تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,560 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,660 |
ایده هایدگری دانشگاه: مبانی فلسفی مخالفت هایدگر با آزادی آکادمیک | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 11، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 186-207 اصل مقاله (1.57 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52591.3315 | ||
نویسنده | ||
حسین مصباحیان | ||
استادیار گروه فلسفه، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این مقاله تلاش کرده است تا از طریق ایده هایدگری دانشگاه، نزاعی را بر سر دانشگاه صورتبندی کند و به بحث بگذارد که میتوان آن را نزاع اشپینگلری/ وبری خواند. اشپینگلری که به تعلیم یک ملت و تربیت یک رهبر معنوی، فرا میخواند و وبری که دانشگاهیان را از پاسخهای پیامبرانه بر حذر میدارد و دعوت به اندیشیدن علمی، در یک سنت بیاندازه سختگیر آکادمیک میکند. مقاله تحلیل ایده دانشگاه نزد هایدگر را در بستر تأملات هایدگر بر روی دانشگاه، قبل و بعد از خطابه ریاست، یعنی «حق تنفیذ حکم دانشگاه»، قرار داده است و برای اینکه در پایان نتیجهای فراسوی نزاع اشپینگلری/ وبری بگیرد، به دریدا ارجاع داده و تلاش کرده است ایده سومی را صورت بندی کند که ضمن اینکه «مسئولیت»، نقش کانونی در آن ایفاء کند، ولی این «مسئولیت»، ناظر بر انگارهها و اهداف ایدئولوژیکی خاصی نباشد که منجر به سیطره دیکتاتوری بر دانشگاه و سیاسی شدن علوم میشود. مقاله تصریح کرده است که گرچه در مخالفت هایدگر با «آزادی آکادمیک پر قیل و قال دانشگاههای آلمانی» تردیدی وجود ندارد، اما مبانی فلسفی این مخالفت، پیچیده، چند سویه و مبهم است. | ||
کلیدواژهها | ||
هایدگر؛ ایده دانشگاه؛ تعلیم و تربیت؛ خطابه ریاست؛ پایان دانشگاه | ||
مراجع | ||
مصباحیان، حسین. (1387). اخلاق مسئولیت و آموزش امید: ماهیت و روش آموزش فلسفه از نگاه دریدا و فریر، فصلنامه فلسفه، دانشگاه تهران، 36(188): 125-109. مصباحیان، حسین. (1388). دانشگاه: از تاریخ تا فلسفه؛ در ضرورت تحلیل تاریخی نهاد و بازاندیشی فلسفی ایده دانشگاه در متن جهانی، تاریخنگری و تاریخنگاری، فصلنامه علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، 19(76): 158-123. مصباحیان، حسین. (1399). درآمدی پدیدارشناختی بر بحران کووید۱۹ با تاکید بر موقعیتهای مرزی، نشریه پژوهشهای فلسفی، دانشگاه تبریز، 14(31): 331-305. Babich, Babette. (2017). On Heidegger on education and questioning. Articles and Chapters in Academic Book Collections. 75: 1-13. Barnett, Ronald, and Søren SE Bengtsen. (2018). Introduction: Considering the thinking university. in The thinking university, 1-12. Springer. d'Agnese, Vasco. (2019). Dewey, Heidegger, and the future of education: beyondness and becoming: Springer. Derrida, Jacques. (2022). 4. The University Without Condition. in Without Alibi, 202-237. Stanford University Press. Gadamer, Hans-Georg; Dieter Misgeld; and Graeme Nicholson. (1992). Hans-Georg Gadamer on Education,Poetry, and History: Applied Hermeneutics: Albany: The State University of New York Press. Gibbs, Paul. (2020). Martin Heidegger (1889–1976): Higher Education as Thinking. in Philosophers on the University, 123-135. Springer. Habermas, Jürgen. (1977). Martin Heidegger: on the Publication of Lectures from the Year 1935. Graduate Faculty Philosophy Journal 6(2): 155-180. Heidegger, Martin. (1968). What is called thinking? Translated by J. G. Gray: Harper & Row. Heidegger, Martin. (1984). The metaphysical foundations of logic: Indiana University Press. Heidegger, Martin. (1985). The self-assertion of the German University. The review of metaphysics: 467-502. Heidegger, Martin. (1993). The Heidegger Controversy: A Critical Reader, ed. R. Wolin. Cambridge Mass.: MIT Press. Heidegger, Martin. (1996). Being and Time, Albany: State University of New York Press. Heidegger, Martin. (1998). Phenomenology and Theology, in Pathmarks: Cambridge University Press. Heidegger, Martin. (2007). Becoming Heidegger: on the trail of his early occasional writings, 1910-1927: Northwestern University Press. Heidegger, Martin. (2008). Ontology—The hermeneutics of facticity. Husserl, Edmund. (2002). Philosophy as rigorous science. New yearbook for phenomenology and phenomenological philosophy, 2: 249-295. Jung, Hwa Yol. (1982). Phenomenology As A Critique of Public Affairs Education. Southern Review of Public Administration: 175-187. Kant, Immanuel. (1992). The Conflict of the Faculties, trans. Mary J. Gregor, Lincoln: University of Nebraska Press. Löwith, Karl. (1988). My last meeting with Heidegger in Rome, 1936. New German Critique, 45: 115-116. Löwith, Karl. (1994). My Life in Germany Before and After 1933: A Report, Edited and trans. Elisabeth King: Champaign: University of Illinois Press. Mesbahian, Hossein. (2008). Ethics of Responsibility and Learning Hope: The Nature and Method of Teaching Philisophy from Derrida and Freire. Journal of Philosophy, University of Tehran, 36(188): 109-125. (in persian) Mesbahian, Hossein. (2009). The University, from History to Philosophy, Historical Perspective and Historiography. Journal of Humanities, Al-Zahra University, 9(1): 123-158. (in persian) Mesbahian, Hossein. (2020). A phenomenological encounter with the Covid 19 crisis focused on boundary situations. Journal of Philosophical Investigations, 14(31): 305-331. (in persian) Mesbahian, Hossein. (2021). Recognition to Come: towards a Deconstructive Encounter with Iranian Identity in a Globalized World. Religions, 12(1): 52. Milchman, Alan; Alan Rosenberg. (1997). Martin Heidegger and the university as a site for the transformation of human existence. The Review of politics, 59(1):75-96. Nietzsche, Friedrich Wilhelm; Oscar Levy. (1909). The Complete Works of Friedrich Nietzsche: on the future of our educational institutions; Homer and classical philology; translated. by J. M. Kennedy. Vol. 3: TN Foulis. Peters, Michael A. (2009). Heidegger, phenomenology, education. Educational Philosophy and Theory 41(1):1-6. Richardson, John. (2012). Heidegger: Routledge. Richardson, William J. (1974). Heidegger: Through phenomenology to thought: Martinus Nijhoff The Hague. Safranski, Rüdiger. (1998). Martin Heidegger: Between good and evil: Harvard University Press. Sinclair, Mark. (2013). Heidegger, von Humboldt and the idea of the university. Intellectual History Review 23 (4): 499-515. Sosnowska, Paulina. (2019). Hannah Arendt and Martin Heidegger: Philosophy, Modernity, and Education: Rowman & Littlefield. Spengler, Oswald. (1991). The decline of the West: Oxford University Press, USA. Stassen, Manfred. (2003). Martin Heidegger: Philosophical and political writings. Vol. 76: A. & C. Black. Thomson, Iain. (2001). Heidegger on ontological education, or: How we become what we are. Inquiry 44(3): 243-268. Thomson, Iain. (2003). Heidegger and the Politics of the University. Journal of the History of Philosophy, 41(4): 515-542. Thomson, Iain. (2005). Heidegger on ontotheology: Technology and the politics of education: Cambridge University Press. Weber, Max. (1946). From Max Weber: Essays in Sociology, trans. and ed. H. H. Gerth and C. Wright Mills. New York: Oxford UP; abbr. GM. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,482 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 428 |