تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,735 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,835,748 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,672,251 |
فلسفه تعلیم و تربیت برای آینده از دیدگاه توماس دو کُنَنک | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 10، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 166-185 اصل مقاله (897.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52938.3340 | ||
نویسندگان | ||
وحید نژادمحمد* 1؛ گلچهره مرادی باستانی2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
توماس دو کُنَنک، فیلسوف کانادایی معاصر است که تاکنون کتاب و رسالات بسیاری چاپ کرده و تحقیقات زیادی در زمینه فلسفه و آموزش انجام داده است. آنچه برای توماس دو کُنَنک اهمیت دارد حفظ کرامت انسانی در هر زمینه و جایگاهی است. به عقیده او آنچه اهمیت دارد، بیش از هرچیز حفظ ارزش انسان در هر حیطهای از پزشکی و اقتصاد و سیاست تا تعلیم و تربیت است. فیلسوفان و ادیبان دیگری مانند ارسطو، افلاطون، هگل، دو سنت اگزوپری و شکسپیر از راهنمایان دو کننک در شکلگیری و انتشار عقاید فلسفی او هستند. او همچنین به تحقیق در درک فلسفه آموزش و تعلیم و تربیت بهخصوص درباره کودکان و نوجوانان میپردازد. آنچه این فیلسوف به ما نشان میدهد این است که فلسفه آموزش تنها مربوط به حال حاضر و قرن بیست و یکم نیست بلکه از زمانهای بسیار دور و از دوران یونان باستان تفکر و تفحص در این امر وجود داشته و ضروری بوده است؛ اما نباید از یاد برد که این امر همواره در تغییر بوده و محیط پیرامون آن بارها و بارها به چالش کشیده است. موارد متعدد و متفاوتی در فلسفه آموزش دخیل هستند. از جسم و بیولوژی انسان گرفته تا روح و عواطف وی. همچنین ابزارهای گوناگونی به جهت تعلیم هرچه بهتر علم وجود دارند مانند موسیقی و هنر و ادبیات. در این تحقیق سعی بر این است تا با شناخت عقاید این فیلسوف معاصر در باب فلسفه آموزش، به این امر پی ببریم که چگونه میتوان آموزشی عمیقتر، تعلیم و تربیتی پایدارتر و مفیدتر برای نسل بشر ارائه کرد. آنچه در این مقاله مطرح میشود نما و آیینهای از اندیشههای فیلسوف کانادایی، توماس دو کُنَنک، در باب فلسفه و نظام تعلیم و تربیت میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه؛ آموزش؛ تعلیم و تربیت؛ کرامت انسانی؛ توماس دو کُنَنک | ||
مراجع | ||
Arendt, Hannah. (1981). La vie de l’esprit, Paris: PUF. Aristote. (2014). Éthique à Nicomaque, Paris: Les échos. Csepregi, Gabor. (2003). Sagesse du corps, Laval: Faculté de philosophie, Université Laval. Delumeau, Jean. (1991). le collectif Le Savant et la foi, Paris: Flammarion. De Koninck, Thomas. (2010). Philosophie de l’éducation pour l’avenir, Laval: l’université du Laval. De Romilly, Jacqueline. (1998). Le Trésor des savoirs oubliés, Paris: Éditions de Fallois. De Saint-Exupéry, Antoine. (1954). Citadelle, Paris: Gallimard. Gadamer, Hans-Georg. (1990). La perte de la formation sensible comme cause de la perte des critères de valeur, Montréal: Fides. Homer. (2012). The Iliad, Cambridge: Cambridge University Press; Bilingual edition. Hugo, Victor. (1976). Les Misérables, première partie, Fantine, livre cinquième – III, Paris: Gallimard. Janicaud, Dominique. (1992). La double méprise. Les lettres dans la civilization scientifico-technique dans, Paris: Esprit. Kant, Emmanuel. (1985). Idée d’une histoire universelle au point de vue cosmopolitique, Paris: Gallimard. Lewontin, R. C. (1991). The Doctrine of DNA. Biology as Ideology, London: Penguin Book. Locke, John. (1992). Quelques pensées sur l’éducation, Paris: Vrin. Murdoch, Iris. (1970). The Sovereignty of Good, London: Routledge & Kegan Paul. Newman, John Henry. (2014). The Idea of a University, Oxford: Assumption Press. Nietzsche, Friedrich. (1887). Nachgelassene Fragmente, Berlin: Walter de Gruyter & Co. Sartre, Jean-Paul. (1943) L'être et le néant, Paris: Gallimard. Steiner, George, (1991). Les arts du sens, Paris: Gallimard. Testart, Jacques; avec Jean Reich. (1997). Pour une éthique planétaire, Paris: Mille et une nuits. Valadier, Paul. (1990). Inévitable morale, Paris: Seuil. Valéry, Paul. (1974). Cahiers II (éd. Judith Robinson), Paris: Gallimard. Weil, Simone. (1963). Attente de Dieu, Paris: Le Livre de poche. Whitehead, A. N. (1957). The Aims of Education, New York: The Free Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,376 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 319 |