تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,030 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,528,995 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,234,715 |
بررسی نقش رویکردهای سیاسی بینالمللی بر انگیزه ورود به اتحادهای راهبردی فناورانه بینالمللی (مورد مطالعه: صنعت نفت) | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 19، مهر 1401، صفحه 1-11 اصل مقاله (632.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2022.51849.1897 | ||
نویسندگان | ||
زهره خسروی لقب* 1؛ عبدالمجید مصلح2؛ حبیباله سالارزهی3 | ||
1استادیار، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، موسسه آموزش عالی خرد، بوشهر ،ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||
3دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان | ||
چکیده | ||
رویکردهای سیاسی بینالمللی همواره یکی از مقولههای مهم و قابل توجه در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته میباشد. صنعت نفت از صنایع مهم در کشور ما میباشد که نقش رویکردهای سیاسی بینالمللی در آن دارای اهمیت بسیار بوده است و در برنامههای مربوط به استخراج و تولید نفت و نیز صادرات آن به کشورهای مختلف جهان تأثیر زیادی دارد؛ بنابراین در این پژوهش تلاش شده است تا نقش رویکردهای سیاسی بینالمللی را به عنوان انگیزهای برای ورود به اتحاد استراتژیک فناورانه مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش، پس از مطالعهی ادبیات مربوط و با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی اولیهی موضوع مورد نظر پرداخته شده است؛ پس از آن با استفاده از رویکرد کیفی و مصاحبه با خبرگان، به استخراج مفاهیم و مقولههای اثرگذار بر رویکردهای سیاسی بینالمللی به عنوان انگیزهی ورود به اتحادها پرداخته شده است. یکی از مقولههای مهم در این رابطه، ساختارهای نهادهای سیاسی میباشد که از مفاهیم ثبات و نظم سیاسی و تنوع و انفکاک ساختاری منجر شده است. مقولهی دیگر شناسایی شده، قوانین و مقررات میباشد که از مفاهیم کاهش موانع قانونی، حاکمیت قانون و ریسک سیاسی به دست آمده است. سومین مقولهی شناسایی شده، وجود فضای سیاسی بینالمللی مناسب است که دربرگیرندهی مفاهیم تطابق با سیاستها، امنیت و ثبات منطقهای، همکاریهای بینالمللی و عضویت در سازمانهای سیاسی، اقتصادی بینالمللی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اتحاد راهبردی فناورانه؛ رویکردهای سیاسی بینالمللی؛ صنعت نفت | ||
مراجع | ||
ایمان, م., & نوشادی, م. (1390). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش, 3(2), 15-44.
تبریزی, م. (1393). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. فصلنامه علوم اجتماعی, 21(64), 105-138.
Arslan, O., Archetti, C., Jabali, O., Laporte, G., & Speranza, M. G. (2020). Minimum cost network design in strategic alliances. Omega, 96. doi:https://doi.org/10.1016/j.omega.2019.06.005
Babu, M. M., Dey, B. L., Rahman, M., Roy, S. K., Syed Alwi, S. F., & Kamal, M. M. (2020). Value co-creation through social innovation: A study of sustainable strategic alliance in telecommunication and financial services sectors in Bangladesh. Industrial Marketing Management, 89, 13-27. doi:https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.06.003
Chang, S.-C., Chen, S.-S., & Lai, J.-H. (2008). The effect of alliance experience and intellectual capital on the value creation of international strategic alliance. Omega, 36, 298 – 316.
Gebrekidan, D. A., & Awuah, G. B. (2002). Interorganizational cooperation: a new view of strategic alliances The case of Swedish firms in the international market. Industrial Marketing Management, 31, 679– 693.
Grandizio, M. (2017). International Joint Ventures and Strategic Alliances in the Oil and Gas Industry.
Hoffmann, W. H., & Schlosser, R. (2001). Success Factors of Strategic Alliances in Small and Medium-sized Enterprises—An Empirical Survey. Long Range Planning, 34, 357-381.
Karev, A. (2015). Joint ventures. Hong Kong.
Karev, A. (2015). Joint ventures for oil and gas megaprojects. UK: EY.
Ko, W. L., Kim, S. Y., Lee, J.-H., & Song, T. H. (2020). The effects of strategic alliance emphasis and marketing efficiency on firm value under different technological environments. Journal of Business Research, 120, 453-461.
Lai, J.-H., Chang, S.-C., & Chen, S.-S. (2010). Is experience valuable in international strategic alliances? Journal of International Management, 16, 247–261.
Li, L., Qian, G., & Qian, Z. (2013). Do partners in international strategic alliances share resources, costs, and risks? Journal of Business Research, 66, 489–498.
Mazloomi Khamseh, H., Jolly, D., & Morel, L. (2017). The effect of learning approaches on the utilization of external knowledge in strategic alliances. Industrial Marketing Management, 63, 92-104. doi:https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2016.12.004
Mehta, R., Larsen, T., Rosenbloom, B., & Ganitsky, J. (2006). The impact of cultural differences in U.S. business-to-business export marketing channel strategic alliances. Industrial Marketing Management, 35, 156 – 165.
Mirani, C. (2009). ALLIANCES AS COMPETITIVE STRATEGY IN THE OIL&GAS INDUSTRY.
Nielsen, B. B. (2007). Determining international strategic alliance performance: A multidimensional approach. International Business Review, 16, 337–361.
oilandgasonline. (1999, January 22). Retrieved from IOC and ONGC to Form Strategic Alliance: https://www.oilandgasonline.com/doc/ioc-and-ongc-to-form-strategic-alliance-0001
Peng, X., Jia, Y., Chan, K. C., & Wang, X. (2021). Let us work together: The impact of customer strategic alliances on IPO underpricing and post-IPO performance. Journal of Corporate Finance, 67. doi:https://doi.org/10.1016/j.jcorpfin.2021.101899
Subramanian, A. M., Bo, W., & Kah-Hin, C. (2018). The role of knowledge base homogeneity in learning from strategic alliances. Research Policy, 47(1), 158-168. doi:https://doi.org/10.1016/j.respol.2017.10.005
Supphellen, M., Haugland, S. A., & Korneliussen, T. (2002). SMBs in search of international strategic alliances Perceived importance of personal information sources. Journal of Business Research, 55, 785– 795.
Wang, C.-N., Nguyen, X.-T., Le, T.-D., & Hsueh, M.-H. (2018). A partner selection approach for strategic alliance in the global aerospace and defense industry. Journal of Air Transport Managemen, 69, 190-204. doi:https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2018.03.003
worldfinance. (2013, January 9). Retrieved from New oil and gas alliance set to reshape energy industry: https://www.worldfinance.com/markets/energy/new-oil-and-gas-alliance-set-to-reshape-energy-industry
Ybarra, C. E., & Turk, T. A. (2009). The evolution of trust in information technology alliances. Journal of High Technology Management Research, 20, 62–74.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 290 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 402 |