تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,959 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,298,889 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,059,312 |
بررسی اثرمالکیت برند و تفاوت قیمتی برند داخلی و خارجی بر قصد خرید با تعدیل گری قومگرایی مصرفکننده | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 18، تیر 1401، صفحه 263-284 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2022.49351.1819 | ||
نویسندگان | ||
محسن نظری* 1؛ عاطفه حصارکی2؛ احسان هاشمی3 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی ، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران | ||
2مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت،دانشگاه تهران،تهران،ایران | ||
3مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت،دانشگاه تهران،تهران، ایران | ||
چکیده | ||
قومگرایی مصرفکننده باعث افزایش حس میهنپرستی و تقویت هویت قومی و هویت فرهنگی میشود. در حالیکه مطالعات پیشین نشان میدهد که قومگرایی بر قصد خرید کالا با برند داخلی یا خارجی اثر میگذارد نقش تفاوتهای قیمتی کالای خارجی و داخلی بر قصد خرید و اینکه اثر قومگرایی تا چه میزان میتواند اثر تفاوت قیمتی را بر تمایل به برند داخلی یا خارجی خنثی مینماید کمتر موردتوجه قرارگرفته است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مالیکت برند و ادراک مصرفکننده از تفاوت قیمتی برند داخلی و خارجی بر قصد خرید با نقش تعدیل گری قومگرایی مصرفکننده میباشد. در این تحقیق جامعه آماری ساکنین شهر تهران می باشند . روش نمونهگیری این تحقیق، روش نمونهگیری در دسترس است و با توجه به نامحدود بودن جامعه بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) حجم نمونه 384 نفر برآورد گردیده . برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه و برای جمعآوری دادهها از برند اسنوا و الجی بهعنوان نمونهای از برند داخلی و خارجی استفاده شده است . روش نمونه گیری در دسترس بوده . نتایج نشان میدهند که مصرفکنندگانی که سطوح بالایی از قومگرایی را دارا هستند کمتر تحت تأثیر تغییرات قیمتی قرار میگیرند و در هر حال از تولیدات با برند داخلی حمایت میکنند. هم چنین مصرفکنندگان قومگرا هنگامی به حمایت برند ایرانی خواهند پرداخت که قیمت برند خارجی در حال افزایش باشد البته در حالتی که قیمت کالای ایرانی نیز در حال افزایش باشد این گروه از مصرفکنندگان دست از حمایت نمیکشند ولی شدت آن کمتر میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
قومگرایی؛ تغییرات قیمتی؛ مالکیت برند درک شده؛ مصرفکننده قومگرا | ||
مراجع | ||
آبگرمی، مژگان و رسولی، رضا (1397)، بررسی تأثیر روابط ایران و عربستان بر نگرش و نیت خرید ایرانیها از عربستان با نقش میانجی قومگرایی مصرفکننده، سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، حسابداری و حسابرسی پویا، تهران.
آرامی، فخرالسادات و بهرام خیری (1396)، بررسی تأثیر خصومت و قومیتگرایی بر اقدام به خرید مصرفکنندگان، دومین همایش بینالمللی انسجام مدیریت و اقتصاد در توسعه، دانشگاه اسوه، دانشگاه تهران، تهران.
آزاد، ناصر؛ گودرزی، آزاده (1395)، نقش قوم مداری، شهرت، تبلیغات شفاهی بر نگرش مصرفکننده نسبت به محصولات خارجی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 65-73.
اله دادی، ن؛ و زاهدی مازندرانی، م؛ و نایبی، ه؛ و صداقت زادگان، ش. (1396). بررسی رابطه سبک زندگی با تعلقات قومی و ملی شهروندان شهر خرمآباد. رفاه اجتماعی,17 9-42.
انصاری طادی، آذر نوش؛ مشرف جوادی، محمدحسین؛ جمشیدی، حمیرا (1392). بررسی و رتبهبندی مهمترین علل تمایل مصرفکنندگان داخلی در انتخاب محصول جایگزین خارجی (مطالعه موردی: صنعت شکلاتسازی برند میلاد). تحقیقات بازاریابی نوین، 3(2), 223-238.
خدری، صابر؛ باینگان، بهمن؛ رستمی نوروزآباد، مجتبی (1395). تأثیرگذاری سرمایه فرهنگی بر تصمیم به خرید کالاهای خارجی. پژوهشنامه مدیریت بازاریابی، 3(3), 43-66.
شافعی، ر؛ و غفوریان شاگردی، ا؛ و ساعدی، س. (1399). تحلیل نقش سبک زندگی و قومگرایی بر قضاوت مصرفکنندگان درباره محصولات داخلی. مدیریت فردا، 19،221-234.
