تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,260 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,898 |
مروری بر نظریههای محتوا و انتخاب محتوا در ادبیات تخصصی حوزة مطالعات برنامة درسی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، خرداد 1402، صفحه 75-90 اصل مقاله (854.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.52457.1053 | ||
نویسنده | ||
سید احمد مدنی* | ||
استادیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه تحلیل مفهوم محتوا در ادبیات حوزة مطالعات برنامة درسی است. روش این مطالعه واکاوی و استناد به نظریات متخصصان در زمینة انتخاب محتوای مناسب برای برنامههای درسی است. مجموعهای از شواهد در این زمینه مورد استناد قرار گرفت که حکایتگر بروز جابجایی وسیله-هدف در اندیشة برنامهریزان درسی است به این معنا که محتوا از ابزاری برای تحقق اهداف عالی آموزش به هدفی مستقل تبدیل شده است. این مدعا در اندیشههای اسپنسر تا آیزنر قابل ردیابی است. اسپنسر در پاسخ به این پرسش که کدام دانش ارزشمندترین است علم را در معنای آشنایی با پدیدهها مطرح میکند. دیویی ضمن پرهیز از تجویز و تحمیل محتوا بر معلمان کوشید رویکردی میانرشتهای برای آموزش دروس مختلف تبیین کند. هرست موضوع عدم تناسب منطقی یا روانشناختی دیسیپلینها را برای آموزش مدرسهای میپذیرد. آیزنر محتوا را ابزاری برای رسیدن به هدف دیگر میداند. نیل، برونر، فنیکس و بلوم ضمن اشاره به محدودیتهای تلقی سنتی از محتوا، به جای انتخاب محتوای مناسب کوشیدند اصولی نظیر تسلط، علاقه، عمق و ساختار را در تدوین محتواهای درسی رعایت کنند. اندیشمندان انتقادی نظیر اپل، ژیرو و دال نیز تلقی سنتی از محتوا را دارای کارکردهای ایدئولوژیکی و اقتصادی میدانند و اعتقاد دارند که این تلقی باعث ایجاد محدودیتهای نظاممند در فرایندهای آموزشی و نتایج تربیتی میگردد. در تحلیل نهایی، مجموعه شواهد نشان میدهد نوع تلقی برنامهریزان درسی از محتوای برنامة درسی از خطوط فکری متخصصان این رشته فاصله گرفته و به شکل محدودتر و سنتیتری به نام محتوای متنی فرو کاسته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامة درسی؛ محتوا؛ نظریههای انتخاب محتوا؛ معیارهای انتخاب محتوا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 357 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 362 |