تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,539,840 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,243,731 |
«کنش پژوهی اخلاقی» به مثابۀ فصل مشترک «تربیت پژوهی» با «طراحی پژوهی» | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 10، دوره 16، شماره 40، آبان 1401، صفحه 168-180 اصل مقاله (921.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52598.3304 | ||
نویسندگان | ||
سید علی فارغ* 1؛ یاسمن حاجیان فروشانی2 | ||
1استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشجوی دکترای طراحی صنعتی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پیوند حکمتهای «تربیت» و «طراحی» درگرو مترتب شدن هنجارهای اجتماعی بر آنها و وجود ارتباط ذاتی میان عناصر «حقیقتجویی» و «کنش محوری» و همچنین وجود مضمون مشترکِ «پویایی در جهت تغییر مطلوب» بهشرط حصول نتیجه است؛ بر همین مبنا پژوهش حاضر هدف واکاوی در فصل مشترک زیرگونههایی از «تربیت پژوهی» و «طراحی پژوهی» را با عنوان «کنش پژوهی اخلاقی» در دستور کار خود قرار داده است که پژوهش در آنها بهمثابۀ کنش در عرصههای یادشده است. روش پژوهش: پژوهشِ مفهومیِ حاضر، از نوع بنیادی-نظری است و در آن با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، پس از بررسی حوزههای «کنش پژوهی اخلاقی»، «تربیت پژوهی» و «طراحی پژوهی»، به تحلیل، تفسیر و ترکیب یافتهها و نتایج پرداختهشده است. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که تولید دانش در زیرگونههای پژوهشی یادشده در قالب «کنش پژوهی اخلاقی» در وادیهای علم، فلسفه و تکنولوژی انجام میپذیرد و برای پرداختن به زمینههای مسئله، ارزیابی و راهحل، از «عقل نظری»، «عمل مولد» و «عمل ابزاری» بهره گرفته میشود؛ همچنین استدلالهای استقرائی، قیاسی و ربایشی،ر راهبردهای منطقی غالب برای تحقق غایی کنش یادشده هستند. نتیجهگیری: «کنش پژوهی اخلاقی»، فصل مشترک گونههای پژوهشی «کنش پژوهی تربیتی» و«پژوهش از طریق طراحی» است و پیشنهاد میشود در پژوهشهای آینده، مطالعۀ تعامل و همافزایی آنها، با توجه به فصل مشترکشان در دستور کار قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کنش پژوهی اخلاقی؛ تربیت پژوهی؛ طراحی پژوهی؛ حکمت عملی | ||
مراجع | ||
ابنسینا. (1400 ق). عیون الحکمه، ترجمۀ عبدالرحمن بدوی، قم: انتشارات بیدار. ارسطو. (1398). اخلاق نیکوماخوس، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران: انتشارات طرح نو. الفارابی، محمد بن محمد (1413 ق). الاعمال الفلسفیه، تحقیق جعفر آل یاسین، بیروت: دارالمناهل. الفارابی، ابوالنصر. (1384). «تحصیل السعاده» و «التنبیه على سبیل السعاده»، ترجمۀ علیاکبر جابریمقدم، قم: انتشارات دارالهدی. بیضاوی، عبدالله بن عمر. (1408 ق). انوار التنزیل واسرار التأویل (تفسیر البیضاوی)، بیروت: دارالکتب العلمیه. راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1404 ق). المفردات فی غریب القرآن، بیروت: دارالعلم. طوسی، خواجهنصیرالدین. (1346). اخلاق ناصری، تصحیح ادیب تهرانی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات جاویدان. گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ گال، جویس (1382). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمۀ منیجه شهنی ییلاق؛ خسرو باقری و دیگران، تهران: انتشارات سمت. مک اینتایر، السدیر. (1400). در پی فضیلت (تحقیقی در نظریۀ اخلاقی)، ترجمۀ حمید شهریاری و محمدعلی شمالی، تهران: انتشارات سمت. نراقی، مهدی. (1386). جمیع السعادات، تهران: اسماعیلیان. هنینگتون، بروس؛ مارتین، بلا. (1397). روشهای فراگیر دیزاین. تهران: کتاب وارش. AL-Farabi, AbuNasr. (1992). Al’Amal al’Falsafieh, Research by J. AAL Yasin, Beirut: Dāre al’Manahel. (in Arabic) AL-Farabi, AbuNasr. (2005). Tahsil al’Sa'ada & 'Tanbih 'ala Sabil al’S'ādaẗ, translated by A.A. Jaberi moghadam, Qom: Daralhoda Publication. (in Persian) Al-Raghib Al-Isfahani, AbulQasim al-Hussein bin Muhammad. (1983). Al-Mufradat fi Gharib al-Quran, Beirut: Dar Al- Elm. (in Arabic) Aristotle. (2019). Nicomachean Ethics, translated by MohammadHassan Lotfi, Tehran: TarheNo Publication. )in Persian) Aristotle. (2014). The Complete Works of Aristotle: The Revised Oxford Translation, One-Volume Digital Edition, United Kingdom: Princeton University Press. Baydawi, Abdollah ibn Umar. (1987). The Lights of Revelation and the Secrets of Interpretation: Hizb One of the Commentary on the Qurʾan by al-Baydawi, Beirut: Dar Al- Kotob Al- Elmie. (in Arabic) Burdick, Anne. (2003). Design (As) Research, in Laurel, B. (ed.) Design Research: methods and perspectives, Massachusetts: The