تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,393 |
نقش بازاریابی داخلی در ارتقای رفتار مشتریمداری با تبیین نقش میانجی رفتارهای هیجانی (مورد مطالعه: مهمانداران خطوط هوایی بینالملل) | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 18، تیر 1401، صفحه 225-244 اصل مقاله (665.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2022.47440.1757 | ||
نویسندگان | ||
مهدی دهقانی سلطانی* 1؛ اسفندیار محمدی2 | ||
1استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر رفتار مشتریمداری با تبیین نقش میانجی رفتارهای هیجانی است. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی میباشد. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات، روش کتابخانهای و میدانی به کار گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش مهمانداران خطوط هوایی بینالملل شرکت هواپیمایی ماهان میباشد و برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونهگیری در دسترس و فرمول کوکران استفاده شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان میدهد که ارزش نیازها، خودمختاری، بازیگری عمیق و بازیگری ظاهری به طور مستقیم تأثیر معناداری بر رفتار مشتریمداری دارد. این در حالی است که بازیگری ظاهری و بازیگری عمیق در رابطه بین خودمختاری و رفتار مشتریمداری نقش میانجی دارد و بازیگری عمیق نیز در رابطه بین ارزش نیازها و رفتار مشتریمداری نقش میانجی دارد. همچنین ارزش نیازها بر بازیگری ظاهری تأثیر معناداری ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی داخلی؛ رفتار مشتریمداری؛ رفتارهای هیجانی؛ بازیگری ظاهری؛ بازیگری عمیق | ||
مراجع | ||
بنیخلیل، بهاره؛ خوراکیان، علیرضا و رحیمنیا، فریبرز. (1396). بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر رفتار مشتریمداری از طریق نقش واسط کار عاطفی در دفاتر پلیس+10 شهر مشهد. فصلنامه توسعه سازمانی پلیس، 61، 25-52.
بهزادنیا، پویا؛ صنوبر، ناصر؛ و حسینی، سیدصمد. (1398). تأثیر برنامههای تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی: نقش جذابیتهای بازارهای خارجی و قابلیتهای صادراتی. فصلنامه مدیریت کسب و کار بینالمللی، 2(6)، 85-63.
دهقانی سلطانی، مهدی و آذر، عادل. (1399). تأثیر مدیریت کیفیت جامع بر مزیت رقابتی با تبیین نقش میانجی عملکرد نوآوری شرکتهای صادرکننده در صنعت پوشاک. فصلنامه مدیریت کسب و کار بینالمللی، 3(2)، 22-1.
دهقانی سلطانی، مهدی.، شول، عباس و رمضانی، سارا. (1398). تأثیر ارزش زیستمحیطی و تصویر سبز بر تمایل به تبلیغ دهان به دهان با تبیین نقش اعتماد سبز و تمایل به پرداخت در چارچوب مدل SOR. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 11(4)، 804-824.
دهقانی سلطانی، مهدی؛ مصباحی، مریم و عاقلی گوکی، فاطمه. (1399). تأثیر رفتار نوآورانه در عملکرد سازمانی با تبیین نقش سرمایۀ فکری، فرصتطلبی و مزیت رقابتی در صنعت هتلداری. فصلنامه گردشگری و توسعه، 9(3)، 278-263.
سازمان هواپیمایی کشوری. (1399).
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ و حجازی، الهه. (1399). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: موسسه انتشارات آگاه.
عباسی، محمدرضا و صالحی، صبور. (1390). اثر بازاریابی داخلی بر مشتریمداری در صنعت بیمه (مورد مطالعه: شرکتهای بیمه در سطح شهر تهران). فصلنامه پژوهشنامه بیمه، 26(2)، 145-176.
