تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,721 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,798 |
تصویرگری به مثابۀ ابزار آموزشی فلسفه به کودکان: تحلیل تصویرنوشتار در سه اثر از شل سیلوراستاین و ولف ارلبروش | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 96-112 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52604.3306 | ||
نویسندگان | ||
فیروزه شیبانی رضوانی* 1؛ مریم بختیاریان2 | ||
1استادیار گروه هنر، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران | ||
2استادیار گروه فلسفه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله به صورت کیفی کاربرد تصویرگری در کتاب کودک را به عنوان میانجی دریافت عقلی و تفکر انتقادی معرفی میکند تا اهمیت آموزش فلسفهورزی به کمک تصویرگری را نشان دهد. آموزش فلسفی از طریق کتابهای تصویری، امکان رشد قوای شناختی کودکان را فراهم میآورد و کمک میکند آنها مطابق با نیازهای جامعهای که در آن زندگی میکنند فکر و عمل کنند. در مورد آموزش فلسفه به کودکان نظریهپردازانی همچون متیو لیپمن برنامههایی تدوین کردهاند که در سالهای اخیر، کاربرد نیز یافتهاند. در این نوشتار، علاوه بر شرح روش لیپمنی که بر متن ادبی تاکید دارد، امکانات آموزش از طریق تصویرگری بررسی میشود. روش گردآوریِ دادههای این پژوهش مبتنی بر اطلاعات برآمده از مطالعۀ کتابخانهای و جستوجوی اینترنتی است که ضمن تبیین ویژگیهای تصویرگری در آموزش فلسفه به کودکان، رابطۀ مفاهیم با تصاویر را به صورت انتخابی در دو اثر از سیلوراستاین و یک اثر از ولف ارلبروش توصیف و تحلیل میکند. یافتهها نشان میدهند ابهام اَشکال انتزاعی در آثار سیلور استاین و نیز تفسیرپذیریِ دلالتهای رنگ در اثر ارلبروش میتوانند امکان پرسشگری، تفکرورزی و متعاقب آن شناخت درونی و در نهایت، رشد فکری کودکان را فراهم آورند و آنها را برای خودشناسی، خودسازی و برای ساختن جامعهای بهتر آماده سازند. به این ترتیب، لازم است به تمام ابعاد و عناصر کتاب کودکان توجهی ویژه شود تا رابطهای مستقیم میان کتاب و کودک شکل بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر تصویرگری؛ آموزشِ فلسفه؛ شل سیلوراستاین؛ ولف ارلبروش؛ فلسفه برای کودکان | ||
مراجع | ||
اِ. دانیس. اندونیس. (1380). مبانی سواد بصری، ترجمه مسعود سپهر، تهران: انتشارات سروش. اشکوری، کاظم سادات؛ سیلورستاین، شل. (1393). پاهای کثیف، ترجمه علیرضا برادران، ناشر: کتاب خورشید. افلاطون. (1385). ضیافت، ترجمه محمدعلی فروغی و محمد ابراهیمی امینیفرد، تهران: انتشارات جامی. ارلبروش، ولف. (1388). راز بزرگ، ترجمه مهرآفرین معظمی گودرزی، تهران: مرکز نشر صدا. ایتن، جوهانز. (1367). کتاب رنگ، ترجمه محمدحسین حلیمی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. بوبر، مارتین. (1380). من و تو، ترجمۀ انگلیسی والتر کافمن، ترجمۀ فارسی ابوتراب سهراب و الهام عطاردی، تهران، نشر و پژوهش فرزان روز. بووی، اندرو. (1388). زیباییشناسی و ذهنیت از کانت تا نیچه، ترجمۀ فریبرز مجیدی، تهران: فرهنگستان هنر. دوره آثار افلاطون. (1367). جلد دوم، ترجمه محمدحسن لطفی؛ رضا کاویانی، تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی. راجی، ملیحه. (1395). کند و کاوی در مبانی و خاستگاههای نظری - تربیتی فلسفه برای کودکان، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سیلوراستاین، شل. (1395). در جستجوی قطعه گمشده و آشنایی قطعه گمشده با دایره بزرگ. ترجمه رضی هیرمندی، تهران: انتشارات هستان. محمدی، محمدهادی؛ قایینی، زهره. (1394). تاریخ ادبیات کودکان ایران، جلد 9، تهران: نشر چیستا. مولون، جانا. (1398). کودک فلسفی پرورش توان فکری و فلسفی کودکان. ترجمه مرتضی براتی، تهران: نشر لگا. مهردادفر، مریم. (1390). تصویرسازی، تهران: انتشارات مارلیک. ناجی، سعید؛ رسنانی، سعید. (1399). گفتگوهایی درباره تاریخ، مبانی نظری و نحوه اجرای برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان «چشماندازهای جهانی»، ترجمۀ حمیدرضا محمدی، تهران: نشر نی. Adanis. Andonis. (1380), A primer of visual literacy. translated by Masoud Sepehr, Tehran: Soroush Publishing. (in persian) Aprotosoaie-Iftimi, Ana-Maria. (2020). The Role of Arts in School Education, Review of Artistic Education, 20: 198-203. DOI: 