تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,030 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,529,087 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,234,777 |
نقش گرایش به کارآفرینی اجتماعی در توسعه بازارگرایی و همآفرینی ارزش | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 19، مهر 1401، صفحه 115-135 اصل مقاله (943.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2022.51064.1872 | ||
نویسندگان | ||
مهدی دهقانی سلطانی* 1؛ رضا سلیمانی دامنه1؛ سارا حدادی2 | ||
1استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، بازرگانی بین الملل، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی اجتماعی بر توسعه بازارگرایی و همآفرینی ارزش است. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی میباشد. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات، روش کتابخانهای و میدانی به کار گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی، مدل معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارشناسان بازاریابی شرکتهای صادرکننده برتر در صنعت مواد غذایی میباشد و برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونهگیری در دسترس و فرمول کوکران استفاده شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان میدهد که نوآوری و تمایل اجرایی در تأثیرگذاری محوریت ماموریت اجتماعی بر گرایش به پایداری نقش میانجی دارد؛ گرایش به پایداری در تأثیرگذاری نوآوری و تمایل اجرایی بر اقدام پیشگیرانه نقش میانجی دارد؛ اقدام پیشگیرانه در تأثیرگذاری گرایش به پایداری بر بازارگرایی و همآفرینی ارزش نقش میانجی دارد و بازارگرایی نیز در تأثیرگذاری اقدام پیشگیرانه برهمآفرینی ارزش نقش میانجی دارد؛ همچنین مدیریت ریسک در تأثیرگذاری گرایش به پایداری بر اقدام پیشگیرانه نقش تعدیگر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
گرایش به کارآفرینیاجتماعی؛ مدیریتریسک؛ همآفرینی ارزش؛ بازارگرایی | ||
مراجع | ||
ابراهیمینژاد، مهدی و دهقانی سلطانی، مهدی. (1397). نقش قابلیتهای نوآوری فناورانه در ارتقاء عملکرد نوآوری شرکتهای دانشبنیان (مطالعه شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران). فصلنامه پژوهشهای مدیریت عمومی، 11(41)، 109-83.
بهزادنیا، پویا؛ صنوبر، ناصر؛ و حسینی، سیدصمد. (1398). تأثیر برنامههای تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی: نقش جذابیتهای بازارهای خارجی و قابلیتهای صادراتی. فصلنامه مدیریت کسب و کار بینالمللی، 2(6)، 85-63.
دهقانی سلطانی، مهدی و آذر، عادل. (1399). تأثیر مدیریت کیفیت جامع بر مزیت رقابتی با تبیین نقش میانجی عملکرد نوآوری شرکتهای صادرکننده در صنعت پوشاک. فصلنامه مدیریت کسب و کار بینالمللی، 3(2)، 22-1.
دهقانی سلطانی، مهدی و جنیدی جعفری، مهدی. (1399). تأثیر دلبستگی شغلی بر بهزیستی و کنترل بر کار: نقش میانجی سرمایه روانشناختی. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 29(95)، 185-161.
دهقانی سلطانی، مهدی و رمضانی، سارا. (1400). واکاوری نقش شخصیت سازمانی در بهبود عملکرد ایمنی. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 30(99)، 52-29.
دهقانی سلطانی، مهدی.، شول، عباس و رمضانی، سارا. (1398). تأثیر ارزش زیستمحیطی و تصویر سبز بر تمایل به تبلیغ دهان به دهان با تبیین نقش اعتماد سبز و تمایل به پرداخت در چارچوب مدل SOR. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 11(4)، 804-824.
دهقانی سلطانی، مهدی؛ شیری، اردشیر و مرادی، آیدا. (1399). تأثیر نوآوریهای غیرفنی بر عملکرد بازار با تبیین نقش میانجی عملکرد نوآورانه (مورد مطالعه: شرکتهای صادرکننده صنایع غذایی). فصلنامه مدیریت کسب و کار بینالمللی، 3(4)، 44-23.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ و حجازی، الهه. (1399). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: موسسه انتشارات آگاه.
