تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,222 |
تعداد مقالات | 15,019 |
تعداد مشاهده مقاله | 50,480,432 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,568,474 |
مقایسه عاملهای شخصیتی دبیران ریاضی موفق و ناموفق 2 | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 17، شماره 66، شهریور 1401، صفحه 61-69 اصل مقاله (634.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15266 | ||
نویسنده | ||
علی ملخاصی* | ||
گروه ریاضی دانشگاه فرهنگیان تبریز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین تفاوت عاملهای شخصیتی دبیران ریاضی موفق و ناموفق صورت گرفت. این پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه این پژوهش، شامل دبیران ریاضی موفق و ناموفق شهر تبریز بود که بهصورت هدفمند در نواحی پنجگانه آموزش و پرورش تبریز ، تعداد 100 نفر (50 نفر از هر گروه) انتخاب و به سیاههی بازنگریشدهی شخصیتی نئو (NEOPI-R) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که دو گروه مورد مطالعه در ترکیب متغیرهای مورد مطالعه با یکدیگر تفاوت معنیدار داشته و در عاملهای شخصیتی برونگرایی، گشودگی، توافقپذیری و مسئولیت پذیری، میانگین دبیران موفق، بیشتر از دبیران ناموفق و در مؤلفهی روان رنجورخویی، میانگین این گروه کمتر از دبیران ناموفق است. مبتنی بر یافتهها، برونگرایی، گشودگی، توافقپذیری و مسئولیت پذیری میتوانند از مسیر فعال بودن، قاطعیت، نوعدوستی، خوش قلبی، کنجکاوی ذهنی و استقلال، اجتماعی بودن و وظیفهشناسی زمینه موفقیت دبیران را فراهم میآورند و روانرنجوری بواسطه خشم و خصومت و ناپایداری به موقعییت دبیران آسیب وارد میکند. نتیجه اینکه این پژوهش در هنگام گزینش دبیران توجه به عاملهای شخصیتی مثبت و منفی ضروری مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
برونگرایی؛ گشودگی؛ توافقپذیری؛ مسئولیتپذیری؛ روانرنجوری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 191 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 140 |