تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,265 |
تعداد مقالات | 15,586 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,604,534 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,535,291 |
پیشبینی رفتارهای یادگیری بر اساس متغیرهای انگیزشی ثبات قدم، خود انضباطی و اشتیاق تحصیلی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 17، شماره 66، شهریور 1401، صفحه 45-52 اصل مقاله (601.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15262 | ||
نویسندگان | ||
رحیم بدری گرگری* 1؛ شهروز نعمتی2؛ فرزانه کوهی2؛ هدیه قاسمی2 | ||
1Iran, Tabriz | ||
2دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مطالعه پیشبینی رفتارهای یادگیری بر اساس متغیرهای انگیزشی ثبات قدم، خود انضباطی و اشتیاق تحصیلی بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه تبریز بودند. تعداد 300 نفر از آنان با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و از مقیاسهای ثبات قدم آنجلا داکورث، خود انضباطی تحصیلی مالتبی و همکاران، اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران و رفتارهای یادگیری مک درموت و همکاران برای جمعآوری دادهها استفاده شد. تحلیل رگرسیون چندگانه به کمک نرم افزار SPSS نشان داد که هر سه متغیر ثبات قدم، خود انضباطی و اشتیاق تحصیلی توانایی پیشبینی مثبت رفتارهای یادگیری در بین دانشجویان را دارند. ثبات قدم، خود انضباطی و اشتیاق تحصیلی سه عامل فردی مؤثر هستند که بر رفتارهای یادگیری اثرگذارند و این امر میتواند بهعنوان چشماندازی جدید، راهکارهای آموزشی تازهای پیش روی مسئولان آموزشی و دانشجویان قرار دهد. کلیدواژهها: رفتارهای یادگیری، ثبات قدم، خود انضباطی، اشتیاق تحصیلی | ||
کلیدواژهها | ||
: رفتارهای یادگیری؛ ثبات قدم؛ خود انضباطی؛ اشتیاق تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 477 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 355 |