فاریابی، محمد؛ رحیمی اقدم، صمد؛ ابراهیمی، وحیده؛ و کاظمی، سولماز. (1400). بررسی تأثیر عوامل سازمانی، استراتژیک و محیطی بر عملکرد صادراتی؛ تحلیل نقش میانجی صادرات نوآورانه در میان شرکتهای صادراتی. فصلنامه مدیریت کسب و کار بینالمللی، 4(2)، 86-63.
فیض، داود؛ موتمنی، علیرضا.، کردنائیج، اسداله.، زارعی، عظیم و دهقانی سلطانی، مهدی. (1396). تأثیر عملکرد برند بر رقابتپذیری برند با تبیین نقش فرصتطلبی فناورانه. فصلنامه پژوهشهای مدیریت عمومی، 10(35)، 182-159.
مؤمنی، منصور و فعال قیومی، علی. (1399). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS. تهران، انتشارات مؤلف.
Adelmann, P. k (1989). Emotional Labor and Employee Well Being (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Michigan.
Ashforth, B.E. & Humphrey, R.N. (1993). Emotional labor in service roles: the influence of identity. Academy of Management Review, 18(1), 88-115.
Awwad, M.S. & Agti, D.AM. (2011). The impact of internal marketing on commercial banks' market orientation. International Journal of Bank Marketing, 29(4), 308-332.
Boukis, A., Kaminakis, K., Siampos, A. & Kostopoulos, L. (2015) Linking internal marketing with customer outcomes. Marketing Intelligence & Planning, 33(3), 394-413.
Broheridge, C.M. & Grandey, A.A. (2002). Emotional labour and burnout: comparing two perspectives of “people-work. Journal of Vocational Behavior, 60(1), 17-39.
Brown, T.F., Mowen, J.C., Donavan, D.T. & Licata, J.W. (2002). The Customer orientation of service workers: personality trait effects on self and supervisor performance ratings. Journal of Marketing Research, 39(1), 110-119.
Chao, C.C., Chen, H.T. & Yeh, T.L. (2015). A comprehensive relationship marketing model between airlines and travel agencies: The case of Taiwan. Journal of Air Transport Management, 47(1), 20-31.
Chen, C.F. & Kao, Y.L. (2011). The antecedents and consequences of job stress of flight attendants: evidence from Taiwan. Journal of Air Transport Management, 17(1), 253-255.
Chiu, S.C., Liu, C.H. & Tu, J.H. (2016). The influence of tourists' expectations on purchase intention: Linking marketing strategy for low-cost airlines. Journal of Air Transport Management, 53(1), 226-243.
Chow, C.W.C., Lai, J.Y.M. & Loi, R. (2015). Motivation of travel agents' customer service behavior and organizational citizenship behavior: The role of leader-member exchange and internal marketing orientation. Tourism Management, 48(1), 362-369.
Conduit, J. & Mavondo, F.T. (2001). How critical is internal customer orientation to market orientation? Journal of Business Research, 51(1), 11-24.
Feiz, D; Dehghani Soltani, M. & Farsizadeh, H. (2019). The effect of knowledge sharing on the psychological empowerment in higher education mediated by organizational memory. Studies in Higher Education, 44(1), 3-19.
Fu, Y.K. (2013). The influence of internal marketing by airlines on customer-oriented behavior: A test of the mediating effect of emotional labor. Journal of Air Transport Management, 32(1), 49-57.
Gounaris, S.P. (2006). Internal market orientation and its measurement. Journal of Business Research, 59(1), 432-448.
Grandey, A.A. (2000). Emotional regulation in the workplace: a new way to conceptualize emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology, 6(1), 95-110.
Grandey, A.A. (2003). When the show must go on: surface acting and deep acting as determinants of emotional exhaustion and peer-rated service delivery. Academy of Management Journal, 46(1), 86-96.
Harris, L.C. & Ogbonna, E. (2000). The responses of front line employees to market oriented culture change. European Journal of Marketing, 34(3/4), 318-340.
Hartline, M.D., Maxham III, J.G. & McKee, D.O. (2000). Corridors of influence in the dissemination of customer-orientation strategy to customer contact service employees. Journal of Marketing, 60(4), 35-50.
