تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,744 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,862,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,687,889 |
فلسفه برای کودکان و توسعه حرفه ای معلمان (مطالعه کیفی) | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 7، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 113-128 اصل مقاله (1.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52657.3321 | ||
نویسندگان | ||
حسن احمدی* ؛ علی اقبالی | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: بررسی ادبیات پژوهش نشان داد که مطالعات بسیار اندکی با تمرکز بر توسعه معلم در رویکرد آموزش فلسفه برای کودکان گزارش شده است. بنابراین با توجه به شکاف تحقیقاتی موجود در داخل کشور، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش فلسفه برای کودکان در توسعه حرفه ای معلمان می باشد.. روش پژوهش: رویکرد این پژوهش استقرایی و از روش کیفی برای انجام آن استفاده شده اسـت. نـوع پـژوهش میدانی و از روش مطالعه موردی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، اعضای هیات علمی و معلمانی بودند که در این حوزه سابقه پژوهش و تدریس داشتند. در پژوهش حاضر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 12 نفر از اعضاء تحت مصاحبه قرار گرفتند. سپس دادههای حاصل از آنها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج حاصل از یافته های پژوهشی نشان داد که آموزش فلسفه برای کودکان در خودشناسی، احترام به نظر دیگران، تأمل در تدریس خود، شناخت ظرفیت دانش آموزان، دانش آموز محوری، انتقال راهبردهای تدریس آموخته شده در آموزش فلسفه برای کودکان به سایر دروس، توسعه تفکر، توسعه تسهیل گری، توسعه تحقیق مشارکتی، بهبود مهارت ارتباطی، توسعه فرهنگ، توسعه آموزش گفتگو، توسعه کار تیمی و به طور کلی در ارتقای پیشرفت حرفه ای معلمان نقش تاثیرگذاری دارد. نتیجهگیری: با توجه به مشارکتهای فردی و اجتماعی روش آموزش فلسفه برای کودکان، واضح است که اجرای این رویکرد در تمامی مقاطع تحصیلی از دوره پیش دبستانی تا دانشگاه مفید خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرروش؛ آموزش فلسفه برای کودکان؛ توسعه حرفهای؛ معلمان؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
برهمن، مریم؛ خدابخشی صادقآبادی، فاطمه. (1396). آموزش فلسفه برای کودکان، فصلنامه پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 2(9): 104-90. امیری، جعفر. (1400). رابطه توسعه حرفهای معلمان با عملکرد تحصیلی با تاکید بر نقش میانجی پیوند با مدرسه دانش آموزان پسر متوسطه دوم، فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش، 3(1): 166-139. Akkocaoglu, N.; Celepoglu, A. (2014). Views of primary school teachers on philosophy books prepared for children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116: 2498-2503. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.600 Amiri, J. (2021). The Relationship between Teachers' Professional Development and Academic Performance with Emphasis on the Mediating Role of Secondary School Boys' Bonding. Management and Educational Perspective, 3(1): 139-166. (in Persian) https://doi.org/10.22034/jmep.2021.275602.1053 Aydın, A.; Selvitopu, A.; Kaya, M. (2018). Resources Invested in Education and PISA 2015 Results: A Comparative Study. Elementary Education Online, 17(3): 1283-1301. https://dx.doi.org/10.17051/ilkonline.2018.466346 Bostancioglu, A. (2018). Online Communities of Practice in the Service of Teachers' Technology Professional Development: The Case of Webheads in Action. Turkish online journal of educational technology-TOJET, 17(2): 97-110. https://doi.org/http://www.tojet.net/articles/v17i2/17210.pdf Boyraz, C.; Turkcan, B. (2021). Development of a Primary School Teacher on Philosophy with Children: An Action Research. International Electronic Journal of Elementary Education, 13(4): 491-510 DOI: 10.26822/iejee.2021.207 Brahman, M.; Khodabakhshi Saedeghabadi, F. (2018). Teaching philosophy for children. The Journal of New Advances in Behavioral Sciences, 2(9): 90-104. (in Persian) http://ijndibs.com/article-1-83-fa.html Cayır, N. A. (2019). Philosophy for children in teacher education: Effects, difficulties, and recommendations. International Electronic Journal of Elementary Education, 11(2):173-180. DOI:10.26822/iejee.2019248591 Dalgar, G. (2017). Examining the effect of visual art education programme on the critical thinking skills of preschool children [Unpublished doctoral dissertation]. Gazi University, Graduate School of Social Sciences, Ankara, Turkey. https://doi.org/10.2307/1320854 Demissie, F. (2016). The praxis of P4C in teacher education. In Philosophy for Children. Routledge. 