تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,940 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,481 |
پاسخی نوتومیستی به مسئله رنج حیوانی: مرور و ارزیابی دیدگاه کایل کلتز | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 17، شماره 43، مرداد 1402، صفحه 510-531 اصل مقاله (639.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.49664.3098 | ||
نویسندگان | ||
مریم صوفی* 1؛ محمد محمدرضایی2؛ مجید دهقان3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران | ||
2استاد گروه فلسفه، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران | ||
3استادیار گروه فقه و حقوق، پژهشکده زن و خانواده، ایران | ||
چکیده | ||
رنج حیوانی و مسئله شر به تازگی به عنوان چالشی برای خداباوری، بسیار موردتوجه قرار گرفته است. کلتز با نگرشی نوتومیستی در صدد پاسخگویی به این مسئله است. این مقاله بررسی و ارزیابی دفاعیه کلتز را به عهده دارد. کلتز همچون آکویناس، احساسات ناخوشایند چون درد، غم، ترس و ناامیدی را شر تلقی نمیکند بلکه آنها را فرایندهای فیزیولوژیکی خوبی میداند که برای حیوانات مفیدند. همینطور، وی با بررسی عقلانیت و نشانههای خودآگاهی چون فراشناخت، حافظه رویدادی و نظریه ذهن از مسیر برخی تحقیقات علمی درصدد است نشان دهد که عقلانیت و خودآگاهی حیوانات محل تردید است و از آنجایی که تواناییهایی شناختی با توانایی ادراک درد و رنج رابطه مستقیمی دارد، لذا ادراک درد و رنج در حیوانات نیز محل تشکیک است، براساس نگرش نوتومیستی کلتز، حیوانات، صرفا از قوه وهم برخوردارند که سبب میشود آنها، استنتاج تجربی را شبیهسازی کنند. اما اگر حیوانات از خودآگاهی برخوردار باشند، میتوان حشر و زندگی ابدی را در مورد آنها نیز مطرح ساخت. شبهات دیگری، چون ماهیت عبث بودن برخی از دردها مثل سندرم درد مزمن، نیز مطرح است. کلتز به این شبهات بر اساس هدف خداوند برای جهان آفرینش، محدودیتهای موجود در عالم و پیام اخلاقی که اینگونه دردها با خویش به ارمغان میآورند، پاسخ میدهد. در ادامه به نقد برخی از نظرات کلتز پرداخته و نشان داده میشود که وجود حافظه رویدادی و قابلیت مفهومسازی در حیوانات در برخی آزمایشات، به اثبات رسیده است، بنابراین دیدگاه او درباره انکار درد و رنج حیوانی، توفیق چندانی به دست نخواهد آورد. به نظر میرسد کلتز با اتکای بیشتر بر بخشهای دیگر تئودیسهاش نظیر هدف خداوند برای آفرینش جهان، فواید درد و رنج برای مخلوقات زمینی، حیات پس از مرگ حیوانات و جبران درد و رنجهای آنان توسط خداوند، موفقیت بیشتری را حاصل خواهد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رنج حیوانی؛ کلتز؛ آکویناس؛ مسئله شر | ||
مراجع | ||
Aguti, A. (2017). Animal suffering as a challenge to theistic, International Journal of Philosophy and Theology, 78(4-5), 498-510. Andrews, K. (2015). The Animal Mind: An Introduction to the Philosophy of Animal Cognition, Routledge. Aquinas, T. (1947). Summa Teologica, trans. (Fathers of the English Dominican Province), Benziger Brothers. Beck. J. (2012). Do Animals Engage in Conceptual thought? Philosophy Compass, 7(3), 218-229. Berkman. J. (2009). Towards a Thomistic Theology of Animality, in C. Deane-Drummond & D. Clough edited: Creaturely Theology, pp. 21-40, SCM. Correia; Sergio, P. C.; Dickinson. A. & Clayton, N. S. (2007). Western Scrub-Jays Anticipate Future Needs Independently of Their Current Motivational State, Current Biology, 17(10), 856-861. Craig, O. D. (2003). A New View of Pain as a Homeostatic Emotion, Trends in Neurosciences Eichenbaum, 26(6), 303-307. Craig, O. D. (2003). Interoception: The Sense of the Physiological Condition of the Body, Current Opinion in Neurobiology, 13(4), 500-505. Erdőhegyi, Á.; Topál, J.; Virányi, Z. & Miklósi, Á. (2007). Dog-logic: inferential reasoning in a two-way