تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,116 |
تعداد مقالات | 13,677 |
تعداد مشاهده مقاله | 48,550,489 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,300,962 |
پاسخی نوتومیستی به مسئله شرور حیوانی: مرور و ارزیابی دیدگاه کایل کلتز | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 شهریور 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.49664.3098 | ||
نویسندگان | ||
مریم صوفی ![]() | ||
1فلسفه دین، دانشکده الهیات، دانشگاه پردیس فارابی، قم، ایران | ||
2هیئت علمی/دانشگاه تهران (پردیس فارابی) | ||
3هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده | ||
چکیده | ||
رنج حیوانی و مسئله شر به عنوان چالشی برای خداباوری اخیرا، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کلتز در صدد پاسخگویی به این مسئله، با نگرشی نوتومیستی است و این مقاله بررسی و ارزیابی دفاعیه کلتز را به عهده دارد . در جهت توضیح دیدگاه کلتز به این نکات توجه میشود که وی چون آکویناس، احساسات ناخوشایند چون درد، غم، ترس و ناامیدی را شر تلقی نمیکند بلکه آنها را فرایندهای فیزیولوژیکی خوبی میداند که برای حیوانات مفیدند. همینطور، وی با بررسی عقلانیت و نشانههای خودآگاهی چون فراشناخت، حافظه رویدادی و نظریه ذهن از مسیر تحقیقات علمی در صدد است نشان دهد که عقلانیت و خودآگاهی حیوانات محل تردید است و حیوانات صرفا از قوه حدس برخوردارند که سبب میشود آنها، استنتاج تجربی را شبیهسازی کنند. و اگر هم حیوانات از خودآگاهی برخوردار باشند، میتوان حشر و زندگی ابدی را در مورد آنها نیز مطرح ساخت. شبهات دیگری نیز مطرح است، چون ماهیت عبث بودن برخی از دردها مثل سندرم درد مزمن، که کلتز بر اساس هدف خداوند برای جهان آفرینش، محدودیتهای موجود در عالم، و پیام اخلاقی که اینگونه دردها با خویش به ارمغان میآورند، پاسخ میدهد. در ادامه آراء کلتز مورد ارزیابی قرار میگیرد و نشان داده میشود که وجود حافظه رویدادی و قابلیت مفهومسازی در حیوانات در برخی آزمایشات، ثابت شده است. همچنین وی حشر و جبران الهی را وابسته به خودآگاهی و عقلانیت میداند. درحالی که اگر حشر به منزله جبران الهی برای شرور غیر استحقاقی در نظر گرفته شود، دفاعیه وی موفقتر خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
شرور حیوانی؛ درد و رنج؛ کایل کلتز؛ آکویناس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,954 |