10.2478/rae-2020-0024 Ashkouri, Kazem Al-Sadat and Silverstein, Shell, (1393), Dirty feet, translated by: Alireza Baradaran, published by Ketab Khorshid. (in persian) Bowie, Andrew. (1388). Aesthetics and Subjectivity from Kant to Nietzsche, translated by Fariborz Majidi, Tehran: Farhangestan Honar. (in persian) Buber, Martin. (1380). Me and You, English translation by Walter Kaufman, Persian translation by Abu Torab Sohrab and Elham Atardi, Tehran: Farzan Rooz publishing and research. (in persian) Cantekin Elyağutu, Dilek. (2019). Importance of Art Education, Sakarya University. https://www.researchgate.net/publication/337245246_Importance_oF_Art_Education [25/7/2022] Duffy, Cathy. (2005). 100 Top Picks for Homeschool Curriculum: Choosing the Right Currculum for Your Child’s Leevrning Style, Nashville, Tennessee, Published by B & H Publishing Group. Erlbrosch, Wolf. (1388). The Big Secret, translated by: Mehr Afarin Moazzami Guderzi, Tehran: Seda Publishing Center. (in persian)Ioannou, Savvas; Georgiou, Kypros; Ventista, Ourania Maria. (2017). Teaching Philosophy through Paintings: a museum workshop, Analytic Teaching and Philosophical Praxis, 38(1) https://www.researchgate.net/publication/321913251_Teaching_Philosophy_through_Paintings_A_Museum_Worksho [25/7/2022] Itten, Johannes. (1367). The art of color: the subjective experience and objective rationale of color. translated by Mohammad Hossein Halimi, Tehran: Printing and Publishing Organization of the Ministry of Culture and Islamic Guidance. (in persian) Kennedy, David. (2010). Philosophical Dialogue with Children: Essays on Theory and Practice, Lewiston, New York, The Edwin Mellen Press. Matthews, Gareth. (2022). The Child’s Philosopher, Edited by Maughn Rollins Gregory Megan Jane Laverty, London and New York, Routledge. Mehrdadfar, Maryam. (1390). Illustrations, Marlick Publishing. (in persian) Mohammadi, Mohammad Hadi and Qaeeni, Zohre. (1394). History of Iranian Children's Literature, Volume 9, Tehran: chista Publishing. (in persian) Molon, Jana. (1398). Philosophical child, developing children's intellectual and philosophical ability. Translated by Morteza Barati, Tehran: Lega Publishing. (in persian) Naji, Saeed; Rasnani, Saeed. (2019). Conversations about history, theoretical foundations, and how to implement the philosophy program for children and teenagers, "Global Perspectives", translated by Hamid Reza Mohammadi, Tehran: Nei Publishing. (in persian) Plato. (1385). The Symposium, translated by: Mohammad Ali Foroughi and Mohammad Ebrahimi Aminifard, Tehran: Jami Publishing. (in persian)Raji, Malihe. (1395). Researching in the foundations and theoretical-educational origins of philosophy for children, Tehran: Research Institute of Humanities and Cultural Studies. (in persian) Russell, Bertrand (1959). Problems of Philosophy, Oxford, England: Oxford University Press. Silverstein, Shel. (1395). In search of the missing piece and acquaintance of the missing piece with the great circle. Translation: Razi Hirmandi, Tehran: Hastan Publishing House. (in persian) The period of Plato's works. (1367). Vol. two, translated by Mohammad Hassan Lotfi and Reza Kaviani, Tehran: Kharazmi Publishing Company. (in persian) Tursunmurotovich, Sobirov Sarvar. (2020). Importance of Illustrations for Perfection of Content of the Book, European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8(4), Progressive Academic Publishing, UK. https://www.idpublications.org/wp-content/uploads/2020/04/Full-Paper-Importance-oF-Illustrations-for-Perception-of-Content-of-the-Book.pdf [2/8/2022] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,487 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 537 |