تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,605 |
بررسی چگونگی مجال یادگیری دادن و تحلیل مراحل و ابعاد آن در الگوی تدریس هیدگر | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 18، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 301-316 اصل مقاله (726.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.51460.3197 | ||
نویسندگان | ||
سید ضیاء الدین میری* 1؛ حسن مهرنیا2؛ علی لطیفی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2استادیار گروه فلسفه، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران | ||
چکیده | ||
نوشتار حاضر به دنبال بررسی الگوی تدریسِ مارتین هیدگر، بهعنوان یکی از مؤثرترین فیلسوفان اگزیستانسِ قرن بیستم است. هیدگر، فرآیند تدریس را منادی به «مجالِ یادگیریدادن» تعریف میکند و آموختنِ چگونگی این مجالدهی توسط آموزگار را امری ضروری و در عین حال دشوار میداند. از این روی در این نوشتار با تمرکز بر تعریف فوق، پس از بیانِ بایستههای امرِ تدریس و ایضاحِ مفهوم یادگیری در اندیشه هیدگر، به تحلیل و واکاوی چگونگی مجالدادن و بررسی ابعاد و مراحل آن با توجه به الگوی تدریس هیدگر خواهیم پرداخت. با مطالعه و بررسی آثار مختلف هیدگر بهویژه بررسی پدیداری الگوی تدریس وی در این نوشتار مشاهده خواهیم کرد که: اولاً، او در نظام فکری و تعلیمی خود تلاش نموده تا تعریف جدیدی از امر تدریس و یادگیری ارائه دهد که از سنت فکری زمانة او کاملاً جدا و بیگانه و در عین حال هماهنگ با اندیشه خودِ اوست. ثانیاً، او تدریس را دارای ابعاد و مراحلِ پدیداریِ مختلفی میداند که غفلت از آنها موجب عقیم گشتن فرآیند تعلیم خواهد شد. از میان این ابعاد و مراحل مختلف، در این پژوهش مباحث ذیل مورد توجه قرار گرفته است: فرآیند تعاملی یادگیری، موضوع مورد اهتمام، مواجهه وجودی، ایجاد اشتیاق، گوشسپاری، خروج از قلمرو مأنوس، پرسشگری و جهش. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ تدریس؛ یادگیری؛ مجال یادگیری دادن؛ هیدگر | ||
مراجع | ||
ابوترابی، رزیتا. (1393). نیمرخ کلاس درس از دیدگاه هیدگر با تاکید بر اگزیستانسیالهای دازاین: بررسی و نقد. پایاننامه درجه دکتری. دانشگاه فردوسی مشهد.
اردبیلی، محمد مهدی. (1399). بیلدونگ، ریشهها، کارکردها و دلالتها. نشریه متافیزیک، 12(29): 1-13.
حیدری، احمدعلی و حاتمیان، علی. (1399). چیستی و جایگاه پرسش در آثار هیدگر متقدم. دو فصلنامه فلسفی شناخت، پژوهشنامه علوم انسانی، 1(82): 119-134.
عسکریزاده، فلورا؛ میری، سید جواد. (1396). تأملاتی در تعلیم و تربیت، بر اساس آموزههای هیدگر در هستی و زمان تعلیم و تربیت تیمارخواهانه. دو فصلنامه علمی غربشناسی بنیادی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 8(1)، 55-76.
فیگال، کونتر. (1394). درآمدی بر هایدگر. ترجمة شهرام باقری. تهران: انتشارات حکمت.
مهرنیا، حسن؛ مرتضی عینی. (1388). گادامر و نخستین فیلسوفان یونان: رویکرد هرمونوتیکی به سرآغاز فلسفه. قم: انتشارات نصایح.
هیدگر، مارتین. (a1388). چه باشد آنچه خوانندش تفکر؟. ترجمه سیاوش جمادی، تهران: انتشارات ققنوس.
هیدگر، مارتین. (b1388). هستی و زمان. ترجمه سیاوش جمادی، تهران: انتشارات ققنوس.
هیدگر، مارتین. (1377). پرسش از تکنولوژی در کتاب فلسفه تکنولوژی، ترجمه شاپور اعتماد، تهران: نشر مرکز.
هیدگر، مارتین. (1381). شعر زبان و اندیشه رهایی. ترجمه عباس منوچهری. تهران: انتشارات مولی.
هیدگر، مارتین. (1377). مطالعة آکادمیک زندگی در عالم، سخنرانی هایدگر به روایت مارکوزه. ترجمه مهدی صادقی، نامه فلسفه. دفتر پژوهشهای فرهنگی.
