تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,306 |
تعداد مقالات | 16,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,624,834 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,300,348 |
طراحی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی و بررسی میزان اثربخشی آن بر ارتقای سطوح همدلی در کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 22، دوره 17، شماره 66، شهریور 1401، صفحه 207-215 اصل مقاله (589.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15263 | ||
نویسندگان | ||
کریم عبدالمحمدی* 1؛ فرهاد غدیری2 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
2دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بستۀ آموزشی کارکردهای اجرایی بر ارتقای سطوح همدلی در کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی انجام شد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با پیشآزمون پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعهی پژوهش شامل تمامی کودکان 6 تا 8 سالهی تبریزی بودند که از بین آنها 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15) و کنترل (15) قرار گرفتند. سپس پرسشنامه همدلی شناختی و عاطفی گریفیت(GEM) توسط والدین هر دو گروه تکمیل گردید. پس از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایش تحت آموزش برنامه کارکردهای اجرایی قرار گرفت، این برنامه توسط پژوهشگران طراحی شد که شامل 24 جلسه بود که در آن 4 مهارت(حافظه کاری، بازداری، انعطافپذیری و توجه) آموزش داده می شد، در این مرحله کودکان گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند و دوباره پسآزمون اجرا شد و دادههای بهدست آمده از پیشآزمون و پس آزمون با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. اطلاعات به دست آمده نشان دهندهی تفاوت معنیداری بین دو گروه کنترل و آزمون در نمرات متغیر پس آزمون همدلی بعد از تعدیل تأثیر پیش آزمون همدلی میباشد (P<01). بر اساس این پژوهش میتوان مطرح کرد که با ارتقاء کارکردهای اجرایی میتوان سطوح همدلی را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارکردهای اجرایی؛ همدلی؛ اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی؛ کودکان 6 تا 8 سال | ||
مراجع | ||
حسین پور، معصومه؛ رئیسی،زهره؛ گرجی، یوسف؛ دهقانی, اکرم (1400). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر تعامل مادر- کودک و مشکلات خواب کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی و بیشفعالی. روانشناسی افراد استثنایی. 11(41):13-27
خانجانی، زینب؛ شریعتی، مریم؛ امین، یادگار (1393). مقایسه تحول همدلی در کودکان دارای اختلالات درونیسازی 5 تا 11 سال. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی. 7(27): 54-39
خانجانی، زینب؛ هداوندخانی، فاطمه؛ هاشمی نصرت آباد، تورج؛ محمود علیلو، مجید؛ بخشیپور رودسری، عباس.(1391). رابطه ابعادی اسکیزوتایپی و همدلی – پیوند ساختاری اسکیزوتایپی مثبت و منفی با همدلی شناختی و عاطفی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی. 7(26). 17-37
عبدالمحمدی، کریم؛ غدیری صورمان آبادی، فرهاد؛ نوروزی، ساناز؛ کهنسال، علیرضا (1398). مقایسه سطوح تئوری ذهن و همدلی بین کودکان دارای اختلال فزونکنشی / کمتوجهی و کودکان عادی. مجلۀ علوم روانشناختی18. (83): 2125-2132.
غدیری، فرهاد؛ سلیمانی، اسماعیل. (1400). طراحی برنامۀ آموزش کارکردهای اجرایی و بررسی میزان اثربخشی آن بر ارتقای همدلی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی. 12(1): 245-227
گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ گال، جویس (1400). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه: نصر، احمدرضا و همکاران. انتشارات سمت و دانشگاه شهید بهشتی. جلد اول.
مرادی، علیرضا؛ هاشمی، تورج؛ فرزاد، ولی ا...؛ بیرامی، منصور؛ کرامتی، هادی.(1388). مقایسه اثربخشی خودتنظیمی رفتار توجهی، خودتنظیمی رفتار انگیزشی و خودتنظیمی کلامی بر نشانه اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی. دوره 4(13). 191-212. Alizade, H., Sharifi Daramadi, P., Abdolmohammadi, K., Rezayi, S., & Dastjerdi Kazemi, M. (2019). Neurocognitive executive functions: development and interaction with environmental factors. Quarterly Journal of Child Mental Health. 6(2): 218-231. American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). American Psychiatric Publication Andrade, B.F., Waschbusch, D.A., Doucet, A., King, S., MacKinnon, M., McGrath, P.J., Stewart, S.H., & Corkum, P. (2012). Social Information Processing of Positive and Negative Hypothetical Events in Children with ADHD and Conduct Problems and Controls. J. Atten. Disord. 16, 491–504. Barkley, RA. (2006). The relevance of the still lectures to attention-deficit/ hyperactivity disorder: a commentary. Journal of Attention Disorders.10(2):137-40. Bora, E., & Pantelis, C. (2016). Meta-analysis of social cognition in attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): Comparison with healthy controls and autistic spectrum disorder. Psychological Medicine. 46, 699-716. Butovskaya, M.L., Burkova, V.N., Randall, A.K., Donato, S., Fedenok, J.N., Hocker, L., Kline, K.M., Ahmadi, K., Alghraibeh, A.M., Allami, F.B.M., et al. (2021). Cross-Cultural Perspectives on the Role of Empathy during COVID-19’s First Wave. Sustainability. 13, 7431. Cascia, J., & Barr, J. J. (2017). Associations among vocabulary, executive function skills and empathy in individuals with autism spectrum disorder. