تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,911 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,182,019 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,960,675 |
طراحی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی و بررسی میزان اثربخشی آن بر ارتقای سطوح همدلی در کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 22، دوره 17، شماره 66، شهریور 1401، صفحه 207-215 اصل مقاله (589.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15263 | ||
نویسندگان | ||
کریم عبدالمحمدی* 1؛ فرهاد غدیری2 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
2دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بستۀ آموزشی کارکردهای اجرایی بر ارتقای سطوح همدلی در کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی انجام شد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با پیشآزمون پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعهی پژوهش شامل تمامی کودکان 6 تا 8 سالهی تبریزی بودند که از بین آنها 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15) و کنترل (15) قرار گرفتند. سپس پرسشنامه همدلی شناختی و عاطفی گریفیت(GEM) توسط والدین هر دو گروه تکمیل گردید. پس از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایش تحت آموزش برنامه کارکردهای اجرایی قرار گرفت، این برنامه توسط پژوهشگران طراحی شد که شامل 24 جلسه بود که در آن 4 مهارت(حافظه کاری، بازداری، انعطافپذیری و توجه) آموزش داده می شد، در این مرحله کودکان گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند و دوباره پسآزمون اجرا شد و دادههای بهدست آمده از پیشآزمون و پس آزمون با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. اطلاعات به دست آمده نشان دهندهی تفاوت معنیداری بین دو گروه کنترل و آزمون در نمرات متغیر پس آزمون همدلی بعد از تعدیل تأثیر پیش آزمون همدلی میباشد (P<01). بر اساس این پژوهش میتوان مطرح کرد که با ارتقاء کارکردهای اجرایی میتوان سطوح همدلی را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارکردهای اجرایی؛ همدلی؛ اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی؛ کودکان 6 تا 8 سال | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 302 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 213 |