Hofmann, V. & Stokburger-Sauer, N.E. (2017). The impact of emotional labor on employees’ work-life balance perception and commitment: A study in the hospitality industry. International Journal of Hospitality Management, 65, 47-58.
Hsiao, F.F. (1997). Internal Marketing. Common Wealth Publishing Inc, Taipei.
Huang, Y.T. & Rundle-Thiele, S. (2015). A holistic management tool for measuring internal marketing activities. Journal of Services Marketing, 29(6/7), 571-584.
Huang, Y.T. & Rundle-Thiele, S. (2015). The moderating effect of cultural congruence on the internal marketing practice and employee satisfaction relationship: An empirical examination of Australian and Taiwanese born tourism employees. Tourism Management, 42, 196-206.
Jung, H.S. & Yoon, H.H. (2014). "Moderating role of hotel employees’ gender and job position on the relationship between emotional intelligence and emotional labor. International Journal of Hospitality Management, 43(1), 47-52.
Kadik-Maglajlic, S., Boso, N. & Micevski, M. (2018). How internal marketing drive customer satisfaction in matured and maturing European markets? Journal of Business Research, 86, 291-299.
Kim, H.J. (2008). Hotel service providers’ emotional labor: the antecedents and effects on burnout. International Journal of Hospitality Management, 27(1), 151-161.
Kim, J., Song, H.J. & Lee, C.K. (2016). Effects of corporate social responsibility and internal marketing on organizational commitment and turnover intentions. International Journal of Hospitality Management, 55(1), 25-32.
Kotler, P. & Armstrong, G. (2012). Principles of Marketing, 12th ed. Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey.
Lee, J., Ok, C.M. & Hwang, J. (2016). An emotional labor perspective on the relationship between customer orientation and job satisfaction. International Journal of Hospitality Management, 54(1), 139-150.
Lings, I.N. (2004). Internal market orientation: construct and consequences. Journal of Business Research, 57(1), 405-413.
Lusier, B. & Hartmann, N. (2016). How psychological resourcefulness increases salesperson's sales performance and the satisfaction of their customers: Exploring the mediating role of customer-oriented behaviors. Industrial Marketing Management, 2(1), 12-34.
Morris, J.A. & Feldman, D.C. (1996). The dimensions, antecedents and consequences of emotional labor. Academy of Management Review, 21(4), 986-1010.
Morris, J.A. & Feldman, D.C. (1997). Managing emotions in the workplace. Journal of Managerial Issues, 9(3), 257-274.
Narten, B. (2012). Internal marketing and employee commitment: Evidence from the Ghanaian banking industry. Journal of Financial Services Marketing, 17, 284-300.
Naring, G., Briet, M. & Brouwers, A. (2006). Beyond demand-control: emotional labour and symptoms of burnout in teachers. Work & Stress: An International Journal of Work, Health & Organisations, 20(4), 303-315.
Ng, S.I., Sambasivan, M. & Zubaidah, S. (2011). Antecedents and outcomes of job satisfaction. Journal of Air Transport Management, 17(1), 309-313.
Paul, J. & Sahadev, S. (2018). Service failure and problems: Internal marketing solutions for facing the future. Journal of Retiling and Customer Services, 40, 304-311.
Siguaw, J.A., Brown, G., Widing, R.E. (1994). The influence of the market orientation of the firm of sales force behavior and attitudes. Journal of Marketing Research, 31(1), 106-116.
To, W.M., Jr, E.F.M. & Yu, T.W. (2015). Effect of management commitment to internal marketing on employee work attitude. International Journal of Hospitality Management, 45(1), 14-21.
Williams, C. (2003). Sky service: the demands of emotional labour in the airline industry. Gender, Work and Organization, 10(1), 513-550.
Zhang, Y. & Round, D. (2011). Price wars and price collusion in China's airline markets. International Journal of Industrial Organization, 29(4), 361-372.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 352 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 371 |