عیسوی، هیرو، نظری، محسن. (1399). ارائه چارچوب ادراک قیمتی در مصرفکنندگان مختلف اقوام ایرانی. مطالعات رفتار مصرفکننده. 7(2)، 105-133.
فخار منش، سینا؛ قنبر زاده، رضا (1391). خرید کالاهای خارجی: نقش تصویر برند، قومیتگرایی و خصومت. مجله ایرانی مطالعات مدیریت، (1) 6,145-160.
غفوریان شاگردی، امیر، بهبودی، امید، مؤمن، مصطفی، هوشیار، وجیهه. (1400). تأثیر بیگانه گرایی مصرفکننده بر قصد خرید محصولات خارجی: تحلیل نقش تصویر کشور تولیدکننده و نگرش به برند. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی.
کوشان، امیرحسین، ابراهیمی، سید عباس. (1400). مطالعه تطبیقی عوامل موفقیت در سیاستهای بومیسازی صنعت خودرو (موردمطالعه: ایران و ترکیه). نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی. 4(2)، 1-20.
نقابی، اعظم؛ یزدانی، ناصر؛ ناظم بکایی؛ محسن (1395). بررسی تأثیر هویت ملی مصرفکنندگان بر خرید کالاهای خارجی. تحقیقات بازاریابی نوین، 6(2), 132-115.
نظری، محسن، دستار، حسین. (1397). عوامل تعیینکننده تصویر قیمتی فروشگاه: رهیافت فراترکیب. تحقیقات بازاریابی نوین. 8(1)، 1-20.
نظری، محسن، مرآتی، شادی، فتحی، هانیه. (1399). بررسی اثر کشور مبداً بر تمایل به پرداخت؛ تبیین نقش حس ملیگرایی و ریسک ادراکشده. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی. 3(3)، 115-134.
Alshammari, E, M. Williams, N. M. (2017). Integrative review: Factors effecting consumer ethnocentrism (CET). Judgment among Malaysian Consumers. International Academic Journal of Business Management, 5(3), 23-30.
Anh, N. N. (2018). Impact of Xenocentrism on Vietnamese consumers’ product judgment and buying intentions. Aalto University, School of Business. Bachelor of Science in Economics and Business Administration. Supervisor.
Cappelli, L. Ascenzo, F. Natale, L. Rossetti, F. Ruggieri, R. & Vistocco, D. (2017). Are Consumers Willing to Pay More for a “Made in” Product? An Empirical Investigation on “Made in Italy”. Sustainability, 12(3), 2-17.
Wang, C. L., & Chen, Z. X. (2004). Consumer ethnocentrism and willingness to buy domestic products in a developing country setting: testing moderating effects. Journal of consumer Marketing.
Dahana, W.D. Miwa, Y. & Morisada, M. (2019). Linking lifestyle to customer lifetime value: An exploratory study in an online fashion retail market. Journal of Business Research, 25(2), 63-71.
Han, C. M. (2017). Cosmopolitanism and ethnocentrism among young consumers in emerging Asia. International Review of Management and Business Research, 6(2), 579-594.
Karoui, S. Khemakhem, R. (2019). Consumer ethnocentrism in developing countries. European Research on Management and Business Economics, 8(2), 1-9.
KIM, M. S. PYSARCHIK, T. (2000). Predicting purchase intentions for uni-national and bi-national products. International Journal of Retail & Distribution Management, 2000, 28(6), 280 – 291.
MOCKAITIS, A. I. SALCIUVIENE, L. GHAURI, P. N. (2013). On What Do Consumer Product Preferences Depend? Determining Domestic versus Foreign Product Preferences in an Emerging Economy Market. Journal of International Consumer Marketing, 25(3),166–180.
Mohammad Shah, Kh. A. Ibrahim, H. I. & Maludin, N. (2018). The Effects of Attitudes on Foreign Product Koreans towards Japanese brands. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 29(2), 330-346.
MOON, S. NELSON M. R. (2008). Exploring the Influence of Media Exposure and Cultural Values on Korean Immigrants’ Advertising Evaluations. International Journal of Advertising 21(4), 33-46.
Rashid, M.S. Sang-Eun, B. (2018). Are consumers willing to go the extra mile for fair trade products made in a developing country? A comparison with made in USA products at different prices. Journal of Retailing and Consumer Services, 41(2), 201–210.
SCHOOLER, R. D. (1965). Product bias in the central American for Consumer Research. Journal of Marketing Research, 2(4) 394-397.
SHIMP, T. A. 1984. Consumer Ethnocentrism: The Concept and Preliminary Empirical Test, Advances in Consumer Research,11(3), 285-290.
SHIMP, T. A. SHARMA, S. (1987). Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE, Journal of Marketing Research, 12(4), 345-361.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 389 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 330 |