تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,566 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,661 |
تدارک رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت: اقتضاء تحولات فناورانه عصر حاضر | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 27-39 اصل مقاله (929.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52983.3342 | ||
نویسنده | ||
سید مهدی سجادی | ||
استاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
فلاسفه تعلیم و تربیت امروزه با این پرسش اساسی مواجهاند که چگونه میتوان از یک نظام فلسفه تعلیم و تربیت کارآمد سخن گفت و چگونه میتوان آن را از وضعیت بیعملی رخوتآمیزی که اکنون بدان گرفتار است نجات داد، تا این نظام بتواند نقش موثرتر و کارآمدتری در هدایت نظام تربیتی چنانکه از آن انتظار میرود، ایفا نماید. یکی از معضلاتی که باید در این ارتباط بدان اشاره نمود، کمتوجهی فلاسفه تعلیم و تربیت به تحولاتی است که در عصر حاضر و در عرصه فلسفهورزی و همچنین در عرصه فناوری در حال پدیدآیی است. این یک واقعیت است که امروزه فلسفهورزی بدون توجه به ملاحظات فناورانه آن و همچنین پرداختن به فناوری بدون توجه به ابعاد فلسفی آن (چنانکه در رویکرد سنتی به فلسفهورزی حاکم است)، منسوخ شده است. دیگر نه میتوان به تفلسف منتزع از واقعیات فناورانه پرداخت و نه به پژوهشهای فناورانه و بدون تامل پیرامون ملاحظات فلسفی آن. این مقاله در پی بررسی چرایی ضرورت اتخاذ رویکرد نوین در فلسفهورزی تربیتی است که غفلت از آن موجبات بیعملی فلسفه تعلیم و تربیت و دور ماندن از نقشآفرینیهای واقعی و اصیلی است که از فلسفه و فلاسفه تعلیم و تربیت در عصر حاضر انتظار میرود | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه؛ تعلیم و تربیت؛ رویکرد نوین؛ فناوری؛ همگرایی فناوری و فلسفه | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک. (1375). زیبایی و حقیقت، تهران: نشر مرکز.
Ahmadi, Babak. (1996). Beauty and Truth. Tehran: Markaz Press. (in persian) Bogue, R. (1989). Deleuze and Guattari. Routledge. London. Boundas, C. V. (1996). Deleuze-Bergson: ontology of the Virtual. Publishers Ltd Cambridge. Blackwell. Bus, J.; Crompton, M. (2012). Digital Enlightenment.Yearbook 2012. Amsterdam: IOS Press. Critchley, Simon (1998) An Introduction: what is continental philosophy? Blackwell, Publishing Ltd. Deleuze, Gilles; Guattari, Félix. (1987). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia (Brian Massumi, Trans.), Minneapolis: University of Minnesota Press. Deleuze, J. (2001) Pure Immanence: Essays on a Life. Ed. John Rajman, trans. Anne Boyman, Zone Book, New York. Dewey, John. (1991). How We Think. New York. Prometheus Books. Dreyfus, H. (2001). On the Internet. New York. Rutledge. Feenberg, A. (1999). Questioning Technology. London and New York. Rutledge. Foucault, Michel. (1977). Power/ Knowledge: selected interviews and other writings. 1972–1977. New York. Foucault, Michel. (1988). Technologies of the Self. Lectures at University of Vermont. Univ. of Massachusetts Press. Gehlen, A (2003) A Philosophical-Anthropological Perspective on Technology. Oxford: Blackwell. Graham, Gordon. (1997). Chapter One. The change of the past. Oxford University Press. Habermas, J. (2003). The Future of Human Nature. Cambridge: Polity Press. Heidegger, Martin. (1962) Being and Time. The Camelot Press. New York. Husserl, Edmund. (2012). Crisis of the European Sciences and Transcendental Phenomenology: an introducation. Cambridge University Press. Ihde, D. (2009). Post phenomenology and Techno Science. State University of New York Press, Albany. Kaplan, D. M. (Ed.). (2009). Readings in the Philosophy of Technology. Rowman & Littlefield Publishers. Landow, George. P. (1992). Hypertext: The convergence of contemporary critical theory and technology. Johns Hopkins University Press. Latour, B. (2014). Agency at the Time of the Anthropocene. New literary history, 45(1), 1-18. DOI:10.1353/nlh.2014.0003. Lehmann, U. (2012). Making as Knowing: epistemology and technique in craft, The Journal of Modern Craft, 5(2): 149-164. Doi.org/10.2752/174967812X13346796877950. Ling, Xiao-J. (2009). “Thinking likes Grass, with Deleuze in Education”? Journal of the Canadian Association for Curriculum Studies. 7(2). https://jcacs.journals.yorku.ca/index.php/jcacs/article/view/23398. Little, Daniel. (2010). New Contributions to the Philosophy of History. University of Michigan Press. New York. Marcuse, H. (1964). One-dimensional Man: studies in the ideology of advanced industrial society. Boston Beacon Press. Peters, M. A. (2006). Toward Philosophy of Technology in Education: mapping the field. The International Hand book of Virtual Learning Environments.Netherland. Santayana, G. (2006). The life of reasons: the phases of human progress. Bibliolife. Volume one. MIT Press. Stiffler. E. (1984). A Definition of Foundationalism, Metaphilosopy. 15(1): 16. Doi.org/10.1111/j.1467-9973.1984.tb00131.x Siemens, George. (2006). Connectivism: knowing knowledge. paper presented at the meeting of the European Institute for e-Learning on e-Portfolios, Oxford, U.K, and Oct. Siemens, G. (2009). Handbook of Emerging Technologies for Learning. University of Manitoba Press. Smith, Daniel W. (2018). Deleuze, Technology, and Thought. Tamkang Review. 49(1). DOI:10.6184/TKR201812-3. Verbeek, P. (2008). Cyborg Intentionality – Rethinking the Phenomenology of Human-Technology Relations, Phenomenology and the Cognitive Sciences, 7(3). DOI:10.1007/s11097-008-9099-x Verbeek, P. (2010). Moralizing Technology: Understanding and designing the morality of things, Chicago: University of Chicago Press Whitney, W. D. (1889). The Century Dictionary: an encyclopedic lexicon of the English language. New York. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 391 |