MIT Press, 82-82. Carr, David. (1991). Educating the Virtues. London: Routledge & Kegan Paul. Carr, David. (1992). Practical enquiry, values and the problem of educational theory. Oxford Review of Education, 18(3): 241-251. https://doi.org/10.1080/0305498920180305 Carr, Wilfred. (1995). For Education: Towards Critical Educational Enquiry. Buckingham: Open University Press Carr, Wilfred; Kemmis, Stephen (2003). Becoming Critical: education knowledge and action research, Routledge. Christiansen, J.; Bunt, L. (2012). Innovation in Policy: Allowing for creativity, social complexity and uncertainty in public governance. London: Nesta. Clark, Charles. (2005). The structure of educational research. British Educational Research Journal, 31(3), 289-308. https://doi.org/10.1080/01411920500082128 Dunne, Joseph. (1993). Back to the Rough Ground: practical judgment and the lure of technique, Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press. Dunne, Joseph. (1999). Virtue, Phronesis, and Learning, in: D. Carr & J. Steutel (eds.), Virtue Ethics and Moral Education. London: Routledge & Kegan Paul. Dunne, Joseph. (2003). Arguing for teaching as a practice: A reply to Alasdair MacIntyre. Journal of Philosophy of Education, 37(2), 353-369. https://doi.org/10.1111/1467-9752.00331 Ibn Sina. (1979). oyoun al hikmat, (A. Badavi, Trans.). Qom: Bidar Publication. (in Persian) Frayling, Christopher. (1993). Research in art and design. Royal College of Art research papers, (1), 1-5. Gall, Meredith; Borg, Walter; Gall, Joyce (2003). Educational Research: An Introduction, translated by M. Shahni; Kh. Bagheri & et al., Tehran: SAMT Publication. (in Persian) Gaver, William. (2012). What should we expect from research through design? In Proceedings of the SIGCHI conference on human factors in computing systems, 937-946. https://doi.org/10.1111/1467-9752.00331 Hanington; Bruce; Bella Martin. (2018). Universal Methods of Design: 100 Ways to Research Complex Problems, Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions. Tehran: Varesh Publication. (in Persian) Hirst, Paul; Carr, Wolfgang. (2005). Philosophy and education—A Symposium. Journal of Philosophy of Education, 39(4), 615-632. https://doi.org/10.1111/j.1467-9752.2005.00459.x Jonas, Wolfgang. (2007). Research through DESIGN through Research: A cybernetic model of designing design foundations, Kybernetes 36(9-10), 1362-1380. https://doi.org/10.1108/03684920710827355 Lawson, Brayan. (2006). How Designers Think: the design process demystified, Germany: Elsevier. MacIntyre, Alasdair. (2021). After Virtue: a study in moral theory, translated by H. Shahriari; M.A. Shomali, Tehran: SAMT Publication. (in Persian) Naraghi, Mehdi. (2005). Jami' al-Sa'adat, Tehran: Esmaelian. )in Arabic) Parsons, Gelen. (2013). Design (3rd edn ed.), edited by B. Gaut, & D. Lopes, London: Routledge. Simon, Herbert. (1996). The Sciences of the Artificial, 3rd Edition. United States: MIT Press. Somekh, Bridget; Zeichner, Ken. (2009). Action research for educational reform: Remodelling action research theories and practices in local contexts. Educational Action Research, 17(1), 5-21. https://doi.org/0.1080/09650790802667402 Toosi, Khajeh Nasir. (1967). Akhlagh-e Nasseri. edited by A. Tehrani, Tehran: Javidan. (in Persian) Zimmerman, John; Forlizzi, Jodi; Evenson, Shelley. (2007). Research through design as a method for interaction design research in HCI. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 493-502. https://doi.org/10.1145/1240624.1240704 Zimmerman, John; Forlizzi, Jodi. (2014). Research through Design in HCI. In Ways of Knowing in HCI, 167-189, New York: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4939-0378-8_8 Zimmerman, John; Stolterman, Erik; Forlizzi, Jodi. (2010). An analysis and critique of Research through Design: towards a formalization of a research approach. In Proceedings of the 8th ACM Conference on Designing Interactive Systems, 310-319. https://doi.org/10.1145/1858171.1858228 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,204 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 339 |