تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,541,229 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,245,701 |
مطالعه عوامل مرتبط با جابجایی علمی بینالمللی اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 78-99 اصل مقاله (1.84 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2022.52441.1016 | ||
نویسندگان | ||
اکبر مجیدی* 1؛ افشین حمدی پور2؛ سمانه راشدی3 | ||
1استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) akbar.majidi@tabrizu.ac.ir | ||
2دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و تعیین میزان اهمیت عوامل مرتبط با جابجایی علمی بینالمللی اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافیاست. روششناسی: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز بود. دادههای پژوهش از طریق مطالعه کتابخانهای و پرسشنامه گردآوری شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از روش تحلیلی عاملی اکتشافی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته و عوامل مرتبط استخراج شدند. یافتهها: پس از مطالعه متون تعداد 25 شاخص شناسایی و با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی در شش عامل دسترسی به منابع و تسهیلات تحقیقاتی، کسب سابقه و اعتبار علمی، محیط و شرایط کاری دانشگاهها، قرابت فرهنگی-جغرافیایی، توسعه همکاریهای علمی، هزینههای اقامت دستهبندی شدند. میزان اهمیت هریک از شاخصها از دیدگاه آزمودنیها بررسی شد. شاخص اعتبار و شهرت دانشگاهها با میانگین 4.5، توسعه و پیشرفت حرفهای با میانگین 4.4، در جهت ایجاد یک سابقه علمی و پژوهشی قوی با میانگین 4.3، مشاهده فعالیتها و روشهای کار دیگران با میانگین 4.3 دارای بیشترین اهمیت بودند. نتایج: نتایج بهدستآمده نشان داد که شش عامل: دسترسی به منابع و تسهیلات تحقیقاتی، کسب سابقه و اعتبار علمی، محیط و شرایط کاری دانشگاهها، عامل قرابت فرهنگی-جغرافیایی، توسعه همکاریهای علمی، هزینههای اقامت عوامل مرتبط با جابجایی علمی بینالمللی اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز هستند. اصالت و ارزش: این پژوهش از جهت اینکه به شناسایی عوامل مرتبط با جابجایی علمی بینالمللی اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز پرداخته است حائز اهمیت میباشد. این عوامل میتوانند در سیاستگذاری و تسهیل و تشویق به جابجایی علمی بینالمللی پژوهشگران و بینالمللی شدن دانشگاهها موردتوجه قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
جابجایی علمی؛ تحرک علمی؛ جابجایی علمی بینالمللی؛ جابجایی اعضای هیئت علمی؛ دانشگاه تبریز | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
مهدی رضا، بارانی سپیده (1399). جایگاه تحرک علمی فرامرزی و بینالمللی در دانشگاههای منتخب ایران. آموزش عالی ایران، ۱۲ (۴)، ۲۲-۱ .
Ackers, L. (2004). Managing relationships in peripatetic careers: Scientific mobility in the European Union. Women's Studies International Forum. 27(3), 189–201. 10.1016/j.wsif.2004.03.001. Allison, P. D., & Long, J. S. (1987). Interuniversity Mobility of Academic Scientists. American Sociological Review, 52(5): 643–652. https://doi.org/10.2307/2095600 Bauder, H. )2012(. The international mobility of academics: A labour market perspective. International Migration,53(1), 83-96. https://doi.org/10.1111/j.1468-2435.2012.00783.x Børing, P., Flanagan, K., Gagliardi, D., Kaloudis, A., & Karakasidou, A. (2015). International mobility: Findings from a survey of researchers in the EU. Science and Public Policy, 42(6), 811-826. https://doi.org/10.1093/scipol/scv006 Cañibano, C., Otamendi, J., & Andújar, I. (2008). Measuring and assessing researcher mobility from CV analysis: the case of the Ramón y Cajal programme in Spain. Research Evaluation, 17(1), 17-31. https://doi.org/10.3152/095820208X292797 Cañibano, C., Otamendi, F.J. & Solís, F.(2011). International temporary mobility of researchers: a cross-discipline study. Scientometrics, 89( 2), 653-675 https://doi.org/10.1007/s11192-011-0462-2. Cao, Y, Zhao, L, & Chen, R. (2016). International structure and incentives of technology transfer: Some new evidence from chinese universities. Journal of Technology Management, 4(1), 67-84. https://doi.org/10.1108/17468770910942843 Cornelius, L. J., & Greif, G. L. (2005). Schools of social work and the nature of their foreign collaborations. International Social Work, 48(6), 823–833. https://doi.org/10.1177/0020872805057094 Fernandez-Zubieta, A., Geuna, A., & Lawson, C. (2015). What do we know of the mobility of research scientists and of its impact on scientific production? In book: Global mobility of research scientists (pp. 1-33). Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-12-801396-0.00001-6 Franzoni, C., Scellato, G., & Stephan, P. (2015). International mobility of research scientists: Lessons from GlobSci. Available at:https://doi.org/10.1016/B978-0-12-801396-0.00002-8 Gureyev, V.N., Mazov, N.A., Kosyakov, D.V. et al. (2020). Review and analysis of publications on scientific mobility: assessment of influence, motivation, and trends. Scientometrics,124(2), 1599–1630. https://doi.org/10.1007/s11192-020-03515-4. Guth, J., & Gill, B. (2008). Motivations in East-West doctoral mobility: Revisiting the question of brain drain. Journal of Ethnic and Migration Studies, 34(5), 825–841. https://doi.org/10.1080/13691830802106119. Hallett, F. ,& Eryaman, M.Y. (2014). Beyond Diaspora: The Lived Experiences of Academic Mobility for educational researchers in the European higher education area. (Vol. 11).Bingley :Emerald Group Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S1479-362820140000011010. Jonkers, K., & Cruz-Castro, L. (2013). Research upon return: The effect of international mobility on scientific ties, production and impact. Research Policy, 42(8), 1366–1377. https://doi.org/10.1016/j.respol.2013.05.005. Kyvik, S., Karseth, B. & Blume, S. (1999).International mobility among Nordic doctoral students. Higher Education, 38, 379–400. https://doi.org/10.1023/A:1003762411195. Meyer, J.-B., Kaplan, D., & Charum, J. (2001). Scientific nomadism and the new geopolitics of knowledge. International Social Science Journal, 53(168), 309–321. https://doi.org/10.1111/1468-2451.00317. Millard, D. (2005). The impact of clustering on scientific mobility. A case study of the UK. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 18(3), 343–359.https://doi.org/10.1080/13511610500186714 Minneci, F. (2018). Academic mobility within Europe: evidence on the mobility of Italian academics to Lisbon and London. University of Lisbon, Lisbon, Portugal. Moed, H.F., Halevi, G. (2014). A bibliometric approach to tracking international scientific migration. Scientometrics, 101, 1987–2001. https://doi.org/10.1007/s11192-014-1307-6. Netz, N., &Jaksztat, S. (2017). Explaining Scientists’ Plans for International Mobility from a Life Course Perspective. Res High Educ,58(5), 497-519.https://doi.org/10.1007/s11162-016-9438-7 Seggie, F. & Calikoglu ,A. (2021). Changing patterns of international academic mobility: the experiences of Western-origin faculty members in Turkey. Compare: A Journal of Comparative and International Education,48(1), 1-18. https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1868975÷ UNESCO. (2001). What is Academic Mobility? Retrieved from http://www.unesco.org/education/studyingabroad Van Heeringen, A., & Dijkwel, P. A. (1987). The relationships between age, mobility and scientific productivity. Scientometrics, 11(5-6), 267 280.https://doi.org/10.1007/BF02279349 Veugelers, R., & van Bouwel, L. (2015). The effects of international mobility on European researchers: Comparing intra-EU and U.S. mobility. Research in Higher Education, 56(4), 360–377.https://doi.org/10.1007/s11162-014-9347-6. Wingens, M., de Valk, H., Windzio, M., & Aybeck, C. (2011). The Sociological Life Course Approach and Research on Migration and Integration. In M. Wingens, M. Windzio, H. de Valk, & C. Aybeck (Eds.), A life-course perspective on migration and integration (pp. 1–26). Dordrecht: Springer.https://doi.org/10.1007/978-94-007-1545-5_1. Erija, Y., Yongjun, Zh. ,& He,J. (2020). Analyzing academic mobility of U.S. professors based on ORCID data and the Carnegie Classification. Quantitative Science Studies ,1 (4), 1451–1467. doi: https://doi.org/10.1162/qss_a_00088. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 312 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |