تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,418 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,602 |
بررسی دیدگاه حوزه فردی راسل در ادبیات تعلیمی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 17، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 283-300 اصل مقاله (983.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52695.3330 | ||
نویسنده | ||
حسین افلاکی فرد | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی بررسی دیدگاه حوزه فردی راسل در ادبیات تعلیمی است. روش پژوهش: این پژوهش که از نظر ماهیت، کاربردی است و برای انجام آن از روش تحلیلی ـ توصیفی از نوع بررسی اسناد (تحلیل محتوا) استفاده شده است. در این پژوهش ضمن معرفی ادبیات تعلیمی و اشارهای اجمالی به پیشینه آن در ایران، به معرفی برتراند راسل به عنوان فردی که دیدگاههای تربیتیاش ملاک تحلیل محتوا اشاره شده است. برای تحلیل محتوای کتابها، متن کتابها، جمله به جمله به طور کامل در تمامی بخشهای هر درس (حتی تمرینها و توضیحات) براساس مؤلفههای موجود بررسی و تحلیل شد. یافتهها: در این جستار، مؤلفههای تربیتی راسل در حوزه فردی عبارت از؛ پرورش هوش، پرورش روح علمی، آزاداندیشی، پرورش خِرد، پرهیز از وابستگی، تاکید براستقلال فکر، تقویت جنبه فاعلی، تقویت حس تهور عقلانی، تقویت انضباط درونی و اندیشهورزی نمود یافته است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این تحلیل محتوا در قالب جدولهای توزیع فراوانی، تکنیک آنتروپی شانون، نمودارهای میلهای و ضریب اهمیت نشان داده شد تا میزان توجه طراحان محتوای آموزشی به مؤلفههای تربیتی راسل بررسی و کمکاربردترین و پرکاربردترین آنها در کتابهای فارسی دوره اول متوسطه مشخص شود. در تبیین و نتیجهگیری از اطلاعات تحلیل شده، در زمینۀ برخی از مؤلفهها استناد به نظریات صاحبنظران شده است تا بر اعتبار گفتههای پژوهشگر افزوده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات؛ تعلیمی؛ راسل؛ حوزه فردی؛ مؤلفههای تربیتی | ||
مراجع | ||
اگنر، رابرت. (1354). برگزیده افکار راسل. ترجمه عبدالرحیم گواهی. تهران: انتشارات علمی.
بصیری، محمدصادق؛ امجدی، گلناز. (1391). روشهای تعلیم و تربیت در متون ادب فارسی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، 4(15): 67-96.
پورقراملکی، علی. (1380). نقد و بررسی نظریه آزادی انتخاب دین. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه قم.
تباری، پیمان؛ خانی، احمد. (1398). بررسی انواع ادبی در کتاب فارسی دوره اول متوسطه، پایه هفتم. پنجمین همایش ملی پژوهشهای نوین در حوزه زبان و ادبیات ایران (با رویکرد فرهنگ مشارکتی). تهران: خانه فرهنگ مشارکتی ایران.
دوروارد، اربرت. (1346). کارنامک. ترجمه حسن منصور. تهران: انتشارات ابنسینا.
راسل، برتراند. (1347). در تربیت. ترجمه عباس شوقی. تهران: انتشارات زهره.
راسل، برتراند. (1360). جهانبینی علمی. ترجمه سیدحسن منصور. تهران: انتشارات آگاه.
رضی، احمد. (1391). کارکردهای تعلیمی ادبیات فارسی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، 4(15): 97-120.
زمانی، مجید. (1396). بررسی ادبیات تعلیمی در کتابهای فارسی دوره متوسطه اول. پایاننامه کارشناسی ارشد، پردیس بحرالعلوم شهرکرد.
سلطانالقرایی، خلیل. (1386). فلسفه و نقش من در تعلیم و تربیت و مدیریت. نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، 50(202): 163ـ 187.
طالبزاده نوبریان، محسن؛ میرلو، محمدمهدی؛ موسوی، سیدحسین. (1390). تاملی بر آرا و اندیشههای تربیتی برتراند راسل. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت. 1(2): 52 ـ 82.
لطفآبادی، حسین. (1386). رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت، فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 6(2): 11-40.
محسنینیا، ناصر؛ برزگر خالقی، محمدرضا؛ نوروززاده چگینی، وحیده. (1390). پژوهشی درباره جایگاه ادبیات تعلیمی در قصاید پارسی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی. 3(10): 103ـ 122.
نبوی، سید مرتضی؛ اکبری، حسنعلی؛ خوشچهره، محمد. ملایری، محمدحسین. (1388). تعلیم و تربیت و توسعه. میزگرد علمی راهبرد یاس. شماره 18: 50-9.
نقیبزاده، میرعبدالحسین. (1383). نگاهی نو به فلسفه آموزش و پرورش. تهران: گلشن.
وفایی، عباسعلی. (1395)، بررسی نظریههای تربیتی کودک از دید برتراند راسل در حکایت طایفه دزدان گلستان سعدی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 8(32): 1-27.
وفایی، عباسعلی؛ ذوالفقاری، حسن؛ نعمتزاده، شهین؛ قاسمپور مقدم، حسین و دیگران. (1395). فارسی پایه هفتم دوره اول متوسطه. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
یلمهها، احمدرضا. (1395). بررسی خاستگاه ادبیات تعلیمی منظوم و سیر تحول آن در ایران. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی. 8(29): 61ـ 99.
Amal, Gharabi. (2016). Philosophy of Happiness Under Bertrand Russel. Universite’ Mohamed Baudiaf _ M, mila. Basiri, M.; Amjadi, G. (2011). Education methods in Persian literary texts. Journal of Educational Literature, 4(15), 67-96. (in persian) Durward, A. (1967). Karnamek, Translated by Hassan Mansour. Tehran: Ebensina Publications. (in persian) Egner, R. (1975). A selection of Russell's thoughts. Translated by Abdurrahim Ghovahi. Tehran: Scientific Publications. (in persian) Egner, Rabert. (1961). The basic Writings of Bertrand Russel. London: Unwinbooks. Ibn Shaban Zahra; Zamrag Nasim. (2018). Appeal of the Dimensionofor Methematics Bertrand Russel. Universite’Mohamed Baudiaf _ M, mila. Lotfabadi, Hossein (2007). A new approach to the philosophy of education, Educational Innovations Quarterly. Educational Reports, 6(2): 11-40. (in persian) Mohseninia, N.; Barzegar Khaleghi, M.; Nowruzzadeh Chegini, V. (2018). Research about the place of didactic literature in Persian poems. Educational Literature Research Paper. 3(10): 122-103. (in persian) Nabavi, S. M.; Akbari, H. A.; Khoshchehreh, M.; Malairi, M. (2009). Education and development. Yas Strategy Scientific Round Table. 18: 50-9. (in persian) Naqibzadeh, M. (2004). A New Look at the Philosophy of Education. Tehran: Golshan. (in persian) Pourqramalki, A. (2008). Criticism of the Theory of Freedom to Choose Religion. Master's thesis. University of Qom. (in persian) Qawaderi, Mohammad Lamin; Imran, Sufuan. (2018). Sience and Parents Under Bertrand Russel. Universite’Mohamed Baudiaf _ M, mila. Razi, A. (2013). Educational functions of Persian literature. Journal of Educational Literature, 4(15): 97-120. (in persian) Russel, Bertrand. (1347). In education, Translated by Abbas Shoghi. Tehran: Zohreh Publications. (in persian) Russel, Bertrand. (1967). Education and Social Order. London: Unwinbooks. Russel, Bertrand. (1971). Why I am not a Christian and Other Essays. London: Unwinbooks. Russel, Bertrand. (1981). Scientific Worldview. Translated by Seyyed Hassan Mansour. Tehran: Aghaz Publications. (in persian) Seuring, S.; Gold, S. (2012). Conducting content‐analysis based literature reviews in supply chain management. Supply Chain Management: An International Journal. 17(5): 544-555. https://doi.org/10.1108/13598541211258609 Sultan al-Qaraei, Khalil. (2007). My philosophy and role in education and management. Philosophical researches, Journal of Literature and Humanities Faculty, University of Tabriz. 50(202), 163-187. (in persian) Tabari, P.; Khani, A. (2018). Investigation of literary types in Persian books of the first middle school period, seventh grade. The fifth national conference of modern researches in the field of Iranian language and literature (with the approach of participatory culture). Tehran: House of Collaborative Culture of Iran. (in persian) Talebzade Nobarian, M.; Mirlo, M.; Mousavi, S. H. (2013). A reflection on Bertrand Russell's views and educational thoughts. Research paper on the basics of education. 1(2), 52-82. (in persian) Vafaei, Abbasali. (2015). Examining the child's educational theories from Bertrand Russell's point of view in the story of Saadi's family of thieves. Educational literature research paper (Persian language and literature research paper), 8(32): 1-27. (in persian) Vafai, Abbasali; Zulfiqari, H.; Nematzadeh, S.; Qasempour Moghaddam and others. (2015). Farsi, seventh grade, first period of secondary school. Tehran: Iran textbook publishing company. (in persian) Woodhouse, H. (1983). The concept of Growth in Bertrand Russell’s Educational Thought. The Journal of Educational Thought (JET)/ Revue de La Pensée Éducative, 17(1): 12–22. http://www.jstor.org/stable/23767851 Yalmeha, A. (2015). Investigating the origin of didactic literature and its evolution in Iran. Educational literature research paper. 8(29): 61-99. (in persian) Zamani, M. (2016). Studying didactic literature in Persian books of the first secondary school. Master's thesis, Shahrekord Bahrul Uloom Campus. (in persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,308 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 256 |