فاریابی، محمد؛ رحیمی اقدم، صمد؛ ابراهیمی، وحیده؛ و کاظمی، سولماز. (1400). بررسی تأثیر عوامل سازمانی، استراتژیک و محیطی بر عملکرد صادراتی؛ تحلیل نقش میانجی صادرات نوآورانه در میان شرکتهای صادراتی. فصلنامه مدیریت کسب و کار بینالمللی، 4(2)، 86-63.
فیض، داود؛ موتمنی، علیرضا.، کردنائیج، اسداله.، زارعی، عظیم و دهقانی سلطانی، مهدی. (1396). تأثیر عملکرد برند بر رقابتپذیری برند با تبیین نقش فرصتطلبی فناورانه. فصلنامه پژوهشهای مدیریت عمومی، 10(35)، 182-159.
مؤمنی، منصور و فعال قیومی، علی. (1399). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS. تهران، انتشارات مؤلف.
Altinay, L., Sigala, M., & Waligo, V. (2016). Social value creation through tourism enterprise. Tourism Management, 54, 404-417.
Asmelash, A. G., & Kumar, S. (2019). Assessing progress of tourism sustainability: Developing and validating sustainability indicators. Tourism Management, 71, 67-83.
Aquino, R.S., Lück, M., & Schänzel, H. A. (2018). A conceptual framework of tourism social entrepreneurship for sustainable community development. Journal of Hospitality and Tourism Management, 37, 23-32.
Boadi, E.A., He, ZAntwi, C.O., Md Altab, H., Bosompem, J., Hinson, R.E. & Boadi, V.A. (2022). Value co-creation and employee service behaviours: The moderating role of trust in employee - hotel relationship. Journal of Retailing and Consumer Services, 66, 14-26.
Bacq, S., & Eddleston, K. A. (2018). A resource-based view of social entrepreneurship: How stewardship culture benefits scale of social impact. Journal of Business Ethics, 152(3), 589-611.
Bodlaj, M. & Cater, B. (2022). Responsive and proactive market orientation in relation to SMEs’ export venture performance: The mediating role of marketing capabilities. Journal of Business Research, 138, 256-265.
Bu, Y., Parkinson, J. & Thaichon, P. (2022). Influencer marketing: Homophily, customer value co-creation behaviour and purchase intention. Journal of Retailing and Consumer Services, 66, 1-12.
Calza, F., Go, F. M., Parmentola, A., & Trunfio, M. (2018). European rural entrepreneur and tourism‐based diversification: Does national culture matter? International Journal of Tourism Research, 20(5), 671-683.
Chathoth, P.K., Ungson, G.R., Harrington, R.J., & Chan, E. S. (2016). Co-creation and higher order customer engagement in hospitality and tourism services: A critical review. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(2), 222-245.
Chell, E., Spence, L. J., Perrini, F., & Harris, J. D. (2016). Social entrepreneurship and business ethics: Does social equal ethical? Journal of Business Ethics, 133(4), 619-625.
Choi, N., & Majumdar, S. (2014). Social entrepreneurship as an essentially contested concept: Opening a new avenue for systematic future research. Journal of Business Venturing, 29(3), 363-376.
Crick, J.M., Karami, M. & Crick, D. (2022). Is it enough to be market-oriented? How coopetition and industry experience affect the relationship between a market orientation and customer satisfaction performance. Industrial Marketing Management, 100, 62-75.
Daniel, A.D., Costa, R.A., Pita, M., & Costa, C. (2017). Tourism Education: What about entrepreneurial skills? Journal of Hospitality and Tourism Management, 30, 65-72.
De Lange, D., & Dodds, R. (2017). Increasing sustainable tourism through social entrepreneurship. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(7), 1977-2002.
Deshpande, R., & Farley, J. U. (1998). Measuring Market Orientation: A Generalization and Synthesis. Journal of Market-Focused Management, 2(3), 213-232.
DiVito, L., & Bohnsack, R. (2017). Entrepreneurial orientation and its effect on sustainability decision tradeoffs: The case of sustainable fashion firms. Journal of Business Venturing, 32(5), 569-587.
Dwivedi, A., & Weerawardena, J. (2018). Conceptualizing and operationalizing the social entrepreneurship construct. Journal of Business Research, 86, 32-40.
Fadda, N., & Sørensen, J. F. L. (2017). The importance of destination attractiveness and entrepreneurial orientation in explaining firm performance in the Sardinian accommodation sector. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(6), 1684-1702.
Feiz, D., Dehghani Soltani, M., & Farsizadeh, H. (2019). The effect of knowledge sharing on the psychological empowerment in higher education mediated by organizational memory. Studies in Higher Education, 44(1), 1-18.
Garay, L., Font, X., & Corrons, A. (2018). Sustainability-oriented innovation in tourism: An analysis based on the decomposed theory of planned behavior. Journal of Travel Research, 58(4), 622-636.
Gligor, D.M., Golgeci, I., Newman, C. & Bozkurt, S. (2021). Performance implications of the buyer-supplier market orientation fit. Industrial Marketing Management, 93, 161-173.
Giannakis, M., & Papadopoulos, T. (2016). Supply chain sustainability: A risk management approach. International Journal of Production Economics, 171, 455-470.
Grönroos, C. (2012). Conceptualising value co-creation: A journey to the 1970s and back to the future. Journal of Marketing Management, 28(13-14), 1520-1534.
Hahn, T., Kolk, A., & Winn, M. (2010). A new future for business? Rethinking management theory and business strategy. Business and Society, 49(3), 385-401.
Horng, J. S., Hsu, H., & Tsai, C. Y. (2018). An assessment model of corporate social responsibility practice in the tourism industry. Journal of Sustainable Tourism, 26(7), 1085-1104.
Kraus, S., Niemand, T., Halberstadt, J., Shaw, E., & Syrjä, P. (2017). Social entrepreneurship orientation: Development of a measurement scale. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 23(6), 977-997.
Laeis, G. C., & Lemke, S. (2016). Social entrepreneurship in tourism: Applying sustainable livelihoods approaches. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(6), 1076-1093.
Lee, S. M., Olson, D. L., & Trimi, S. (2012). Co-innovation: Convergenomics, collaboration, and co-creation for organizational values. Management Decision, 50(5), 817-831.
Lin, Y. H., & Chen, H. C. (2018). Critical factors for enhancing green service innovation: Linking green relationship quality and green entrepreneurial orientation. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 9(2), 188-203.
Liu, C. H., & Lee, T. (2015). Promoting entrepreneurial orientation through the accumulation of social capital, and knowledge management. International Journal of Hospitality Management, 46, 138-150.
Liu, C.H.S., & Huang, C.E. (2020). Discovering differences in the relationship among social entrepreneurial orientation, extensions to market orientation and value co-creation-The moderating role of social entrepreneurial self-efficacy. Journal of Hospitality and Tourism Management, 42, 97-106.
Li, S., Peng, G., Xing, F., Zhang, J. & Zhang, B. (2021). Value co-creation in industrial AI: The interactive role of B2B supplier, customer and technology provider. Industrial Marketing Management, 98, 105-114.
Mai, E. & Ketron, S. (2022). How retailer ownership of vs. collaboration with sharing economy apps affects anticipated service quality and value co-creation. Journal of Business Research, 140, 684-692.
Matsuno, K., Mentzer, J. T., & Özsomer, A. (2002). The effects of entrepreneurial proclivity and market orientation on business performance. Journal of Marketing, 66(3), 18-32.
Memili, E., Fang, H.C., Koc, B., Yildirim-Öktem, Ö., & Sonmez, S. (2018). Sustainability practices of family firms: The interplay between family ownership and long-term orientation. Journal of Sustainable Tourism, 26(1), 9-28.
Nasution, H. N., Mavondo, F. T., Matanda, M. J., & Ndubisi, N. O. (2011). Entrepreneurship: Its relationship with market orientation and learning orientation and as antecedents to innovation and customer value. Industrial Marketing Management, 40(3), 336-345.
Navarro, S., Andreu, L., & Cervera, A. (2014). Valueco-creation among hotels and disabled customers: An exploratory study. Journal of Business Research, 67(5), 813-818.
Paramita, W., Indarti, N., Virgosita, R., Herani, R. & Sutikno, B. (2022). Let ethics lead your way: The role of moral identity and moral intensity in promoting social entrepreneurial intention. Journal of Business Venturing Insights, 17, 1-12.
Prahalad, C.K. & Ramaswamy, V. (2004). Co‐creating unique value with customers. Strategy & Leadership, 32(3), 4-9.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 407 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 425 |