تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,753 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,868,986 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,692,075 |
شناسایی سیستم و تخمین پارامترهای هواپیما در حضور نویز با استفاده از روش حداقل مربعات | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 27، دوره 52، شماره 3 - شماره پیاپی 100، آبان 1401، صفحه 247-256 اصل مقاله (638.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2022.49493.3032 | ||
نویسندگان | ||
حجت طائی* 1؛ رضا غلامیان2؛ علی فتاحی3 | ||
1استادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مکانیک، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مکانیک، ایران | ||
3دکتری مهندسی برق، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مکانیک، ایران | ||
چکیده | ||
شناسایی سیستم به منظور استخراج مدل دینامیکی و ریاضی یک سیستم به کمک دادههای آزمایش بهکار برده میشود. چنانچه سیستم مورد بررسی هواپیما باشد، این فرایند شناسایی سیستم هواپیما نام میگیرد که از آن، جهت تخمین مشتقات کنترل و پایداری هواپیما استفاده میشود. روش حداقل مربعات یکی از روشهای مورد استفاده در حوزه زمان و فرکانس جهت تخمین پارامترهای هواپیما است. در این مقاله شناسایی سیستم و تخمین ضرائب آیرودینامیکی هواپیمای F-16 با استفاده از روش حداقل مربعات و رویکرد خطای معادله انجام میگردد. از این رو تمرکز اصلی بر روی فرمولبندی مدل آیرودینامیکی برای تخمین ضرائب مجهول و ناشناخته با استفاده از روش حداقل مربعات است. در این راستا شبیهسازی شش درجه آزادی غیرخطی هواپیمای F-16 انجام شده و با استفاده از نتایج آن، شناسایی سیستم و تخمین تابع تبدیل کانال عرضی-سمتی و سپس، تخمین ضرائب نیرو و ممانهای آیرودینامیکی کانال عرضی-سمتی هواپیما با استفاده از رگرسیون حداقل مربعات انجام شده و نتایج آن تحلیل میگردد. یافتههای بدست آمده نشان میدهد که مدلسازی و تخمین ضرائب صورت گرفته تطابق بسیار خوبی با دادههای مدل شبیهسازی داشته و میتواند برای مطالعات بعدی از جمله اهداف کنترلی مناسب باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
شناسایی سیستم؛ تخمین پارامتر؛ شبیهسازی؛ حداقل مربعات؛ خطای معادله؛ هواپیمای F-16 | ||
مراجع | ||
[4] Nelles, Oliver. Nonlinear dynamic system identification. Nonlinear System Identification. Springer, Berlin, Heidelberg, 2001. [5] Raptis, Ioannis A., and Kimon P. Valavanis. Linear and nonlinear control of small-scale unmanned helicopters. Vol. 1. New York: Springer, 2011. [6] Muhammad, H., H. P. Thien, and T. Mulyanto. Total least squares estimation of aerodynamic parameter of micro coaxial helicopter from flight data. Int. J. Basic Appl. Sci, 2012. [7] Dutra, Dimas A. Collocation-based output-error method for aircraft system identification. AIAA Aviation 2019 Forum , 2019. [8] Tayefi, Morteza, Jafar Roshanian, and Ali Ghaffari. On estimation of vehicle linear model parameters. Aircraft Engineering and Aerospace Technology, 2009. [9] Şahin, Mehmet, and Muammer Kalyon. "Estimating dominant parameters of aircraft linear dynamical model via least square method. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi ,2021. [10] Verma, Hari Om, and N. K. Peyada. Quasi Steady Stall Modelling of Aircraft Using Least-Square Method. International Journal of Aerospace System Engineering, 2020. [11] Bruls, Johan, et al. Linear and non-linear system identification using separable least-squares. European Journal of Control 5.1, 1999. [12] Chen, Tianshi, and Lennart Ljung. Implementation of algorithms for tuning parameters in regularized least squares problems in system identification. Automatica, 2013. [13] Qin, S. Joe. Partial least squares regression for recursive system identification. Proceedings of 32nd IEEE Conference on Decision and Control. IEEE, 1993. [14] Marple, S. Efficient least squares FIR system identification. IEEE Transactions on Acoustics, Speech, and Signal Processing 29.1. 1981. [15] Morelli, E. A., and Klein, V., Aircraft System Identification: Theory and Practice, 2nd ed., Sunflyte Enterprises, Williamsburg, VA, Dec. 2016. [16] Klein, V, Aircraft Parameter Estimation in Frequency Domain, AIAA Atmospheric Flight Mechanics Conference, AIAA Paper 1978-1344, Aug. 1978. [17] Klein, Vladislav. Maximum likelihood method for estimating airplane stability and control parameters from flight data in frequency domain, 1980. [18] Morelli, Eugene A. Low-order equivalent system identification for the Tu-144LL supersonic transport aircraft. Journal of guidance, control, and dynamics 2003. [19] Verma, Hari Om, and N. K. Peyada. Quasi Steady Stall Modelling of Aircraft Using Least-Square Method. International Journal of Aerospace System Engineering, 2020. [20] Malti, Rachid, et al. Tutorial on system identification using fractional differentiation models. IFAC Proceedings Volumes 39.1, 2006. [21] Morelli, Eugene. Practical aspects of the equation-error method for aircraft parameter estimation. AIAA Atmospheric Flight Mechanics Conference and Exhibit, 2006. [22] Morelli, Eugene A, and Jared A. Grauer. Practical aspects of frequency-domain approaches for aircraft system identification. Journal of Aircraft 57.2 , 2020. [23] Russell R S. Non-linear F-16 simulation using Simulink and Matlab[J]. University of Minnesota, Tech. paper, 2003.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 285 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 207 |