تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,538,085 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,241,957 |
بررسی رابطه رهبری استثماری با پنهانسازی دانش بواسطه نقش میانجی پریشانی روانشناختی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 25، دوره 17، شماره 66، شهریور 1401، صفحه 239-249 اصل مقاله (663.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15269 | ||
نویسندگان | ||
سیروس قنبری* 1؛ حسین معجونی2 | ||
1استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
2دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری استثماری با پنهانسازی دانش بواسطه نقش میانجی پریشانی روانشناختی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیّه معلّمان ناحیه دو شیراز در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 1945 نفر بودند، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 319 معلّم از این جامعه انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رهبری استثماری اشمید و همکاران(2019)؛ پرسشنامه پریشانی روانشناختی لاویبوند و لاویبوند(1995) و پرسشنامه پنهانسازی دانش کانلی و زویگ(2015) استفاده گردید که ضریب آلفای کرانباخ آنها به ترتیب: 0/97 ، 0/91 و 0/94 بدست آمد. روایی سازه پرسشنامهها نیز به وسیله تحلیل عاملی تأییدی تعیین گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک دو نرم افزار Spss و lisrel انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که: رهبری استثماری رابطه مثبت و معناداری با پنهانسازی دانش و پریشانی روانشناختی در سطح 0/05 دارد؛ پریشانی روانشناختی نیز رابطه مثبت و معناداری با پنهانسازی دانش در سطح 05/0 دارد؛ رهبری استثماری بواسطه نقش میانجی پریشانی روانشناختی رابطه غیرمستقیم، مثبت و معناداری با پنهانسازی دانش دارد. بنابراین چنانچه مدیران و رهبران مدارس دارای خصوصیّات و ویژگیهای منفی رهبری استثماری باشند، با سوء استفاده از تلاش معلّمان، یک جو غیر سازنده در مدرسه ایجاد میکنند؛ در این جو مخرّب، معلّمان با اضطراب و پریشانی روانشناختی، جهت مقابله با این رهبران، دانش و اطلاعاتشان را از سایر همکاران پنهان میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری استثماری؛ پریشانی روانشناختی؛ پنهانسازی دانش | ||
مراجع | ||
اسکندرپور، بهروز؛ زارع، امین و نظری، یونس. (1400). تحلیل رابطه رهبریِ غیراخلاقیِ سرپرستی توهینآمیز و رفتار شهروندی سازمانی. اخلاق در علوم و فنّاوری. ۱۶(۲)، ۹۹-۱۰۷.
بیرامی، منصور؛ هاشمی، تورج؛ بخشیپور، عباس؛ محمودعلیلو، مجید و اقبالی، علی. (1394). مقایسه تأثیر دو روش آموزش تنظیم هیجان و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، بر پریشانی روانشناختی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان مادران کودکان عقبمانده ذهنی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 9(33)، 43-59.
پناهنده، مریم؛ میرزانژاد اصل، فهیمه و سعیدی زارنجی، سید ابراهیم. (1400). پیشبینی اضطراب کرونا بر اساس پریشانی روانشناختی در پرستاران بخش کرونایی بیمارستانهای شهر اردبیل. مجله دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 4(39)، 120-126.
جلیلی شیشوان، علی؛ طباطبایی عدنان، الهام و جلیلی شیشیوان، فرحناز. (1397). تحلیل رگرسیونی سلامت سازمانی و رضایت شغلی با فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی استان تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 5(2)، 101-109.
رحیمیان، حمید. (1395). کاوشی در اثربخشی مدارس علامه تهران، درچارچوب "پژوهش مدارس اثربخش". پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، 2(8)، 51-69.
سامانی، سیامک و جوکار، بهرام. (1386). بررسی و اعتبار و روایی فرم کوتاه مقیاس افسردگی اضطراب و فشار روانی. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 52، 78-65.
