تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,047 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,589,939 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,269,229 |
فلسفه تعلیم و تربیت در اندیشه پراگماتیستی پیرس | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 13، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 220-234 اصل مقاله (678.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52614.3310 | ||
نویسنده | ||
عطیه زندیه | ||
استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه شهید مطهری، تهران. ایران | ||
چکیده | ||
یکی از فلسفههای تعلیم و تربیت در مکتب پراگماتیسم رشد کرده است. پیرس مؤسس مکتب پراگماتیسم است. وی بهنحو صریح و مستقیم به فلسفة تعلیم و تربیت نپرداخته است، اما یکی از مبانی اصلی فلسفة او نظریة تحقیق است که در آن از شناخت و چگونگی شکلگیری عقیده براساس آن بحث میشود. عقایدی که عامل ایجاد اعمال و رفتارهای انسانی هستند. وی از چهار روش شکلگیری عقیده بحث میکند. از نظر او سه روش غیرقابلپذیرش است و تنها یک روش شایستگی دارد تا عقاید براساس آن شکل گیرد. پرسش این مقاله این است که آیا میتوان میان آرای پیرس و نظریههای تعلیم و تربیت ارتباط برقرار کرد؟ اگر آری، آیا نتیجه این تطبیق همان است که پیرس به آن رسیده است؟ در تعلیم و تربیت درصددند افراد را طوری آموزش دهند که دارای عقایدی باشند که آنان را به سوی عمل صحیح سوق دهد. در این مقاله روشهای موردنظر پیرس را با نظریههای رایج در تعلیم و تربیت مطابقت داده و به این نتیجه رسیدهایم که علاوه بر روش مورد تأیید پیرس، از نظریههای دیگر هم میتوان به طور مفید بهره برد. روش تحقیق در این مقاله، از سویی توصیفی ـ تحلیلی ـ تطبیقی و از سوی دیگر، کتابخانهای است. | ||
کلیدواژهها | ||
پراگماتیسم؛ پیرس؛ روشهای شکلگیری عقیده؛ نظریههای تعلیم و تربیت؛ نظریة تحقیق | ||
مراجع | ||
اسکفلر، اسرائیل. (1366). چهار پراگماتیست. ترجمة محسن حکیمی. تهران: نشر مرکز. اسکندری، حسین. (1393). بررسی اقتدار و مرجعیت مربیان پرورشی به عنوان متولیان تربیت دینی. مجموعه مقالات پنجمین همایش ملی انجمن فلسفة تعلیم و تربیت، فلسفة تربیت دینی و تربیت اخلاقی، دانشگاه شهید باهنر: 668- 671. لیوتار، ژان فرانسوا. (1380). وضعیت پست مدرن: گزارشی دربارة دانش، ترجمة حسینعلی نوروزی، تهران: انتشارات گام نو. Ausubel, D. P. (1968) Educational Psychology: A Cognitive view, NewYork, Holt, Rinehart & Winston. Eskandari, Hossein. (1393). Investigation of the authority of educational educators’ guardians of religious education. proceeding of the 5th Natioal Conference of the Philosophy of Education and Moral Education. Kerman: Shahid Bahonar University. 668- 671. (in Persian). Hartshorne, Charls, Weiss, P, Burks, A. (1931). Collected Papers of Charls Sanders Peirce. 8 vols. Cambridge, MA: Belknap press of Harvard. Kyriacou, C. (2009). Effective Teaching in Schools: Theory and Practice. 3rd edition. Stanly Thrones. Lyotard, Jean- Francois. (1380). The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. translated by Hossein Ali Nowrozi. Tehran: Gam Noo Publication. (in Persian). Peirce, C. S. (1877). The Fixation of Belief. in Winer, Philip. (1958). Charles s. Peirce: selected Writings, NewYork: Dover. 91-113. Peirce, C. S. (1905a). What Pragmatism Is? in Winer, Philip. (1958). Charles s. Peirce: selected Writings, NewYork: Dover. 180-203. Peirce, C.S. (1868). Some Consequences of Four Incapacities, in Winer, Philip. (1958). Charles s. Peirce: selected Writings. NewYork: Dover. 39-73. Peirce, C.S. (1878). How to Make Our Ideas Clear, in Winer, Philip. (1958). Charles s. Peirce: selected Writings, NewYork: Dover. 113-137. Peirce, C.S. (1905b). Issues of Pragmaticism, in Winer, Philip. (1958). Charles s. Peirce: selected Writings. NewYork: Dover. 203-227. Peirce, C.S. (1908). A Neglected Argument for the Reality of God, in Winer, Philip. (1958). Charles s. Peirce: selected Writings. NewYork: Dover. 358-380. Scheffler, Israel. (1366). Four Pragmatists: A Critical introduction to Peirce, James, Mead and Dewey. translated by Mohsen Hakimi. Tehran: Nashr Markaz. (in Persian). Wennerberg, Hjalmar. (1962). The Pragmatism of C. S. peirce. Copen Hagen Cwk Gleerup Lund. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 366 |