Abutorabi, Rozita. (2014). The classroom profile on Heidegger’s view due to Dasein’s existentials: studying and analyzing. PhD Thesis. Ferdowsi University, Mashhad. (in Persian) Ardebili, Mohammad Mahdi. (2020). Bildung, roots, functions and implications, Journal of Metaphysics, 12(29): 1-13 (in Persian) Arendt, Hanna. (1971). Martin Heidegger at eighty (A. Hofstadter, Trans.): The New York Review of Books, 17(6): 50-54. Retrieved from http://www.nybooks.com Askarizadeh, Felora; Miri Seyyed Javad. (2017). Thoughts on education, on being and time, Journal of Occidental Studies, 8(1): 55-76 (in Persian) Babich, Babette. (2017). On Heidegger on Education and Questioning: Articles and Chapters in Academic Book Collections. 75. Beistegui, Miguel de. (2005). The new Heidegger: London: Continuum. Biemel, Walter. (1976). Martin Heidegger: An illustrated study (J. L. Mehta, Trans.): New York, NY: Harcourt Brace Jovanovich. Bonnett, Michael. (2002). Education as a Form of the Poetic:A HeideggerianApproach to Learning and theTeacher–Pupil Relationship: Maryland: Rowman & Littlefield Publishers. Ehrmantraught, Michael. (2010). Heidegger's Philosophic Pedagogy: London: Continuum International Publishing. Ehrmatraut, Michael. (2012). Heidegger’s philosophic pedagogy. Educational Philosophy and Theory. Vol. 44, No. 5. Figal, Gunter. (1394). An introduction to Heidegger (The Heidegger reader), translated by Shahram Bagheri, Tehran: Hekmat Press. (in Persian). Gadamer, Hans-Georg. (1985). Philosophical Apprenticeships (R. R. Sullivan, Trans.), Cambridge, MA: MIT Press. Heiddeger , Martin. (2000). Introduction to Metaphysics: Yale University Press. Heiddeger , Martin. (2005). Introduction to Phenomenological Research: Bloomington and Indianapolis: Indiana Press University. Heiddeger, Martin. (1999). Ontology- the Facticity of Hermeneutics: Indiana: Indiana University Press. Heidegger, Martin. (1998). A Question Concerning Technology in Philosophy of Technology, translated by Shapoor Etemad. Tehran: Markaz Press. (in Persian). Heidegger, Martin. (1998). An Academic Study of Living in the World, translated by Mahdi Sadeghi, Tehran: Letter of philosophy affiliated with Iran cultural studies. (in Persian). Heidegger, Martin. (2002). language Poetry Thought, translated by Abbas manuchehri. Tehran: Mulla Press (in Persian). Heidegger, Martin. (1388a). What Is Called Thinking, translated by Siavash Jamadi. Tehran: Quqnus Press (in Persian). Heidegger, Martin. (1388b). Being and time, translated by Siavash Jamadi. Tehran: Quqnus Press. (in Persian). Heidegger, Martin. (1971). On the way to language (P. D. Hertz, Trans.), San Francisco: Harper and Row. Heidegger, Martin. (1977). The question concerning technology, (trans: Lovitt, W.): New York: Harper & Row. Heidegger, Martin. (1979/ 1985). History of the Concept of Time, trans: T. Kisiel, Bloomington, IN, Indiana University Press. Heidegger, Martin. (1998). Traditional language and technological language, (W. Gregory, Trans.): Journal of Philosophical Research, 23: 129-145. Heydari, Ahmad Ali; Hatamian, Ali. (2020). The Nature and the Role of Question in Heidegger ’s early thought, Journal of Recognition, 1(82): 119-134. (in Persian). Inwood, Michael (1999). A Heidegger dictionary: Blackwell philosophers dictionaries: Oxford, UK. Mehrnia, Hassan; Eini, Morteza. (1388). Gadamer and Early Greek philosophers, Qom: Nasayeh Press. (in Persian). Nordenbo, Sven Erik, (2002). Bildung and the Thinking of Bildung. Journal of Philosophy of Education, 36(3): 1-2. Riley, Dawn C. (2011). Heidegger teaching: an analysis and interpretation of pedagogy. Educational Philosophy and Theory. 43(8). Sembera, Richard (2008). Rephrasing Heidegger: A Companion to 'Being and Time. Can, On, Ottawa: University of Ottawa Press. Thomson, Iain. (2016). Rethinking education after Heidegger: Teachinglearning as ontological response-ability. Educational Philosophy and Theory, 846-861. Wolin, Richard (ed.) (1993). The Heidegger Controversy: A critical reader: Cambridge: MA, MIT Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,399 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 293 |