سعیدپور سرچشمه، مونا؛ حاجی انزهایی، زهرا؛ نیک آیین، زینت و زارعی، علی. (1400). تأثیر سیاست سازمانی بر خلاقیت کارکنان وزارت ورزش و جوانان از طریق پنهان کردن دانش و نقش تعدیلگر تعهد حرفهای. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 10(1)، 77-90.
فارسیجانی، نیلوفر؛ پورشهریار، حسین؛ ملحی الناز و رضواندل رمزی، فاطمه. (1400). مدل معادلات ساختاری رابطه بین سبکهای دلبستگی و پریشانی روانشناختی: نقش واسطهای طرحوارههای هیجانی. رویش روانشناسی، ۱۰(۴)، ۷۶-۶۵.
فرهادینژاد، محسن و قیصری، محمد. (1400). بررسی تأثیر رهبری مخرب بر سلامت روانی کارکنان با نقش میانجی استقلال و خود کارآمدی(مورد مطالعه: پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی). مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی. ۱۳(۴۹)، ۲۳۹-۲۶۲.
قاسمینژاد، محدثه و آذری، همایون. (1395). بررسی رابطة بین مدیریت دانش و عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطة اول دخترانة شهرستان سیرجان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 5(2)، 31-58.
کاظمی، فضلاله و زارع، امین. (1398). رابطه سرپرستی توهینآمیز با رفتار شهروندی سازمانی و تعهد عاطفی سازمانی: تبیین نقش میانجیگر ادراک کارکنان از عدالت تعاملی. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(40)، 210-233.
محسنی کبیر، زهره و موسوی کاشی، زهره. (1400). تأثیر سرپرستی توهین آمیز بر رفتار کاری ضد تولید کارکنان ، رفتار شهروندی سازمانی و پنهان سازی دانش با نقش واسطه ای عدالت سازمانی. مطالعات رفتار سازمانی، 10(1)، 179-222.
مروتی، ذکراله. (1390). رابطه علّی محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده و عملکرد ریاضی با میانجیگری جهتگیری درونی هدف، ارزش تکلیف، نگرش نسبت به ریاضی و خودکارآمدی ریاضی در دانشآموزان پسر سال سوم دبیرستانی شهر اهواز. پایاننامه دکتری تخصصی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
هادوینژاد، مصطفی و کلوندی، مریم. (1395). کاوش پویاییهای پیشایندی رهبری زهرآگین با استفاده از مدلیابی ساختاری تفسیری. مطالعات رفتار سازمانی، 5(3)، 1-24.
Abdulmuhsin, A. A., Zaker, R. A., & Asad, M. M. (2021). How exploitative leadership influences on knowledge management processes: the moderating role of organisational citizenship behaviour. International Journal of Organizational Analysis. 29)3), 529-561. Agarwal, U. A., Avey, J., & Wu, K. (2021). How and when abusive supervision influences knowledge hiding behavior: evidence from India. Journal of Knowledge Management. DOI 10.1108/JKM-10-2020-0789. Albashiti, B., Hamid, Z., & Aboramadan, M. (2021). Fire in the belly: the impact of despotic leadership on employees work-related outcomes in the hospitality setting. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 31(10), 3564-3584. Al-Harthi, A. S. A., & Al-Mahdy, Y. F. H. (2017). Distributed leadership and school effectiveness in Egypt and Oman: An exploratory study. International Journal of Educational Management. 31(6), 801-813. Anand, A., Centobelli, P., & Cerchione, R. (2020). Why should I share knowledge with others? A review-based framework on events leading to knowledge hiding. Journal of Organizational Change Management. 33(2), 79-399. Anand, P., & Hassan, Y. (2019). Knowledge hiding in organizations: everything that managers need to know. Development and Learning in Organizations: An International Journal. 33(6), 12-15. Bajaba, S., Bajaba, A., & Fuller, B. (2021). Enduring exploitative leaders at work: the buffering role of proactive personality on employee job strain. Organization Management Journal. DOI 10.1108/OMJ-11-2020-1090. Bari, M. W., Abrar, M., Shaheen, S., Bashir, M., & Fanchen, M. (2019). Knowledge hiding behaviors and team creativity: the contingent role of perceived mastery motivational climate. SAGE Open, 9(3), 1-15. Bari, M. W., Ghaffar, M., & Ahmad, B. (2020). Knowledge-hiding behaviors and employees’ silence: mediating role of psychological contract breach. Journal of Knowledge Management. 