تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,911 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,181,995 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,960,662 |
ارائه مدل ساختاری درگیری تحصیلی بر اساس نگرش به تحصیل و آینده شغلی و خودباوری تحصیلی: نقش میانجیگری پایستگی تحصیلی در دانشجویان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 29، دوره 17، شماره 66، شهریور 1401، صفحه 287-299 اصل مقاله (887.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15272 | ||
نویسندگان | ||
لاله مهری* 1؛ سعید بختیار پور2؛ زهرا افتخار صعادی3؛ رضوان همایی1 | ||
1گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
2مدیر گروه روان شناسی آزاد اهواز | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، واحداهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، ارائه مدل ساختاری درگیری تحصیلی بر اساس نگرش به تحصیل و آینده شغلی و خودباوری تحصیلی: نقش میانجیگری پایستگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز بود. به این منظور تعداد 299 دانشجو به روش نمونه-گیری خوشهای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند؛ و پرسشنامههای درگیری تحصیلی ریو (2013)، نگرش به تحصیل و آینده شغلی حسنلو، حسن نژاد و خزائی پول (1396)، خودباوری تحصیلی نوری، جعفری و سعادتمند (1394) و پایستگی تحصیلی ساموئلز (2004) در بین آنها توزیع شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از آزمون بوت استراپ استفاده شد. نتایج نشان داد تمام مسیرهای مستقیم بجز مسیر نگرش به تحصیل و آینده شغلی با درگیری تحصیلی در سطح p<0.01 معنادار شدند. مسیرهای غیرمستقیم نیز از طریق پایستگی تحصیلی با درگیری تحصیلی در سطح p<0.01 معنادار شدند. بر اساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر در درگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان محسوب میشود و میتواند به عنوان الگویی مناسب برای تدوین و طراحی برنامههای پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان، مفید فایده باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نگرش به تحصیل و آینده شغلی؛ خودباوری تحصیلی؛ درگیری تحصیلی و پایستگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 370 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |