تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,911 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,182,309 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,960,804 |
اثربخشی تلفیقی آموزش ذهن آگاهی و نوروفیدبک بر بهبود اضطراب کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-کمبود توجه (ADHD) در دوران بحران کووید-19 | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 16، دوره 17، شماره 66، شهریور 1401، صفحه 151-158 اصل مقاله (516.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15275 | ||
نویسندگان | ||
مختار عارفی* ؛ حسنا رفعت | ||
دانشگاه آزاد اسلامی | ||
چکیده | ||
اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، یکی از اختلالات روانی عصبی شایع در افراد است، که در طفولیت شروع شده، تا بزرگسالی ادامه یافته و در ابعاد مختلفی از زندگی فرد اختلال ایجاد میکند. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی تلفیقی آموزش ذهنآگاهی و نوروفیدبک بر بهبود اضطراب کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-کمبود توجه (ADHD) در دوران بحران کووید-19 بود. روش مطالعه، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با اندازهگیری مکرر بود. جامعهآماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مبتلا به ADHD بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهایی 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، و به صورت تصادفی و با همتاسازی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار سنجش شامل مصاحبه بالینی، مقیاس اضطراب کتل و پرسشنامه کانرز بود. گروه آزمایش پروتکل تلفیقی آموزش ذهن آگاهی (کابات زین، 2005) و نوروفیدبک (پروتکل هاموند) را دریافت کردند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که روش تلفیقی آموزش ذهن آگاهی و نوروفیدبک بر اضطراب تاثیر معنیدار داشته است. این یافته تلویحات عملی در مداخلات بالینی دارد و میتوان در درمان اضطراب کودکان مبتلا به ADHD از روش تلفیقی ذهن آگاهی و نوروفیدبک استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ذهن آگاهی؛ اضطراب؛ اختلال بیش فعالی-کمبود توجه؛ کودکان؛ نوروفیدبک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 346 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 307 |