عصبی شایع در افراد است، که در طفولیت شروع شده، تا بزرگسالی ادامه یافته و در ابعاد مختلفی از زندگی فرد اختلال ایجاد میکند. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی تلفیقی آموزش ذهنآگاهی و نوروفیدبک بر بهبود اضطراب کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-کمبود توجه (ADHD) در دوران بحران کووید-19 بود. روش مطالعه، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با اندازهگیری مکرر بود. جامعهآماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مبتلا به ADHD بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهایی 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، و به صورت تصادفی و با همتاسازی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار سنجش شامل مصاحبه بالینی، مقیاس اضطراب کتل و پرسشنامه کانرز بود. گروه آزمایش پروتکل تلفیقی آموزش ذهن آگاهی (کابات زین، 2005) و نوروفیدبک (پروتکل هاموند) را دریافت کردند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که روش تلفیقی آموزش ذهن آگاهی و نوروفیدبک بر اضطراب تاثیر معنیدار داشته است. این یافته تلویحات عملی در مداخلات بالینی دارد و میتوان در درمان اضطراب کودکان مبتلا به ADHD از روش تلفیقی ذهن آگاهی و نوروفیدبک استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ذهن آگاهی؛ اضطراب؛ اختلال بیش فعالی-کمبود توجه؛ کودکان؛ نوروفیدبک | ||
مراجع | ||
تبریزی، مهدی؛ منشئی، غلامرضا؛ راستی، جواد و قمرانی، امیر(1398). فصلنامه کودکان استثنایی، 20(1): 128-115.
دادستان، پریرخ (1376). معرفی آزمون کتل. روانشناسی بالینی. تهران انتشارات بعثت.
شهیم، سیما؛ یوسفی، زهره و شهائیان، آمنه (1386). هنجاریابی و ویژگی های روان سنجی مقیاس درجه بندی کانرز فرم معلم. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران. 14، 26-1.
عاشوری، جمال(1394). تاثیر آموزش نوروفیدبک بر اضطراب و افسردگی دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، مجله آموزش و سلامت جامعه( 204): 47-41.
کرمانی مامازندی، زهرا؛ محمدی فر، محمدعلی؛ طالع پسند، سیاوش و نجفی، محمود(1398). مقایسهی اثربخشی آموزش نوروفیدبک و ذهن آگاهی در بهبود کارکرد اجرایی برنامه ریزی دانشجویان ورزشکار، مطالعات روان شناختی، 15(4).
Armstrong IT, Munoz DP. (2003). Attentional blink in adults with attention- deficit hyperactivity disorder. Influence of eye movements. Exp Brain Res. 152(2):243-50. DOI: 10.1007/s00221-003-1535-0. Birtwell, K., Dubrow-Marshall, L., Dubrow-Marshall, R., Duerden, T., Dunn, A. (2017). A mixed methods evaluation of a Mindfulness-Based Stress Reduction courses for people with Parkinson's disease. Complementary Therapies in Clinical Practice,29, 220-228. Bajema K.L, Oster A.M, McGovern O.L, Lindstrom S, Stenger M.R & et al (2020). persons evaluated for 2019 novel cororavirus- united states, MWR morb mortal wklyrep. CPC. Epub. 7 frbruary. 69(6). 166-170. Crosswell, A.D., Moreno, P.I., Raposa, E.B., Motivala, S.J., Stanton, A.L., Ganz, P.A., Bower, J.E. (2017). Effects of mindfulness training on emotional and physiologic recovery from induced negative affect. Psychoneuroendocrinology, 86, 78-86. Coogan AN, Baird AL, Popa-Wagner A, Thome J. (2016). Circadian rhythms and attention deficit hyperactivity disorder: The what, the when and the why. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 67:74-81. DOI: 10.1016/j.pnpbp.2016.01.006 PMID: 26776072. Friedela, S. L. Whittleb, N. Vijayakumara, J.G. Simmonsa, M.L. Byrnea, O.S. and Schwartza, N.B. (2016). Dispositional mindfulness is predicted by structural development ofthe insula during late adolescences. Developmental Cognitive Neuroscience 14(3): 62-70. Huang Y, Zhao, N. (2020). Generalized anxiety disorder, depressive symptoms and sleep quality during COVID-19 outbreak in China: a web-based cross-sectional survey. Psychiatry Res. 288: 112954. doi: 10.1016/j.psychres.2020.112954. Garcia-Lopez L.J, Saez-Castillo A.J, Fuentes-Rodriguez G. (2016). Psychometric properties of the youth anxiety measyre for DSM-5, part I (YAM- 5-1) in a community sample of Spanish-speaking adolescents: 15(208): 455-459. Gunkelman JD, Johnstone J. (2005). Neurofeedback and the Brain. J Adu Dev. 12(2-3):93-8. DOI: 10.1007/s10804-005-7024-x. Khalife N, Kantomaa M, Glover V, Tammelin T, Laitinen J, Ebeling H, et al. (2014). Childhood attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms are risk factors for obesity and physical inactivity in adolescence. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 53(4):425-36. DOI: 10.1016/j. jaac.2014.01.009 PMID: 24655652. Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future, Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 144–156. Kroska, E.B., Miller, M.L., Roche, A.I., Kroska, S.K., O’Hara, M.W. (2018). Effects of traumatic experiences on obsessive-compulsive and internalizing symptoms: The role of avoidance and mindfulness. Journal of Affective Disorders, 225, 326-336 Mandal, S.P., Arya, Y.K., Pandey, R. (2012). Mental Health and Mindfulness: Mediational Role of Positive and Negative Affect. SIS J. Proj. Psy. & Ment. Health.19: 150-159 Consulting and Clinical Psychology. 72, 31-40. Mirifar, A., Beckmann, J. and Ehrlenspiel, F. (2017). Neurofeedback as supplementary training for optimizing athletes' performance: A systematic review with implications for future research. Neuroscience and Biobehavioral Reviews. 75, 419–432. doi: 10.1016/j.neubiorev.2017.02.005. Muris P, simon E, lijphart H, Bosa, Halew, schmexitxk (2017). The Youth anxiety measure for DSM- 5. Child Psychiatry hum dev. 48(1):1-170. Niv S. (2013). Clinical efficacy and potential mechanisms of neurofeedback. Pers Indiv Differ. 54(6):676-86. DOI: 10.1016/j.paid.2012.11.037. Ost, L. G. (2008). Efficacy of the third wave of behavioral therapies: A systematic review and meta-analysis, Behavior Research and Therapy, 46, 296–321. Poon K, Ho CS. (2016). Risk-taking propensity and sensitivity to punishment in adolescents with attention deficit and hyperactivity disorder symptoms and/or reading disability. Res Dev Disabil. 53-54:296-304. DOI: 10.1016/j.ridd.2016.02.017 PMID: 26969810 Pandey, R. Choubey, A.K. (2010). Emotion and Health: An overview. SIS Journal of Projective Psychology and Mental Health, 17, 135-152. Rash, J.A., Kavanagh, V.A.J., Garland, S.N. (2019). A Meta-Analysis of Mindfulness-Based Therapies for Insomnia and Sleep Disturbance: Moving Towards Processes of Change. Sleep Medicine Clinics, 14(2), 209-233. Segal, Z. V., Williams, J. M. G. & Teasdale, J. D. (2002). Mindfulness- based cognitive therapy for depression: A New approach to preventing relapse, New York: Guilford press. Shahjoee T. (2006). Investigation relationship anxiety and anxiety test. Semnan: Semnan University. Schulz J, Gotto JG, Rapaport MH. (2005). The diagnosis and treatment of generalized anxiety disorder. Prim Psychiatry. 12(11):58. Valero-Moreno S, Lacomba-Trejol, L. Casana-Granells, S., Prado-Gasco, V.J, Montoya-Castilla, I., Perez-Marin, M. (2020). Psychometric properties of the questionnaire on the reat perception of chronic illnesses in pediatric patients. Revista, latino a mericara fo Enfermajem. RLAE, 2020. Whitfield, J. H. (2006). To wards case-specific applications of mindfulness-based cognitive – bevavioral therapies: A Mindfulness-Based Rational Emotive Behaviour Therapy, Private Practice Counselling Psychology,19, 154-163. Yasuhara A, Yasuhara Y, Yoshizaki Y. (2010). S33-1 Continuous performance test “Mograz” using personal computer in children with attention deficit/hyperactivity disorders (ADHD). Clinical Neurophysiology. 121: S49. DOI: 10.1016/s1388-2457(10)60206-4. Yaghmaie F. (2009). Subjective computer training: development of a scale. J Med Edu. 5(1): 33. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 387 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 330 |