تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,300 |
تعداد مقالات | 15,998 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,429,342 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,173,796 |
تبیین پدیدارشناختی ادراک معلّمان سرآمد از ابعاد و مؤلفههای فلسفه معلّمی خود | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 20، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 331-349 اصل مقاله (1016.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52642.3316 | ||
نویسندگان | ||
سیده نسرین حسینی* 1؛ سید حسام حسینی2؛ مهدی سبحانینژاد3؛ فاتح محمدی نیک4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
4دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه حوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف تبیین ابعاد و مؤلفههای مبین فلسفه معلّمی، از تجارب زیسته معلّمان سرآمد صورت گرفت. روش پژوهش: نوع پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد، کیفی میباشد و برای دستیابی به هدف تحقیق از روش پدیدارشناسی بهره گرفته شد. جامعه پژوهش شامل کلیه معلّمان شهرستان سقز در سال تحصیلی 99-400 بودند که از میان معلّمان سرآمد به صورت هدفمند تعداد 14 معلّم، شامل 6 معلّم مرد و 8 معلّم زن انتخاب گردید. داده های پژوهش از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته به دست آمد و مصاحبه ها تا زمان دستیابی به اشباع نظری ادامه داشت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش هفت مرحلهای کلایزی انجام و با استفاده از کدگذاری موضوعی کدهای محوری از کدهای باز و کدهای انتخابی از کدهای محوری استنباط و طبقهبندی گردید. یافتهها: بر اساس یافته های پژوهش از مجموع 190 مفهوم استخراج شده از مصاحبه ها 81 مفهوم در خصوص فلسفه معلّمی در قالب 12 مؤلفه یا کد محوری (تحولآفرین، همدل، کاشف ذهن و توانایی دانشآموز، کلنگر و ژرفاندیش، مشوّق عمق نگری و مروج پرسشگری، روح انتقادی، سعه صدر، عامل و مروج ارزش های انسانی، الگوی اخلاقی عامل، ادراک فضای فیزیکی، سازنده فضای یادگیری اثربخش، ادراک جهان دانشآموز) و 9 بعد یا کد انتخابی (الگوی نوآوری، عواطف انسانی سرشار، کاشف قابلیت دانش آموز، نمونه عینی جامع نگری، عالم و عامل انتقادی، صبور، اخلاقی ارزشمدار، عالم به زمان و مکان، در جهان بوده متعامل با دانش آموز) دستهبندی شدند. نتیجهگیری: کنار هم گذاشتن این ابعاد و مؤلّفه ها توصیف جامعی از ادراک معلّمان پیرامون پدیده مورد بررسی را به دست میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه معلّمی؛ پدیدار شناسی؛ تجربه زیسته؛ معلّمان سرآمد؛ دانشآموز | ||
مراجع | ||
ایروانی، شهین؛ شرفی، محمدرضا؛ یاری دهنوی، مراد. (1387). چرا معلّمان به آموختن فلسفه تعلیم و تربیت نیاز دارند؟، فصلنامه تعلیم و تربیت، 93: 33-67. عفاف، نویده؛ پرداختچی، محمدحسن. (1390). رابطه فلسفه تربیتی معلّمان با سبک تدریس آنان، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه امام حسین (ع)، 2: 21-36. قائدی، یحیی. (1388). بررسی فلسفه معلّمی و اشارات آن برای برنامه درسی فلسفه تربیت معلّم، نشریه مطالعات برنامه درسی، 4(13-14): 63-81. Bain, K. (2004). What the best college teachers do. Cambridge, MA: Harvard University Press. Bruinsma, M., & Jansen, E. P. (2010). Is the Motivation to Become a Teacher Related to Pre-Service Teachers Intentions to Remain in the Profession? European Journal of Teacher Education, 33: 185-200. http://dx.doi.org/10.1080/02619760903512927 Caukin Nancy, G.; Brinthaupt Thomas. M. (2017). Using a Teaching Philosophy Statement as a Professional Development Tool for Teacher Candidates, International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 11(2) Art. 18: 26-37. https://doi.org/10.20429/ijsotl.2017.110218 Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. Thousand oaks, ca; Sage Publications. Efaf, Navideh; Pardakhtchi, MohammadHassan. (2010). The relationship between teachers' educational philosophy and their teaching style, Quarterly Research in Islamic Education and Training Issues, Imam Hossein University (AS), 2: 21-36. (in Persian) https://www.magiran.com/paper/2159416 Elias, J. L.; Merriam, S. B. (1995). Philosophical foundations of adult education (2nd ed.). Malabar, FL: Krieger Publishing Company. Giroux, H. (2008). Beyond the Bio politics of Disposability: Rethinking Neoliberalism in the New Gilded Age, Social Identities, 14(5): 587 -620. https://doi.org/10.1080/13504630802343432 Irvani, Shahin; Sharafi, Mohammad Reza; Yari Dehnavi, Morad. (2007). Why do teachers need to learn the philosophy of education and training? Education and Training Quarterly, 93: 33-67. (in Persian) https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/345673 Kauchak, D.; Eggen, P. (2011). Introduction to teaching: Becoming a professional (4th ed.). Boston: Pearson Education, Inc. Macdaw, Jennifer; et al. (2004). A Reflection on Reflection: Preserves Teacher Perspectives on Philosophy and Practice in Education National Forum of Teacher, Education Journal- Electronic. 14(3): 15-30. McCarthy, J. P, & Anderson, L. (2000). Active learning techniques versus traditional. teaching styles: Two experiments from history and political science. Innovative Higher Education, (24) 4, 279-294, (AN 14990493). https://link.springer.com/article/10.1023/B:IHIE.0000047415.48495.05 Merleau-Ponty, M. (2002). Phenomenology of Perception. Philosophical Quarterly, 182: 191–203. https://voidnetwork.gr/wp-content/uploads/2016/09/Phenomenology-of-Perception-by-Maurice-Merleau-Ponty.pdf Moustakas, C, E. (1994). Phenomenology research methods. Thousand Oaks, Ca; Sage Publications. Ozmon, H., & Carver. S. (2007). Philosophical foundations of education (8th ed.) Upper Saddle River, NJ: Pearson. Petress, K. (2003). An educational philosophy guides the pedagogical process. College Student Journal (37)1: 128-134. https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA99816490&sid=googleScholar&v=2.1 &it=r&linkaccess=abs&issn=01463934&p=AONE&sw=w&userGroupName=anon%7Ef33d6dc6 Qaedi, Yahya (2008). Examining teacher's philosophy and its implications for teacher education philosophy curriculum, Curriculum Studies Journal, 4(13-14): 63-81. (in Persian) https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/922319 Van Manen, M. (1990). Researching lived experience: human science for an action sensitive pedagogy. London, Ontario, Canada; The University of Western Ontario. Youngs, B. (1979). Educational philosophy: Why and for Whom? Education, 99(4): 355. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,378 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 326 |