choice task and its restricted use. Animal Behaviour, 74(4), 725–737. https://doi.org/10.1016/j.anbehav.2007.03.004. Fujita, K. (2009). Metamemory in Tufted Capuchin Monkeys (Cebus apella), Animal Cognition, Springer-Verlag, 12(4), 575-585. https://doi.org/10.1007/s10071-009-0217-0. Glavey P. F. (2014). The problem of evil and animal suffering: a case study, Saint Louis University. Haldane, J. (2010). Reasonable Faith, Routledge. Hampton. R. R. & Schwartz. B. L. (2004). Episodic Memory in Nonhumans, what, and where, is when? Curr Opin Neurobiol, 14(2), 192-197. Hare, R. M. & Gardiner, P. L. (1964). Symposium: Pain and Evil, Proceedings of the Aristotelian Society, Supplementary Volumes, Vol. 38, 91-124. Oxford University Press on behalf of The Aristotelian Society. https://www.jstor.org/stable/i380641 Heyes, C. (2014). Animal mindreading: what’s the problem? Spriger (Published online). Howar Fortin, N. (2003). Episodic Memory and the Hippocampus: it's about time, Current Directions in Psychological Science, 12(2), 53-57. Kelts, K. (2019b). Is Animal Sufering Evil? (A Thomistic Perspective), Springer Nature, The Journal of Value Inquiry. 54(1), 1-19. Keltz, K. (2015). Animal soul and the problem of animal Suffering, Christian Apologetics Journal, 13(2), 87-99. Keltz, K. (2019). Gods Purpose for the Universe and the Problem of Animal Suffering, Sophia, 58(3), 475–490. https://doi.org/10.1007/s11841-017-0611-z Keltz, K. (2019a). Neotomism and the problem of animal suffering, Nova et Vetera, 17(1), 93-125. Keltz, k. (2020). Thomism and the Problem of Animal Suffering, Wipf and Stock. Krupenye. Ch. & Call. J. (2019). Theory of mind in animals: Current and future directions, Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 10(6), E 1503. Le Pelley, M. E. (2012). Metacognitive Monkeys or Associative Animals? Simple reinforcement learning explains uncertainty in nonhuman animals, Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 38(3), 686–708. Leknes Siri, B. B. (2014). The Benefits of Pain, Review of Philosophy and Psychology, Springer, 5(1), 57-70. https://doi.org/10.1007/s13164-014-0178-3 Marchand, S. (2012). The Phenomenon of Pain, IASP Press. Martinez, M. (2011). Imperative Content and the Painfulness of Pain, Phenomenology and the Cognitive Sciences, 10(3) 67-90. Pasnau, R. (2005). Aquinas Eleonore Stump's, Mind, 114(453), 203-206. Povinelli, D. & Vonk. J. (2003). Chimpanzee: Suspiciously Human? Trends in Cognitive Science, 7(4), 157-160. Roberts, W. A. (2002). Is animal stuck n time? Psychological Bulletin, 28(3), pp.473-48 Schacter D. L.; Addis D. R. & Buckner R. L (2007). The Prospective Brain: Remembering the Past to Imagine the Future, Nature Reviews Neuroscience, pp. 657-661 Seacord, B. (2011). Animals, Phenomenal Consciousness, and Higher-Order Theories of Mind, Philo, 14(2), 201-222. Seacord, B. (2016). Nicola Hoggard Creegan: Animal Suffering and the Problem of Evil. Faith and Philosophy, 33(1), 125-127. Smith, J. D. (2009). The Study of Animal Metacognition, Trends in Cognitive Sciences, 13(9), 389-396. Van der Vaart, E. & Hemelrijk, Ch. K. (2014), Theory of mind’ in animals: ways to make progress, Synthese, 191, pp 335-354, Woessner, J. (2005). Overview of Pain: Classification and Concepts, in 7th edition of Weiner's Pain Management, pp. 34-47. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,237 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 226 |