تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,507 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,626 |
مطالعه تطبیقی زیباییشناسی در اندیشه افلاطون و حکمت سهروردی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 23، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 383-394 اصل مقاله (437.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52041.3248 | ||
نویسندگان | ||
مریم ایمانی زاده شریفپور1؛ سید رحمت الله موسوی مقدم* 2؛ سیدصادق زمانی3 | ||
1دانشجوی دکترای فلسفه هنر، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. | ||
2دانشیار گروه معارف، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران | ||
3استادیار گروه فلسفه هنر، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
فیلسوفان در طول تاریخ، با یک دید جدیدی به هستی نگریسته و توانستهاند با نظریههای خود تاریخ فلسفه را متحول کنند. از جمله این فیلسوفان، افلاطون و سهروردی هستند. افلاطون و سهروردی هر یک برای ساخت نظام فکری خود از منابع متعددی سود بردند و از آنها در آثار خود یاد کردند. علت اینکه نظریههای این دو فیلسوف در این پژوهش مطرح شده است، نزدیکی نظریهها در اندیشه آنهاست. تفکر افلاطونی یکی از منابع مهم سهروردی در دستیابی بهنظام فلسفیاش بوده و به وضوح میتوان ردپای آن را در آثار سهروردی مشاهده کرد، با این حال وی کوشید تا به آن اندیشهها با توجه بهنظام فکری خاص خود و با یک دید فلسفی بپردازد و حتی آنها را دستخوش تغییر و تحول کند تا با اعتقاداتش سازگار شود. در این پژوهش، هدف یافتن وجه اشتراک و افتراق در آراء این دو فیلسوف از جنبه زیباییشناسی است تا از طریق مقایسه و تمایز این اندیشهها، میزان تأثیرپذیری یک اندیشه و یا تحول آن را در طول زمان بررسی کنیم. لذا، روش این تحقیق توصیفی- تحلیلی است و جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش کتابخانه ای از طریق فیش برداری از کتب مرجع، مقالات و دست نوشته های معتبر می باشد. نتایج نشان داد: افلاطون در تحلیل و بیان حقیقت زیبایی، آن را تناسب و هارمونی، انطباق با فرهنگ یونان، سودمندی و لذت نمی داند؛ بلکه زیبایی را امری فراحسی و عینی می داند که نهایت سیر سالکان و زیبایی ها به آن می انجامد و چنین زیبایی سرمدی، مطلق و فی نفسه و همان ایده و منشأ زیبایی است که به عالم مثل تعلق دارد و اشیای زیبا به اندازه بهره مندیشان از آن، زیبا هستند. از نظر سهروردی، زیبایی به حُسن تعبیر می شود که به جمال و کمال، توامان به یک پدید اشاره دارد، پس هر چه در نهایت کمال قرار دارد، زیباست. همچنین، زیبایی امری عینی است که با عالم خارج منطبق می باشد. روابطی از جمله نورها، رنگ ها و شکل های مختلف (نمودهای عینی) منشأ درک و بروز احساس زیبایی می شود. لذا می توان نتیجه گیری نمود که از دیدگاه افلاطون و سهروردی، زیبایی، لذت ادراک و وصول کمال است که به واسطه عشق تجلی می کند و سبب حرکت می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
افلاطون؛ سهروردی؛ کمال؛ ادراک؛ زیباییشناسی و زیبایی | ||
مراجع | ||
ارسطو. (1389). اخلاق، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران: نشر طرح نو. اسفندیاری، سیمین. (1392). تطبیق زیباییشناسی در فلسفه افلاطون و دکارت، فصلنامه فلسفه، 41(1): 83-67. افلاطون. (1380). دوره آثار افلاطون، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران: نشر خوارزمی. افلاطون. (1361). پنج رساله، ترجمه محمود صناعی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. بووی، اندرو. (1385). زیبایی شناسی و ذهنیت از کانت تا نیچه، ترجمه فریبرز مجیدی، تهران: نشر فرهنگستان هنر. راداکریشنان، سوپالی. (1367). تاریخ فلسفه شرق و غرب: تاریخ فلسفه عرب، جلد دوم، ترجمه جواد یوسفیان، تهران: نشر سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی. ژان کوک، شالومو. (1393). گرههای هنر: فلسفه، زیباییشناسی و تاریخ هنر از زمان افلاطون تا روزگاران ما، تهران: نشر سوره مهر. سهروردی، شهابالدین. (1377). حکمه الاشراق، ترجمه و شرح سیدجعفر سجادی، تهران: نشر دانشگاه تهران. سهروردی، شهابالدین. (1375). مجموعه