تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,948 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,283,686 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,042,590 |
طراحی الگوی اثر کشور مبدأ بر قصد خرید مصرفکننده در بازار لوازم خانگی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 19، مهر 1401، صفحه 67-94 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2022.50704.1859 | ||
نویسندگان | ||
حسین نوروزی* 1؛ بهاره اصانلو2؛ مهدیه فیضی3 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت بازگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی | ||
3کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی؛ گرایش بازرگانی بین الملل، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی اثر کشور مبدأ بر قصد خرید مصرفکننده در بازار لوازم خانگی میباشد. این پژوهش با روش کیفی و رویکرد اکتشافی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش موردنظر فعالان و کارشناسان حوزه لوازم خانگی بود که 11 نفر با روش گلوله برفی برای مصاحبه انتخاب شدند. در نهایت با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی 6 بُعد به روش استراوس و کوربین استخراج شد که شامل؛ عوامل علی، پدیده محوری، راهبردها، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر و پیامدها می باشد. بعد از شناسایی مقولهها و روابط بین آنها، الگوی اثر کشور مبدأ بر قصد خرید مصرفکننده طراحی شد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که دو مورد از عوامل علّی تأثیرگذار بر پدیدآمدن اثر کشور مبدأ، بعد شناختی و هنجاری میباشد که هرکدام چندین مفهوم را در برمیگیرند. همچنین از طریق تجزیهوتحلیل دادهها به کشف راهبردها و اقدامات دست یافتیم که به دو مقوله فرعی اقدامات مربوط به تولیدکننده و اقدامات مربوط به دولت و ارگانهای ذیربط تقسیم میشوند. پیامدهایی نیز در ارتباط با بهکارگیری راهبردها کشف شد که به دو طبقه پیامدهای سطح خرد و سطح کلان تقسیم میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ اثر کشور مبدأ"؛ قصد خرید"؛؛ "؛ مصرفکننده"؛؛ "؛ لوازم خانگی" | ||
مراجع | ||
عزیزی شهریار، غلامعلی پور فاطمه، عیوضی نژاد سلمان. " اثر کشور مبدا قطعات، طراحی و زبان نام تجاری بر نگرش و قیمت درک شده با رویکرد آزمایش پیمایشی در صنعت لوازم خوانگی." مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 1400. دوره 4 شماره 1. 21-42.
نظری, محسن, شادی مرآتی, و هانیه فتحی. “بررسی اثر کشور مبدا بر تمایل به پرداخت؛ تبیین نقش حس ملی گرایی و ریسک ادراک شده.” نشریه مدیریت کسب و کارهای بین المللی, 1399.
درزیان عزیزی عبدالهادی، زیلایی مرضیه, و هاشمی سیدمسلم. “تصویر کشور مبدأ و قصد خرید مصرفکننده: از شناخت تا احساس (مورد مطالعه: صنعت گوشی تلفن همراه).” کنفرانس بینالمللی اقیانوس مدیریت, 1395.
خواستار، حمزه. (1388). ارائه روشی برای محاسبه پایایی مرحله کدگذاری در مصاحبههای پژوهشی. روششناسی علومانسانی (حوزه و دانشگاه). دوره 15، شماره 58. 161-174.
زیباکلام، صادق و مظفر پور، مختار (1398) موانع تاریخی، اجتماعی و فرهنگی شکلگیری اعتماد تعمیمیافته در جامعه ایران در تاریخ معاصر. پژوهشنامه تمدن ایرانی. دوره: 1، شماره: 3. 91-119.
نوروزی، حسین؛ موحدیفر، عرفان (1396) روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی، تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
ASTUTI & ASIH. (2021). Country of Origin, Religiosity and Halal Awareness: A Case Study of Purchase Intention of Korean Food. The Journal of Asian Finance, Economics and Business. 8 (4), 413-421.
Bae, & Lee. (1999). Effects of partitioned country of origin information on buyer assessment of bi-national products. Advances in Consumer Research, 26 (3), 344-351, 344.
Bautista, Reynaldo , Takanori Osaki, and Luz Suplico Jeong. "Japanese and Filipino College Students as Consumers: Does Country of Origin Affect Their Purchase Intent?" Business & Economic Review, 2020
Bilkey, W. J., & Nes, E. (1982). Country of origin effects on product evaluations. Journal of International Business Studies. 13, 89–100
Brijs. (2006). Unravelling country-of-origin — semiotics as a theoretical basis for a meaning centred approach towards country-of-origin effects. Nijmegen, the Netherlands: Radboud Universiteit Nijmegen.
Brijs, K., Bloemer, J., & Kasper, H. (2011). Country-image discourse model: Unraveling meaning, structure, and function of country images. Journal of Business Research. 64(12), 1259-1269
Chen (2004). Testing the role of country of origin in consumer adoptions new products. International Advances in Economic Research.
Chowdhury, & ahmed. (2009). An examination of effects of partitioned country of origin on consumer product quality perceptions. International Journal of Consumer Studies, 33(4), 496-502.
Costa, Carneiro, & Goldszmidt. (2016). A contingent approach to country-of-origin effects on foreign products evaluation: Interaction of facets of country image with product classes. International Business Review. 25(5), 1066-1075
Cyr, Dianne, Milena Head, Eric Lim, and Agnis Stibe. "Using the Elaboration Likelihood Model to Examine Online Persuasion through Website Design." Information & Management, 2018.