24(9), 2170- 2193. Bernotaite, L., & Malinauskiene, V. (2017). Workplace bullying and mental health among teachers in relation to psychosocial job characteristics and burnout. International journal of occupational medicine and environmental health, 30(4), 629-640. Butt, A. S., Ahmad, A. B., & Shah, S. H. H. (2021). Role of personal relationships in mitigating knowledge hiding behaviour in firms: a dyadic perspective. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems. DOI 10.1108/VJIKMS-01-2021-0009. Carnevale, J., Huang, L., & Harms, P. (2018). Speaking up to the “emotional vampire”: A conservation of resources perspective. Journal of Business Research, 91, 48-59. Černe, M., Hernaus, T., Dysvik, A., & Škerlavaj, M. (2017). The role of multilevel synergistic interplay among team mastery climate, knowledge hiding, and job characteristics in stimulating innovative work behavior. Human Resource Management Journal, 27(2), 281-299. Chin, T., Wang, S., & Rowley, C. (2021). Polychronic knowledge creation in cross-border business models: a sea-like heuristic metaphor. Journal of Knowledge Management. 25(1), 1-22. Connelly, C. E., & Zweig, D. (2015). How perpetrators and targets construe knowledge hiding in organizations. European Journal of Work and Organizational Psychology, 24(3), 479-489. Connelly, C. E., Černe, M., Dysvik, A., & Škerlavaj, M. (2019). Understanding knowledge hiding in organizations. Journal of Organizational Behavior, 40(7), 779-782. Connelly, C. E., Zweig, D., Webster, J., & Trougakos, J. P. (2012). Knowledge hiding in organizations. Journal of organizational behavior, 33(1), 64-88. Costa, G. G., Aleksić, D., & Bortoluzzi, G. (2021). The power of balance: interplay effects of exploitative leadership style, work–family balance and family-friendly workplace practices on innovation implementation. European Journal of Innovation Management. DOI 10.1108/EJIM-12-2020-0488. De Clercq, D., Sofyan, Y., Shang, Y., & Romani, L. E. (2021). Perceived organizational politics, knowledge hiding and diminished promotability: how do harmony motives matter?. Journal of Knowledge Management. DOI 10.1108/JKM-03-2021-0231. Facey, A. D., Tallentire, V., Selzer, R. M., & Rotstein, L. (2015). Understanding and reducing work‐related psychological distress in interns: a systematic review. Internal medicine journal, 45(10), 995-1004. Farooq, R., & Sultana, A. (2021). Abusive supervision and its relationship with knowledge hiding: the mediating role of distrust. International Journal of Innovation Science. DOI 10.1108/IJIS-08-2020. Feng, J., & Wang, C. (2019). Does abusive supervision always promote employees to hide knowledge? From both reactance and COR perspectives. Journal of Knowledge Management. 23(7), 1455-1474. Garcia, P. R. J. M., Bordia, P., Restubog, S. L. D., & Caines, V. (2018). Sleeping with a broken promise: The moderating role of generativity concerns in the relationship between psychological contract breach and insomnia among older workers. Journal of Organizational Behavior, 39(3), 326-338. González, E. C. (2020). A Comparison of Demographic Profiles and Academic Outcomes of Charter Schools and Traditional Public Schools in Fresno, Kings, Madera, and Tulare Counties (Doctoral dissertation, California State University, Fresno). Guo, L., Cheng, K., & Luo, J. (2020). The effect of exploitative leadership on knowledge hiding: a conservation of resources perspective. Leadership & Organization Development Journal. 42(1), 83-98. Hernaus, T., Cerne, M., Connelly, C., Vokic, N. P., & Škerlavaj, M. (2019). Evasive knowledge hiding in academia: when competitive individuals are asked to collaborate. Journal of Knowledge Management. 23(4), 597-618. Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources: a new attempt at conceptualizing stress. American psychologist, 44(3), 513. Hobfoll, S. E. (2001). The influence of culture, community, and the nested‐self in the stress process: Advancing conservation of resources theory. Applied psychology, 50(3), 337-421. Hobfoll, S. E., Halbesleben, J., Neveu, J. P., & Westman, M. (2018). Conservation of resources in the organizational context: The reality of resources and their consequences. Annual review of organizational psychology and organizational behavior, 5, 103-128. Huo, W., Cai, Z., Luo, J., Men, C., & Jia, R. (2016). Antecedents and intervention mechanisms: a multi-level study of R&D team’s knowledge hiding behavior. Journal of Knowledge Management. 20(5), 880-897. Islam, T., Ahmed, I., Usman, A., & Ali, M. (2021). Abusive supervision and knowledge hiding: the moderating roles of future orientation and Islamic work ethics. Management Research Review. DOI 10.1108/MRR-06-2020-0348. Islam, T., Chaudhary, A., Jamil, S., & Ali, H. F. (2021). Unleashing the mechanism between affect-based trust and employee creativity: a knowledge sharing perspective. Global Knowledge, Memory and Communication. DOI 10.1108/GKMC-04-2021-0071. Jiang, Z., Hu, X., Wang, Z., & Jiang, X. (2019). Knowledge hiding as a barrier to thriving: The mediating role of psychological safety and moderating role of organizational cynicism. Journal of Organizational Behavior, 40(7), 800-818. Kalyar, M. N., Saeed, M., Usta, A., & Shafique, I. (2021). Workplace cyberbullying and creativity: examining the roles of psychological distress and psychological capital. Management Research Review. 14(4), 607-624. Karabati, S. (2021). Organizational Outcomes of Destructive Leadership: Summary and Evaluation. In Destructive Leadership and Management Hypocrisy. Emerald Publishing Limited. 117-127. https://doi.org/10.1108/978-1-80043-180-520211008. Karani, A. M., Deshpande, R. C., & Jayswal, M. (2021). Impact of psychological contract fulfillment on well-being through the mediation of psychological distress: unveiling the evidences from banking sector. International Journal of Organizational Analysis. DOI 10.1108/IJOA-07-2021-2861. Lee, S., Kim, S. L., & Yun, S. (2018). A moderated mediation model of the relationship between abusive supervision and knowledge sharing. The Leadership Quarterly, 29(3), 403-413. Liu, Y. (2021). Distributed leadership practices and student science performance through the four-path model: examining failure in underprivileged schools. Journal of Educational Administration. 59(4), 472-492. Liu, Y., Zhu, J. N., & Lam, L. W. (2020). Obligations and feeling envied: a study of workplace status and knowledge hiding. Journal of Managerial Psychology. 35(5), 347-359. Livne-Ofer, E., Coyle-Shapiro, J. A., & Pearce, J. L. (2019). Eyes wide open: Perceived exploitation and its consequences. Academy of Management Journal, 62(6), 1989-2018. Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour research and therapy, 33(3), 335-343. McLean, L., Abry, T., Taylor, M., Jimenez, M., & Granger, K. (2017). Teachers' mental health and perceptions of school climate across the transition from training to teaching. Teaching and Teacher Education, 65, 230-240. Metin-Orta, I. (2021). The Impact of Destructive Leadership on Followers' Well-being. In Destructive Leadership and Management Hypocrisy. Emerald Publishing Limited. Bingley, 101-115. https://doi-org.librarylogin-cupey.uagm.edu/10.1108/978-1-80043-180-520211007. Nauman, S., Zheng, C., & Basit, A. A. (2020). How despotic leadership jeopardizes employees' performance: the roles of quality of work life and work withdrawal. Leadership & Organization Development Journal. 42(1), 1-16. Papa, A., Chierici, R., Ballestra, L. V., Meissner, D., & Orhan, M. A. (2021). Harvesting reflective knowledge exchange for inbound open innovation in complex collaborative networks: an empirical verification in Europe. Journal of Knowledge Management. 