تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,537,975 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,241,918 |
پیشبینی رفتارهای یادگیری بر اساس متغیرهای انگیزشی ثبات قدم، خود انضباطی و اشتیاق تحصیلی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 17، شماره 66، شهریور 1401، صفحه 45-52 اصل مقاله (601.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15262 | ||
نویسندگان | ||
رحیم بدری گرگری* 1؛ شهروز نعمتی2؛ فرزانه کوهی3؛ هدیه قاسمی3 | ||
1استاد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مطالعه پیشبینی رفتارهای یادگیری بر اساس متغیرهای انگیزشی ثبات قدم، خود انضباطی و اشتیاق تحصیلی بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه تبریز بودند. تعداد 300 نفر از آنان با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و از مقیاسهای ثبات قدم آنجلا داکورث، خود انضباطی تحصیلی مالتبی و همکاران، اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران و رفتارهای یادگیری مک درموت و همکاران برای جمعآوری دادهها استفاده شد. تحلیل رگرسیون چندگانه به کمک نرم افزار SPSS نشان داد که هر سه متغیر ثبات قدم، خود انضباطی و اشتیاق تحصیلی توانایی پیشبینی مثبت رفتارهای یادگیری در بین دانشجویان را دارند. ثبات قدم، خود انضباطی و اشتیاق تحصیلی سه عامل فردی مؤثر هستند که بر رفتارهای یادگیری اثرگذارند و این امر میتواند بهعنوان چشماندازی جدید، راهکارهای آموزشی تازهای پیش روی مسئولان آموزشی و دانشجویان قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتارهای یادگیری؛ ثبات قدم؛ خود انضباطی؛ اشتیاق تحصیلی | ||
مراجع | ||
اندرخور, هاجر؛ بیگدلی, ایمان الله، و طالع پسند، سیاوش. (1393). رابطه یادگیری خودنظم داده شده و خودکارآمدی با پیشرفت ریاضی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 9(34), 1-14.
نریمانی، محمد؛ محمد امینی، زرار؛ برهمند، اوشا و ابوالقاسمی، عباس(1386). ارتباط سرسختی روانشناختی، سبک های تفکر، و مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناسی، 2، 5، 107-93.
Arco-Tirado, J.L., Bojica, A., Fernandez-Martın, F. and Hoyle, R.H. (2019). Grit as predictor of entrepreneurship and self-employment in Spain. Frontiers in Psychology, 10: 381-389. Beisly, A., Kwon, K. and Jeon, S. (2020). Executive function and learning behaviors: associations with academic skills among preschoolers. Early Child Development and Care, 190: 2469-2483. Bélanger, C. and Ratelle, C. (2020). Passion in university: the role of the dualistic model of passion in explaining students’ academic functioning. Journal of Happiness Studies, 22: 2031-2050. Brundrett, M. and Lungka, P. (2018). The development of teachers’ knowledge and behavior in promoting self-discipline: a study of early year’s teachers in Thailand. Education, 47: 462-474. Chen, C.M. and Wang, W.F. (2020). Mining effective learning behaviors in a web-based inquiry science environment. Journal of Science Education and Technology, 29(4): 519-535. Clark, K.N. and Malecki, C.K. (2019). Academic grit scale: psychometric properties and associations with achievement and life satisfaction. Journal of School Psychology, 72: 49-66. Datu, J.A.D., Yuen, M. and Chen, G. (2018). The triarchic model of grit is linked to academic success and well-being among Filipino high school students. School Psychology Quarterly, 33: 428-438. Duckworth, A.L., White, R.E., Matteucci, A.J., Shearer, A. and Gross, J.J. (2016). A stitch in time: Strategic self-control in high school and college students. Journal of Educational Psychology, 108: 329-341. Eskreis-Winkler, L., Shulman, E.P., Beal, S.A. and Duckworth, A.L. (2014). The grit effect: Predicting retention in the military, the workplace, school and marriage. Frontiers in Psychology, 5(36): 1-12. Galla, B.M., Wood, J.J., Tsukayama, E., Har, K., Chiu, A.W. and Langer, D.A. (2014). A longitudinal multilevel model analysis of the within-person and between-person effect of effortful engagement of academic self-efficacy on academic performance. Journal of School Psychology, 52: 295-308. Gelles, L., Lord, S., Hoople, G., Chen, D. and Mejia, J. (2020). Compassionate flexibility and self-discipline: student adaptation to emergency remote teaching in an integrated engineering energy course during COVID-19. Education Sciences, 10(11): 304. Gorbunovsa, A., Kapenieks, A. and Cakula, S. (2016). Self-discipline as a key indicator to improve learning outcomes in e-learning environment. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 231: 256-262. Groh, J.L. (2016). Gender in the Workplace: Peer Coaching to Empower Women Engineering Students in the Classroom and as Professionals. Paper presented at 2016 ASEE Annual Conference & Exposition, New Orleans, Louisiana. Hagger, M.S. and Hamilton, K. (2019). Grit and self-discipline as predictors of effort and academic attainment. British Journal of Educational Psychology, 89: 324-342. Halperin, O. and Regev, O. (2021). Predicting academic success based on perseverance and passion for long-term goals (grit) among nursing students: Is there a cultural context? Nurse Education Today, 100: 104844. Ivcevic, Z. and Brackett, M. (2014). Predicting school success: Comparing conscientiousness, grit, and emotion regulation ability. Journal of Research in Personality, 52: 29-36 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 548 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 424 |