Dursun, Inci, Ebru Tumer Kabadayi, and Kutalmış Emre Ceylan. "Russian Consumers’ Responses to Turkish Products: Exploring the Roles of Country Image, Consumer Ethnocentrism, and Animosity." Business and Economics Research Journal, 2019.
Fetscherin, M., & Toncar, M. (2010). The effects of the country of brand and country of manufacturing of automobiles – An experimental study of consumers’ brand personality perceptions. International Marketing Review. Vol. 27 No. 2, pp. 164-178.
Fischer, & Zeugner-Roth. (2016). Disentangling country-of-origin effects: the interplay of product ethnicity, national identity, and consumer ethnocentrism. Marketing Letters. 28, 189–204
Frewer, L., Risvik, E., & Schifferstein, H. (2013). Food, people and society: a European perspective of consumers' food choices. Springer Science & Business media.
Genç, & Bayraktaroğlu. (2017). Exploring the Country of Origin Effect: A Qualitative Analysis of Turkish Consumption Practices. Qualitative Consumer Research. Vol. 14, Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 25-50
Hamzaoui, & Merunka. (2006). The impact of country of design and country of manufacture on consumer perceptions of bi-national products’ quality: an empirical model based on the concept of fit. Journal of Consumer Marketing, 23(3), 145-155, 147.
Insch, & McBride. (1998). Decomposing the country-of-origin construct: an empirical test of country of design, country of parts and country of assembly. Journal of International Consumer Marketing, 10(4), 69-91., 73.
Insch, & McBride. (2004). The Impact of Country-of-Origin Cues on Consumer Perceptions of Product Quality: A Binational Test of the Decomposed Country-of-Origin Construct. Journal of Business Research. 57(3), 256-265
Karouia, Sedki, and Romdhane Khemakhem. "Consumer ethnocentrism in developing countries." European Research on Management and Business Economics, 2019.
Keller. (2003). Building, measuring and managing brand equity. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
Leila, & Merunka. (2006). The impact of country of design and country of manufacture on consumer perceptions of bi national products quality: An empirical model based on the concept of fit. Journal of Consumer Marketing. Vol. 23 No. 3, pp. 145-155.
Luo, M. M. (2011). Country-of-Origin (COO) Effect on Chinese Consumers’ Evaluation of New Zealand Milk Powder. A thesis submitted to Auckland University of Technology.
Obermiller, C., & Spangenberg, E. (1989). Exploring the effects of country-of-origin labels: An information processing framework. Advances in Consumer Research.
Papadopolous, N. G., & Heslop, L. A. (2002). Country Equity and Country Branding: Problems and Prospects. Journal of Brand Management. 9, 294–314
Pegan, vianelli, & de luka. (2020). International Marketing Strategy: The Country of Origin Effect on Decision-Making in Practice. Springer Nature Switzerland AG.
Pharr. (2005). Synthesizing Country-of-Origin Research from the Last Decade: Is the Concept Still Salient in an Era of Global Brands? Journal of Marketing Theory and Practice. 13(4), 34-45
Phau, & chao. (2008). Country-of-origin: State of the art review for international marketing strategy and practice. International Marketing Review, 25(4), 349–353.
Ramsaran, R. (2015). The Country-of-Origin Effect on Perceptions of Imported and Domestic Products in a Developing Country. International Journal of Business and Social Science. 6(9), 14-24
Roth, & Diamantopulos. (2009). Advertising the country image construct. Journal of Business Research, 62 (7), 726-740.
Roth, S. M., & Romeo, B. J. (1992). Matching product category and country image perceptions: A framework for managing country-of-origin effects. Journal of International Business Studies. 23, 477–497.
Septianto, Chiew, M., & Thai. (2019). The congruence effect between product emotional appeal and country-based emotion: The moderating role of country-of-origin. Journal of Retailing and Consumer Services, 52.
Shimp, T. A., & Sharma, S. (1987). Consumer ethnocentrism: Construction and validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research. 24(3), 247–257
Smith, N. (1990). Morality and the market. London: Routledge.
Solomon, Bamossy, Askegaard, & Hogg. (2006). Consumer behaviour — a European perspective. Harlow: Prentice Hall.
Verlegh. (2001). Country-of-origin effects on consumer product evaluations. Unpublished Phd Dissertation, Wageningen, the Netherlands.
Verlegh, P., & Steenkamp, J.-B. E. (1999). A Review and Meta-Analysis of Country -ofOrigin Research. Journal of Economic Psychology. 20(5), 521-546.
Yang, R., Ramsaram, R., & Wibowo, S. (2016). A conceptual model for country-of-origin effects. Asia Pacific Journal of Advanced Business and Social Studies.
Yang, R., Ramsaran, R., & Wibowo, S. (2017). An Investigation into the Perceptions of Chinese Consumers towards the Country-of-Origin of Dairy Products. International Journal of Consumer Studies. 42(2), 205-216.
Zbib, I., Ghaddar, R., Samarji, A., & Wahbi, M. (2020). Examining Country of Origin Effect among Lebanese Consumers: A Study in the Cosmetics Industry. Journal of International Consumer Marketing. 33(2),
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 296 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 388 |