25(4), 669-692. Park, J. H., Carter, M. Z., DeFrank, R. S., & Deng, Q. (2018). Abusive supervision, psychological distress, and silence: The effects of gender dissimilarity between supervisors and subordinates. Journal of Business Ethics, 153(3), 775-792. Peng, Q., Zhong, X., Liu, S., Zhou, H., & Ke, N. (2021). Job autonomy and knowledge hiding: the moderating roles of leader reward omission and person–supervisor fit. Personnel Review. DOI 10.1108/PR-03-2020-0133. Pircher Verdorfer, A., Belschak, F. D., & Bobbio, A. (2019, July). Felt or thought? Examining distinct mechanisms of exploitative leadership and abusive supervision. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2019, No. 1, p. 18348). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management. Pradhan, S., Srivastava, A., & Mishra, D. K. (2020). Abusive supervision and knowledge hiding: the mediating role of psychological contract violation and supervisor directed aggression. Journal of Knowledge Management. 24(20), 216-234. Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior research methods, 40(3), 879-891. Qazi, Z., Qazi, W., Raza, S. A., & Khan, K. A. (2021). Psychological distress among students of higher education due to e-learning crackup: moderating role of university support. Journal of Applied Research in Higher Education. DOI 10.1108/JARHE-02-2021-0069. Rani, H., Shah, S. M. M., Umrani, W. A., Syed, J., & Afshan, G. (2021). Employee state paranoia: linking abusive supervision with employee voice behavior. Leadership & Organization Development Journal. 42(7), 1053-1070. Ratanasiripong, P., China, T., Ratanasiripong, N. T., & Toyama, S. (2021). Resiliency and mental health of school teachers in Okinawa. Journal of Health Research. 35(6), 470-481. Sadler-Smith, E., Robinson, G., Akstinaite, V., & Wray, T. (2018). Hubristic leadership: Understanding the hazard and mitigating the risks. Organizational Dynamics, 48(2), 8-18. Schmid, E. A., Pircher Verdorfer, A., & Peus, C. (2019). Shedding light on leaders’ self-interest: theory and measurement of exploitative leadership. Journal of Management, 45(4), 1401-1433. Schmid, E. A., Pircher Verdorfer, A., & Peus, C. V. (2018). Different shades—different effects? Consequences of different types of destructive leadership. Frontiers in psychology, 9, 1289. doi: 10.3389/fpsyg.2018.01289. Syed, F., Naseer, S., Akhtar, M. W., Husnain, M., & Kashif, M. (2021). Frogs in boiling water: a moderated-mediation model of exploitative leadership, fear of negative evaluation and knowledge hiding behaviors. Journal of Knowledge Management. 25(8), 2067-2087. Tavanti, M., & Tait, A. (2021). The Dark Side of Nonprofit Leadership: Cases, Causes, and Consequences. Destructive Leadership and Management Hypocrisy. 255-279. https://doi-org.librarylogin-cupey.uagm.edu/10.1108/978-1-80043-180-520211017. Tyler, T. R. (1994). Psychological models of the justice motive: Antecedents of distributive and procedural justice. Journal of personality and social psychology, 67(5), 850-863. Wang, Z., Sun, C., & Cai, S. (2020). How exploitative leadership influences employee innovative behavior: the mediating role of relational attachment and moderating role of high-performance work systems. Leadership & Organization Development Journal. 42(2), 233-248. Wu, L. Z., Sun, Z., Ye, Y., Kwan, H. K., & Yang, M. (2021). The impact of exploitative leadership on frontline hospitality employees’ service performance: A social exchange perspective. International Journal of Hospitality Management, 96, 102954. doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.102954. Zakariya, R., & Bashir, S. (2020). Can knowledge hiding promote creativity among IT professionals. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems. DOI 10.1108/VJIKMS-02-2020-0031 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 341 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 479 |