115-121 https://doi.org/10.4324/9781315640310 Direk, N. (2013). philosophy for children. Pan Publishing. Ferguson, L. E. I. L. A.; Braten, I. (2018). Student teachers’ beliefs about learning, teaching, and teaching knowledge. Teacher Education Practice, 31(3): 348. DOI: 10.1348/000709901158398 Giraldo, F. (2021). A reflection on initiatives for teachers’ professional development through language assessment literacy. Profile Issues in TeachersProfessional Development, 23(1): 197-213. DOI: 10.15446/profile.v23n1.83094 Green, L.; Condy, J.; Chigona, A. (2012). Developing the language of thinking within a classroom community of inquiry: pre-service teachers’ experiences. South African Journal of Education, 32(3): 319-330. DOI: 10.15700/saje.v32n3a583 Haynes, J. (2020). Teachers Perspectives on philosophy for Children in east london schools, Project: Philosophy with Children. http://ijndibs.com/article-1-83-fa.html Isiklar, S.; Ozturk, Y. A. (2022). The effect of philosophy for children (P4C) curriculum on critical thinking through philosophical inquiry and problem-solving skills. International Journal of Contemporary Educational Research, 9(1): 130-142. https://doi.org/10.33200/ijcer.942575. Kathard, H.; Pillay, D.; Pillay, M. (2015). A study of teacher–learner interactions: A continuum between monologic and dialogic interactions. Language, speech, and hearing services in schools, 46(3): 222-241. DOI: 10.1044/2015_LSHSS-14-0022 Kilinc, A.; Demiral, U.; Kartal, T. (2017). Resistance to dialogic discourse in SSI teaching: The effects of an argumentation‐based workshop, teaching practicum, and induction on a preservice science teacher. Journal of Research in Science Teaching, 54(6): 764-789. https://doi.org/10.1002/tea.21385 Kizel, A. (2021). Against the Excluded Voices: The Challenges of Philosophy for Children in a Multi-Narratival Educational System. IchundWeltverknüpfen, 173. Lam, C. M. (2021). The impact of Philosophy for Children on teachers’ professional development. Teachers and Teaching, 27(7): 642-655. https://doi.org/10.1080/13540602.2021.1986693 Lee, C. B. (2010). Generating synergy between conceptual change and knowledge building. Human Development, 53(3): 134-152. DOI: 10.1159/000315170 Li, L. (2011). Obstacles and opportunities for developing thinking through interaction in language classrooms. Thinking Skills and Creativity, 6(3): 146–158. DOI: 10.1016/j.tsc.2011.05.001 Mutlu, E. (2010). Investigating the thinking levels of children in early childhood period (60-72 months) and attitudes of preschool teachers related to thinking education. [Unpublished master dissertation]. Canakkale Onsekiz Mart University, Graduate School of Social Sciences, Canakkale, Turkey. https://doi.org/10.33200/ijcer.942575 Prescott, G. (2016). Challenging assumptions and making progress. in Philosophy for Children. Routledge. 122-130. DOI: 10.4324/9781315640310-13 Roberts, A. F. (2006). The effects of a teacher development programme based on Philosophy for Children (Doctoral dissertation, University of the Western Cape). http://etd.uwc.ac.za/bitstream/handle/11394/2078/Roberts_MPSYCH_2006.pdf?sequence=1 Sancar, R.; Atal, D.; Deryakulu, D. (2021). A new framework for teachers’ professional development. Teaching and Teacher Education, 101(2): 103305. DOI: 10.1016/j.tate.2021.103305 Scholl, R.; Nichols, K.; Burgh, G. (2016). Connecting learning to the world beyond the classroom through collaborative philosophical inquiry. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 44(5):436-454. https://doi.org/10.1080/1359866X.2015.1095279 Scott, C. L. (2015). The Futures of Learning 3: What Kind of Pedagogies for the 21st Century. Education Research and Foresight Working Papers, Unesdoc Digital Library. 8(8): 1-14. https://www.schooleducationgateway.eu/en/pub/resources/publications/education_research_and_foresig.htm Sutcliffe, R.; Lewis, L., (2017). Teaching Philosophy and Philosophical Teaching. Routledge International Handbook of Philosophy for Children. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781315726625-39/teaching-philosophy-philosophical-teaching-lizzy-lewis-roger-sutcliffe Tas, I. (2017). The effects of philosophy for children on theory of mind and creativity of 48–72-month-old children. Unpublished Doctoral Dissertation. Çukurova University, Adana, Turkey. http://ijcer.net/en/download/article-file/1787146 Tmone-Turkish Ministry of National Education. (2013). The curriculum of preschool education. Ankara, Turkey. Topping, K. J.; Trickey, S. (2007). Impact of philosophical enquiry on school students’ interactive behaviour. Thinking Skills and Creativity, 2(2): 73-84. DOI: 10.1016/j.tsc.2007.03.001 Tsiotakis, P.; Jimoyiannis, A. (2016). Critical factors towards analysing teachers' presence in on-line learning communities. The Internet and Higher Education, 28(4): 45-58. DOI: 10.1016/j.iheduc.2015.09.002 Wu, C. (2021). Training teachers in China to use the philosophy for children approach and its impact on critical thinking skills: A pilot study. Education Sciences, 11(5): 206. DOI: 10.3390/educsci11050206 Xie, X. (2010). Why are students quiet? Looking at the Chinese context and beyond. ELT journal, 64(1): 10-20. https://doi.org/10.1093/elt/ccp060 Zhang, N.; Liu, Q.; Zhu, J.; Wang, Q.; Xie, K. (2020). Analysis of temporal characteristics of collaborative knowledge construction in teacher workshops. Technology, Knowledge and Learning, 25(2): 323-336. https://doi.org/10.1007/s10758-019-09422-9 Zhang, S.; Liu, Q.; Wang, Q. (2017). A study of peer coaching in teachers’ online professional learning communities. Universal Access in the Information Society, 16(2): 337-347. https://doi.org/10.1007 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,562 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 507 |