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 30(4): 627-637. Cristofani, C., Sesso, G., Cristofani, P., Fantozzi, P., Inguaggiato, E., Muratori, P., Narzisi, A., Pfanner, C., Pisano, S., Polidori, L., et al. (2020). The role of executive functions in the development of empathy and its association with externalizing behaviors in children with neurodevelopmental disorders and other psychiatric comorbidities. Brain Sci. 10, 489. Dadds, M. R., Hunter, K., Hawes, D., Frost, A.J., Vassallo, S., Bunn, P., Merz, S. & El Masry, Y. (2008). Measurement of empathy in children using parental ratings. Child Psychiatry and Human Development. 39(2): 111-122. Fantozzi, P., Sesso, G., Muratori, P., Milone, A., & Masi, G. (2021). Biological Bases of Empathy and Social Cognition in Patients with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Focus on Treatment with Psychostimulants. Brain Sci. 11, 1399. Joseph, R.M., & Tager-Flusberg, H. (2004). The relationship of theory of mind and executive functions to symptom type and severity in children with autism. Dev Psychopathol. 16(1):137-55. Lace, J.W., McGrath, A., & Merz, Z.C. (2020). A factor analytic investigation of the Barkley deficits in executive functioning scale, short form. Curr. Psychol. 2020: 1–9. Lasmono, A., Ismail, R.I., Kaligis, F., Minayati, K., & Wiguna, T.(2021). Empathy Quotient and Systemizing Quotient in Elementary School Children with and without Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Comparative Study. Int. J. Environ. Res. Public Health. 18, 9231. Liang, X., Li, R., Wong, S.H.S., Sum, R.K.W., & Sit, C.H.P.(2021). The impact of exercise interventions concerning executive functions of children and adolescents with attention-deficit/hyperactive disorder: a systematic review and meta-analysis. Int J Behav Nutr Phys Act. 18, 68 . Łos, K., Chmielewski, J., & Łuczynski, W.(2020). Relationship between Executive Functions, Mindfulness, Stress, and Performance in Pediatric Emergency Simulations. Int. J. Environ. Res. Public Health. 17, 2040. Luerssen, A., & Ayduk, O. (2017). Executive functions promote well-being: Outcomes and mediators. In The Happy Mind: Cognitive Contributions to Well-Being; Robinson, M.D., Eid, M., Eds.; Springer International Publishing AG: Cham, Switzerland. MacDonald, H.Z., & Price, J.L. (2019). The role of emotion regulation in the relationship between empathy and internalizing symptoms in college students. Mental Health & Prevention. 13: 43-49. Martel, M., Nikolas, M., & Nigg, J.T. (2007). Executive function in adolescents with ADHD. J. Am. Acad. Child Adolesc. Psychiatry. 46:1437–1444. Meil, W.M., & Puskar, A.H. (2011). Empathy and executive function in college students, Program No.123.98. Neuroscience Meeting Planner. Washington, DC: Society for Neuroscience. Nasir, H., Tan, C.-S., & Pheh, K.-S. (2021). The Executive Skills Questionnaire-Revised: Adaptationand Psychometric Properties in the Working Context of Malaysia. Int. J. Environ. Res. Public Health. 18,8978. Owens, E.B., Zalecki, C., Gillette, P., & Hinshaw, S.P. (2017). Girls with childhood ADHD as adults: cross-domain outcomes by diagnostic persistence. J. Consult. Clin. Psychol. 85:723–36. Parke, E.M., Becker, M.L., Graves, S.J., Baily, A.R., Paul, M.G., Freeman, A.J., & Allen, D.N. (2018). Social Cognition in Children with ADHD. J. Atten. Disord. 25, 519–529. Raaijmakers, M., Smidts, D., Sergeant, J., Maassen, G., Posthumus, J., & van Engeland, H. (2008). Executive functions in preschool children with aggressive behavior: Impairments in inhibitory control. Journal of Abnormal Child Psychology. 36: 1097-1107. Rubia, K., Westwood, S., Aggensteiner, P.-M., & Brandeis, D. (2021). Neurotherapeutics for Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): A Review. Cells. 10, 2156. Segura, L., Estévez, J.F., & Estévez, E. (2020). Empathy and Emotional Intelligence in Adolescent Cyberaggressors and Cybervictims. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17(13):4681. Spivak, B., Batagol, B., Sifris, A., & Williams, B. (2018). Measuring empathy in undergraduate law students: Examining the factorial validity of the Jefferson Scale of Empathy – Law Students (JSE-LS). International Journal of Law and Psychiatry. 58:143-149. Weller, J.A., King, M.L., Figner, B., & Denburg, N.L. (2019). Information use in risky decision making: Do age differences depend on affective context. Psychol. Aging. 34: 1005–1020. Wu, L., Zhang, X., Wang, J., Sun, J., Mao, F., Han, J., & Cao, F. (2021). The associations of executive functions with resilience in early adulthood: A prospective longitudinal study. J. Affect. Disord. 282: 1048–1054. Xiao, W., Lin, X., Li, X., Xu, X., Guo, H., Sun, B., & Jiang, H. (2021). The Influence of Emotion and Empathy on Decisions to Help Others. SAGE Open, 11(2). Yan, Z., Hong, S., Liu, F., & Su, Y. (2020). A meta‐analysis of the relationship between empathy and executive function. PsyCh Journal. 9(1): 34-43. Ze, O., Thoma, P., & Suchan, B. (2014). Cognitive and affective empathy in younger and older individuals. Aging & mental health.18(7): 929-935. Ziermans, T., de Bruijn, Y., Dijkhuis, R., Staal, W., & Swaab, H. (2019). Impairments in cognitive empathy and alexithymia occur independently of executive functioning in college students with autism. Autism. 23: 1519–1530. Zinat, T. (2018). The Relationship between Executive Function and Empathy: An fMRI Investigation in Healthy Adults. Thesis, Georgia State University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 313 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 234 |