مصنفات، جلد دوم، تصحیح هانری کربن، سیدحسین نصر، نجفقلی حبیبی، چاپ دوم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سهروردی، شهابالدین. (1373). مجموعه مصنفات، جلد دوم، تصحیح و مقدمه هانری کربن، چاپ دوم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. شفیعی، فاطمه؛ فاضلی، علیرضا. (1392). زیبایی و شأن وجودی آن نزد سهروردی، دو فصلنامه پژوهشهای هستی شناختی، 2(3): 122-101. کربن، هانری. (1370). فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی، ترجمه سیدجواد طباطبائی، تهران: نشر طوس. هایلند، دورو. (1395). زیباییشناسی افلاطون، ترجمه عبدالله سالاروند، تهران: نشر نقش جهان. Aristotle. (1389). Ethic, translated by Mohammad Hassan Lotfi, Tehran: Tarhe Now Publishing. (in persian) Bowie, Andrew. (2015). Aesthetics and subjectivity from Kant to Nietzsche, Fariborz Majidi, Tehran: Farhangistan Honar. (in persian) Burnet, J. (1953). Plato's Theory of art. London Publishing. Carbone, Henry. (1991). Iranian Philosophy and Comparative Philosophy, translated by Seyyed Javad Tabatabai, Tehran: Tous Publishing. (in persian) Cottingham, R. (1991). The Phiosophical Writings of Descartes. Vol 3. Oxford: Clarendon press. Esfandiari, Simin. (2012). Adaptation of aesthetics in the philosophy of Plato and Descartes, Philosophy Quarterly, 41(1): 67-83. (in persian) Hyland, Doro. (2016). Plato's Aesthetics, translated by Abdullah Salarvand, Tehran: Naqsh Jahan Publishing. (in Persian) Jean Cook, Shalomo. (2013). Knots of Art: Philosophy, Aesthetics and History of Art from the Time of Plato to Our Times, Tehran: Soureye Mehr Publishing. (in persian) Plato. (2001). The Period of Plato's Works, translated by Mohammad Hassan Lotfi, Tehran: Khwarazmi Publishing. (in Persian) Plato. (1982). Five Treatises, translated by Mahmoud Sana'i, Tehran: Scientific and Cultural Publications. (in persian) Plato. (2001). The period of Plato's works, translated by Mohammad Hassan Lotfi, Tehran: Khwarazmi Publishing. (in persian) Radhakrishnan, Supali. (1988). History of Eastern and Western Philosophy: History of Arab Philosophy, Vol. 2, translated by Javad Yousefian, Tehran: Islamic Revolution Publishing and Education Organization. (in Persian) Rahimian-Shirmard, Mohammad; Dhahabi, Abbas. (2017). Emergence of beauty and artistic authority in the light of the shining lights of Sohravardi's philosophy, Cognition Magazine, 11(1): 167-186. (in persian) Shafiei, Fatima; Fazeli, Alireza. (2012). Beauty and its existential dignity according to Sohrawardi, Two Quarterly Journals of Ontological Research, 2(3): 101-122. (in Persian) Shafiei, Fatima; Fazeli, Alireza. (2012). Beauty and Its Existential Dignity according to Sohrawardi, Two Quarterly Journals of Ontological Research, 2(3): 101-122. (in persian) Suhravardi, Shahabuddin Yahya Bin Habash. (1994). Collection of Works, 2 vol, correction and introduction by Henry Karbon, second edition, Tehran: Publishing House of Human Sciences and Cultural Studies. (in persian) Suhravardi, Shahabuddin Yahya Bin Habash. (1996). Collection of Works, vol 2, edited by Henry Karban; Seyyed Hossein Nasr; Najaf Qoli Habibi, second edition, Tehran: Publishing House of Human Sciences and Cultural Studies. (in persian) Suhravardi, Shahabuddin Yahya Bin Habash. (1998). Hakmah al-Ishraq, translated and explained by Seyyed Jafar Sajjadi, Tehran: Tehran University Press. (in persian) Suhravardi, Shahabuddin Yahya Bin Habash. (2009). Commentary on Risala Fi Haqiqah al-Ashq, Tehran: Alam publication. (in persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 571 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 377 |